Corsair MP600 PRO LPX – extrémně rychlé SSD pro Playstation 5 | Kapitola 4
Seznam kapitol
Vyzkoušeli jsme nové NVMe M.2 SSD pro Playstation 5. Ověřili jsme načítací časy konzolových her i rychlosti při zapojení s počítačem. Vyplatí se ukládat si hry spíš na SSD, nebo na interní disk konzole? Testy ukázaly, že zde lze najít rozdíly.
Načítací časy her
Pro testování rychlosti konzole jsme vybrali kromě Corsairu také konkurenční Samsung 980 PRO a všechny časy porovnali s interním diskem. Našim testováním prošla čtveřice her určených přímo pro konzoli Playstation 5. Jednalo se o následující tituly.
- Spiderman Miles Morales
- Spiderman Remastered
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Wreckfest
Spiderman Miles Morales představuje zástupce akčního žánru a hru přímo dělanou pro konzoli. Šlo o čistě digitální kopii hry.
Spiderman Remastered, jak již název napovídá, je zástupce remasterovaného titulu z PS4. Opět jde o digitálně zakoupenou hru.
Ratchet & Clank představuje novější titul čistě pro PS5 a zároveň jde o hru, která byla v našem případě zakoupena jako fyzická kopie. Ke spuštění bylo tudíž potřeba vložené CD v konzoli. Cílem bylo zjistit, zda se načítací časy v případě fyzicky zakoupených her nějak odlišují v kombinaci s různými typy úložiště.
Nakonec zde máme digitální kopii závodní hry Wreckfest. Zde se plně projevily delší načítací časy při prvním spuštění i loadingu samotných tratí.
Načítací časy byly měřené od zapnutí hry z hlavního menu až po první zobrazení nápisu „zmáčkněte X“. Tato tabulka tak s velkou pravděpodobností nebude odpovídat časům naměřeným jinde na internetu.
Načítací časy her | Interní disk | Samsung 980 PRO | Corsair MP600 PRO LPX |
---|---|---|---|
Miles Morales | 12,9 s | 11,3 s | 12,3 s |
Spiderman Remasterd | 10,4 s | 9,7 s | 9,1 s |
Ratchet & Clank | 12,8 s | 11,9 s | 10,8 s |
Wreckfest | 19,5 s | 13,8 s | 13,5 s |
Součet | 55,6 s | 46,7 s | 45,7 s |
Ve hře Spiderman: Miles Morales vyhrál Samsung o jednu sekundu nad Corsairem. Následně se situace obrátila a Corsair byl všude rychlejší. Největší rozdíl byl vidět u Wreckfestu, kde byla rychlost načtení hry opravdu citelná.
Ve výsledku byl Corsair lehce rychlejší jak Samsung. Obě SSD jsou ovšem o něco rychlejší než interní disk vestavěný přímo do konzole. Pokud bychom vynechali extrémní hodnotu u Wreckfestu, stále půjde o rozdíl okolo čtyř sekund.
Subjektivně bylo rychlejší načítání znát opravdu jen u závodů Wreckfest. Rozdíl mezi rychlostí načítání z SSD a interního disku se dal rovněž občas poznat. M.2 disky byly zkrátka o chlup rychlejší, ovšem oproti sobě už je rozlišovat bez stopek nelze.
Návrat do hry
U celé čtveřice her jsme vyzkoušeli i načítání z menu hry. Zde šlo opravdu o minimální rozdíly a v praxi načítání hry budete řešit třeba u závodních her jako je právě Wreckfest. Zde načítání trvalo zdaleka nejdéle a setkáte se s ním nejčastěji při nahrávání každého závodu.
Opět jde o specifická měření a vzhledem k velmi podobným časům hraje roli i reakce na stopkách.
Návrat do hry | Interní disk | Samsung 980 PRO | Corsair MP600 PRO LPX |
---|---|---|---|
Miles Morales | 5,5 s | 5,7 s | 5,5 s |
Spiderman Remasterd | 2,3 s | 2,1 s | 2,2 s |
Ratchet & Clank | 1,5 s | 1,5 s | 1,5 s |
Wreckfest | 11,9 s | 11,2 s | 11,0 s |
Součet | 21,2 s | 20,5 s | 20,2 s |
Vzhledem k absolutně minimálním rozdílům, které pocitově už vůbec nepoznáte, nelze moc do detailu rozebírat rozdíly mezi M.2 SSD a interním diskem. Načítací časy jsou opravdu extrémně rychlé a spíše naráží na možnosti zbytku hardwaru, než na rychlost jednotlivých disků.
Z tohoto důvodu jsme se pustili ještě do jednoho testu, jehož výsledky najdou využití v praxi mnohém lépe. Totiž samotné přesouvání her mezi interním diskem a SSD.
Přesun her mezi disky
PS5 hry můžete spouštět pouze z M.2 SSD a interního disku. Externí USB úložiště vám k tomuto účelu neposlouží, ani kdyby bylo seberychlejší. Vzhledem k tomuto omezení i po koupi M.2 disku dojdete do fáze, kdy hodláte ušetřit každý gigabajt. Načítací časy se moc neliší, tudíž se nabízí otázka. Je rychlejší přesun z M.2 na interní disk, nebo opačně?
Právě tuto otázku zodpoví následující tabulky, které ukázaly velmi zajímavé výsledky.
Zápis na M.2 / čtení z interního disku
Hra | Miles Morales (39,22 GB) | Spiderman (53,72 GB) | Ratchet & Clank (33,66 GB) | Wreckfest (24,13 GB) |
---|---|---|---|---|
Interní disk → Samsung | 38,6 s | 42,2 s | 40,5 s | 19,4 s |
Interní disk → Corsair | 30,6 s | 42,1 s | 27,1 s | 19,0 s |
Rozdíl | 8,0 s | 0,1 s | 13,4 s | 0,4 s |
Corsair byl při zápisu her (PS5 nabízí pouze přesun her, nikoliv kopírování) ve dvou případech rychlejší v řádu sekund. U další dvojice her šlo o velmi nepatrné rozdíly.
Rychlost přesunu se pohybovala v mezích 1 - 1,28 GB/s. Bohužel kromě velikosti her není známo přesné složení souborů, tedy zda šlo o velké soubory nebo více malých. Přesun her z M.2 na interní úložiště vám ovšem zabere o hodně déle.
Zápis na interní disk / čtení z M.2
Hra | Miles Morales | Spiderman | Ratchet & Clank | Wreckfest |
---|---|---|---|---|
Samsung → interní disk | 2:52,5 | 3:56,3 | 2:30,1 | 1:47,1 |
Corsair → interní disk | 2:51,4 | 3:54,9 | 2:29,8 | 1:46,5 |
Rozdíl | 1,1 s | 1,4 s | 0,3 s | 0,6 s |
Zde se lámal chleba. Přesun her z M.2 na interní disk byl konstantně a znatelné pomalejší než v opačném případě. Rychlosti se ve všech případech pohybovaly okolo 0,22 GB/s. Rozdíly mezi jednotlivými M.2 jsou prakticky nulové v poměru k výslednému času.
Přesun her z interního disku na M.2 je 5× až 6× rychlejší než naopak.