PCTuning Článek

Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster

Michal Rybka
Michal Rybka
10. 11. 2017 03:00 18 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Trochu jiné programování 2. Poptávka po iluzích 3. Od dvou let... 4. Ideální konzument 5. Frozen Elsa & Anna CUT DRESSES! w/ Spiderman... 6. Youtube: chůva zdarma?

Nedávno jsem narazil na pozoruhodný článek Better Filters Can't Cure Youtube's Kids Nightmare, který poukazoval na bizarní kategorii videí cílených specificky na děti. Nebavíme se o animáčích, jako je „Máša a medvěd“, ale o levně dělaných, bizarních věcech, které se snaží pomocí obří dětské populace vyrobit hory views a vydělat majlant.

Reklama
Reklama

Realisticky, „rodinné komediální seriály“ jako Ženatý se závazky taky nepředstavují modelový příklad, jak prezentovat herce, ale tam šlo čistě o herecký výkon, zatímco u „pranků“ u DaddyOFive to nevypadalo na opravdu strhující herecký výkon dětí, ale na opravdové zneužívání ve jménu views. V případě Mišových šíleností to sice může vypadat jako něco, u čeho se hlavní protagonista baví, jenomže dělá něco, z čeho rozhodně nemá rozum a zadělává si na rizikový osud dětských hvězd – stačí se podívat na Macaulaye Culkina.

 

Tvůrci dětských pořadů ale ušli ještě delší kus cesty, ve kterém se rozhodli neriskovat a založit popularitu svých kanálů na parazitování na jiných brandech. Prostě a jednoduše se rozhodli vykrást Disneyho, Marvel a v podstatě kde koho, aby vytvořili podivné mashupy, ve kterých Elsa z Frozen něco řeší se Spidermanem. Naprosto klasickou záplavu shitu nabízí kanál Webs & Tiaras – Toy Monster Compilations, které vás přesvědčí, že při dobrém zneužití brandu a pár dolarech může miliony views udělat každý. A nepotřebuje na to vůbec žádný talent! Stačí se podívat na naprosto neuvěřitelnou směsku s názvem „Frozen Elsa & Anna CUT DRESSES! w/ Spiderman Joker Princess Belle Ice Cream Spidergirl Superhero Fun“ - je tam všechno včetně v USA vysoce ilegálních Kindervajíček – 45 milionů views.

 

Nejde o to, že tyhle mashupy jsou úplně debilní – marvelovská univerza taky nehýří zrovna inteligencí – ale o to, že se jejich tvůrci pokouší sesbírat co nejvíce výrazných jmen a brandů tak, aby jejich výtvory doporučovaly vyhledávače v Google i YouTube.

Technicky vzato jde vlastně o SEO optimalizaci. Používáte hodně známých slov tak, aby vás vyhledávače doporučily a navedly dětský dav přímo na vaši podomácku splichtěnou produkci. „Hitler UNICORN Stalin Elsa Spiderman Joker Groot Godzilla FUN SURPRISE SUPERHERO with Deadpool PREGNANT Karel IV CANDY Putin Hulk VIDEO“ – no není to paráda? Tohle všechno tam nakydáte jenom proto, abyste oblbli algoritmy vyhledávačů, dostali se na přední místa a nalákali oběti na němá, nedabovaná videa, kde se hodně máchá rukama, aby to děti bavilo.

Je to inteligentní adaptivní chování, které je tlačeno evolučním tlakem od vyhledávačů – a přináší výsledky. Zároveň jde o masivní parazitování na trademarcích velkých firem, takže mi rozum zůstává stát nad tím, že Disney a Marvel nezajdou do Alphabet a nepřesvědčí je, aby byli tak hodní a plošně tenhle Augiášův chlév bizarní mashupové tvorby nevypláchli.

Vážně to nechápu. Klasický pirát, který šíří kvalitní film, do jisté míry prospívá brandu, protože zvětšuje jeho dosah. I když rodič nekoupí dítěti film (protože ho zkopíroval), koupí mu hračku (protože tu si nezkopíruje). Youtubové amatérské mashupy ale představují parazitování na brandu, které ho spíš zesměšňuje a to by mělo podle mého mínění vadit vlastníkům brandu víc. Přesto jsou tyto mashupy obří, mají desítky milionů views – a i když fakticky jejich tvůrci parazitují na velkých společnostech, ty nějak nedělají nic.

A tady se nabízí otázka, proč to YouTube dovolí. Z hlediska výchovného je to toxické, z hlediska autorskoprávního je to přinejmenším velice problematické. Dovoluje to proto, že z jejich hlediska je to okrajový problém? Nebo proto, že jejich cílem je zobrazovat reklamu a jen okrajově se zabývat kontextem, ve kterém je zobrazena?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning