Corsair MP600 PRO LPX – extrémně rychlé SSD pro Playstation 5
i Zdroj: PCTuning.cz
Úložná zařízení Článek Corsair MP600 PRO LPX – extrémně rychlé SSD pro Playstation 5

Corsair MP600 PRO LPX – extrémně rychlé SSD pro Playstation 5 | Kapitola 4

David Jiránek

David Jiránek

8. 2. 2022 20:00 1

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Představení disku 3. Požadavky Sony pro SSD do PS5 4. Výkon disku v konzoli 5. PC benchmarky 6. Závěr

Vyzkoušeli jsme nové NVMe M.2 SSD pro Playstation 5. Ověřili jsme načítací časy konzolových her i rychlosti při zapojení s počítačem. Vyplatí se ukládat si hry spíš na SSD, nebo na interní disk konzole? Testy ukázaly, že zde lze najít rozdíly.

Reklama

Načítací časy her

Pro testování rychlosti konzole jsme vybrali kromě Corsairu také konkurenční Samsung 980 PRO a všechny časy porovnali s interním diskem. Našim testováním prošla čtveřice her určených přímo pro konzoli Playstation 5. Jednalo se o následující tituly.

  • Spiderman Miles Morales
  • Spiderman Remastered
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Wreckfest

Spiderman Miles Morales představuje zástupce akčního žánru a hru přímo dělanou pro konzoli. Šlo o čistě digitální kopii hry.

Spiderman Remastered, jak již název napovídá, je zástupce remasterovaného titulu z PS4. Opět jde o digitálně zakoupenou hru.

Ratchet & Clank představuje novější titul čistě pro PS5 a zároveň jde o hru, která byla v našem případě zakoupena jako fyzická kopie. Ke spuštění bylo tudíž potřeba vložené CD v konzoli. Cílem bylo zjistit, zda se načítací časy v případě fyzicky zakoupených her nějak odlišují v kombinaci s různými typy úložiště.

Ratchet & Clank: Rift Apart je jednou z prvních her, která ve velkém využívá rychlé načítání při průchodu mezi světy
i Zdroj: PCTuning.cz
Ratchet & Clank: Rift Apart je jednou z prvních her, která ve velkém využívá rychlé načítání při průchodu mezi světy

Nakonec zde máme digitální kopii závodní hry Wreckfest. Zde se plně projevily delší načítací časy při prvním spuštění i loadingu samotných tratí.

Načítací časy byly měřené od zapnutí hry z hlavního menu až po první zobrazení nápisu „zmáčkněte X“. Tato tabulka tak s velkou pravděpodobností nebude odpovídat časům naměřeným jinde na internetu.

Načítací časy her

Interní disk

Samsung 980 PRO

Corsair MP600 PRO LPX

Miles Morales

12,9 s

11,3 s

12,3 s

Spiderman Remasterd

10,4 s

9,7 s

9,1 s

Ratchet & Clank

12,8 s

11,9 s

10,8 s

Wreckfest

19,5 s

13,8 s

13,5 s

Součet

55,6 s

46,7 s

45,7 s

Ve hře Spiderman: Miles Morales vyhrál Samsung o jednu sekundu nad Corsairem. Následně se situace obrátila a Corsair byl všude rychlejší. Největší rozdíl byl vidět u Wreckfestu, kde byla rychlost načtení hry opravdu citelná. 

Ve výsledku byl Corsair lehce rychlejší jak Samsung. Obě SSD jsou ovšem o něco rychlejší než interní disk vestavěný přímo do konzole. Pokud bychom vynechali extrémní hodnotu u Wreckfestu, stále půjde o rozdíl okolo čtyř sekund.

Subjektivně bylo rychlejší načítání znát opravdu jen u závodů Wreckfest. Rozdíl mezi rychlostí načítání z SSD a interního disku se dal rovněž občas poznat. M.2 disky byly zkrátka o chlup rychlejší, ovšem oproti sobě už je rozlišovat bez stopek nelze.

Návrat do hry

U celé čtveřice her jsme vyzkoušeli i načítání z menu hry. Zde šlo opravdu o minimální rozdíly a v praxi načítání hry budete řešit třeba u závodních her jako je právě Wreckfest. Zde načítání trvalo zdaleka nejdéle a setkáte se s ním nejčastěji při nahrávání každého závodu.

Opět jde o specifická měření a vzhledem k velmi podobným časům hraje roli i reakce na stopkách.

Návrat do hry

Interní disk

Samsung 980 PRO

Corsair MP600 PRO LPX

Miles Morales

5,5 s

5,7 s

5,5 s

Spiderman Remasterd

2,3 s

2,1 s

2,2 s

Ratchet & Clank

1,5 s

1,5 s

1,5 s

Wreckfest

11,9 s

11,2 s

11,0 s

Součet

21,2 s

20,5 s

20,2 s

Vzhledem k absolutně minimálním rozdílům, které pocitově už vůbec nepoznáte, nelze moc do detailu rozebírat rozdíly mezi M.2 SSD a interním diskem. Načítací časy jsou opravdu extrémně rychlé a spíše naráží na možnosti zbytku hardwaru, než na rychlost jednotlivých disků.

Z tohoto důvodu jsme se pustili ještě do jednoho testu, jehož výsledky najdou využití v praxi mnohém lépe. Totiž samotné přesouvání her mezi interním diskem a SSD.

Přesun her mezi disky

PS5 hry můžete spouštět pouze z M.2 SSD a interního disku. Externí USB úložiště vám k tomuto účelu neposlouží, ani kdyby bylo seberychlejší. Vzhledem k tomuto omezení i po koupi M.2 disku dojdete do fáze, kdy hodláte ušetřit každý gigabajt. Načítací časy se moc neliší, tudíž se nabízí otázka. Je rychlejší přesun z M.2 na interní disk, nebo opačně?

Právě tuto otázku zodpoví následující tabulky, které ukázaly velmi zajímavé výsledky.

Zápis na M.2 / čtení z interního disku

Hra

Miles Morales (39,22 GB)

Spiderman (53,72 GB)

Ratchet & Clank (33,66 GB)

Wreckfest (24,13 GB)

Interní disk → Samsung

38,6 s

42,2 s

40,5 s

19,4 s

Interní disk → Corsair

30,6 s

42,1 s

27,1 s

19,0 s

Rozdíl

8,0 s

0,1 s

13,4 s

0,4 s

Corsair byl při zápisu her (PS5 nabízí pouze přesun her, nikoliv kopírování) ve dvou případech rychlejší v řádu sekund. U další dvojice her šlo o velmi nepatrné rozdíly.

Rychlost přesunu se pohybovala v mezích 1 - 1,28 GB/s. Bohužel kromě velikosti her není známo přesné složení souborů, tedy zda šlo o velké soubory nebo více malých. Přesun her z M.2 na interní úložiště vám ovšem zabere o hodně déle.

Zápis na interní disk / čtení z M.2

Hra

Miles Morales

Spiderman

Ratchet & Clank

Wreckfest

Samsung → interní disk

2:52,5

3:56,3

2:30,1

1:47,1

Corsair → interní disk

2:51,4

3:54,9

2:29,8

1:46,5

Rozdíl

 1,1 s

1,4 s

0,3 s

0,6 s

Zde se lámal chleba. Přesun her z M.2 na interní disk byl konstantně a znatelné pomalejší než v opačném případě. Rychlosti se ve všech případech pohybovaly okolo 0,22 GB/s. Rozdíly mezi jednotlivými M.2 jsou prakticky nulové v poměru k výslednému času.

Přesun her z interního disku na M.2 je 5× až 6× rychlejší než naopak.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama