Dnešní herní Hi-End karty & XGI Volari V8 Duo | Kapitola 5
Seznam kapitol
Přinášíme Vám recenze nejvýkonnějších karet, o kterých mnozí z nás jen sní. Jak je to s jejich výkonem? Vyplatí se kupovat takovéto karty? Hi-End byl vždy tak trochu předražen, bude tomu tak i tentokrát? Nováček v podobě XGI Volari Duo nastoupil do boje se vzpřímeným kopím. Dokáže tato karta zamíchat trhem? Na všechny tyto otázky zde najdete odpověď.
Konfigurace
|
Hardware | |
| Procesor | AMD Athlon XP 2500@3200 (11*200) |
| Základní deska | Epox 8RDA3+ rev. 2.1 |
| Paměť | 2*256MB Corsair DDR400 CL2 (3, 3, 6) |
| Pevný disk | Maxtor 40GB 6L040J2 |
| Grafické karty |
|
|
Ovladače, software | |
| Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
| DirectX, čipset driver |
9.0b, nForce 3.13 WHQL |
| Ovladače grafické karty |
nVIDIA Force Ware 53.03 |
| Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
| Herní testy |
Unreal Tournament 2003 v2199 |
Pokud není uvedeno jinak, tak první číslo udává výkon bez FSAA a AF. Číslo za lomítkem je výkon se zapnutým antialisingem (u všech karet na 4x) a s aktivovaným anisotropickým filtrováním (u nVidia na 8x, ATI 16x, XGI 4x).
3dmark 2003
| Verze |
3DMark 2003, patch 330 |
| Rozhraní | DirectX 9 |
| Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
| Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
| Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
|
3DMark 2003 (1024x768@32bit) | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
6296 / 3182 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
6385 / 3287 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
5952 / 3628 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
6546 / 4063 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
3865 / 3017 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
3961 / 3025 |
| 0 | bodů | |
Kdysi jsem na internetu viděl screenshot 3dmarku03 kde XGI V8 Duo měla zhruba 5800 bodů. Osobně nevím, kde takový výsledek vzali. Veškeré testy spouštím (pokud je to možné) s přejmenovaným .exe souborem. Tak mě napadlo jestli tam XGI tak "trochu" nepodvádí, přejmenoval jsem poola.exe zpět na 3dmark03.exe a jal se testovat. A výsledky? Téměř stejné, asi jen o max 3% lepší. Tak a teď kde je chyba? Možná to je způsobeno tím, že jsem použil nové ovladače které tento "cheat" už neobsahují, nebo docházelo k nějakému nedorozumění s mojí sestavou.
Chyby v obraze byly vidět hned na první pohled. Rozmazané textury a špatně nanesené mipmapy. Dokonce jsem našel, resp nenašel jeden list (asi je to lopuch), který kouká zpoza rozbořené zdi vpravo nahoře. Takže jakési optimalizace tu jsou.
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| FX 5950 Ultra | XGi Volari V8 Duo |
Po dalším zkoumání jsem narazil na ne jeden, ale hned několik chybějících lístků. Asi nejlépe je to vidět na následujících screenech.
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| FX 5950 Ultra | XGi Volari V8 Duo |
Ještě tragičtěji dopadl FSAA. Zde se na obraz prakticky nedalo koukat. Stupeň rozmazání mi připomínal snad jen stařičkou Rivu TNT :-)
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
|
XGi Volari V8 Duo FSAA crash |
screenshoty jsou v nekomprimovaném .png (1,3mb)
3Dmark 2001 SE
| Verze |
3DMark 2001 SE, build 330 |
| Rozhraní | DirectX 8.1 |
| Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics (náročné na CPU), dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
| Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
| Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml |
|
3DMark 2001 SE (1024x768@32bit) | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
16979/11776 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
17256/12373 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
15922/11964 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
15812/12875 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
11631/9493 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
11750/9797 |
| bodů | ||
3dmark01 je v dnešní době, test závislý na výkonu procesoru. Ale pokud má karta špatně napsané ovladače, tak mu nepomůže ani 5GHz (testoval jsem i na Barton 2500 a výsledek byl jen o cca 500 bodíků níže). Jasným králem v tomto testu je Radeon, kterému ani rychlé 1GHz paměti nestačí.
CodeCreatures Benchmark
| Verze |
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
| Rozhraní | DirectX 8 |
| Heslovitý popis | Pixel Shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně Vertex Shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek) |
| Nastavení | Požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
| Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
| 3D Analyze log | cc.shader.out.txt |
|
CodeCreatures Benchmark (oficial score / 1600x1200 AA & AF) | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
3940/20,8 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
4069/21,6 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
4204/25,7 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
4714/26 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
843/4,3 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
983/4,6 |
| 0 bodů | bodů | |
V tomto testu je výkon XGI doslova tragický, čtvrtinový výkon oproti netaktovanému Radeonu 9800XT je děs a hrůza. V tomto testu k žádným chybám v obraze nedocházelo. Vítězem se stala nVidia se svými 4714body a i v FSAA je nejlepší.
PowerVR VillageMark 1.20
| Verze |
PowerVR VillageMark 1.20 |
| Rozhraní | DirectX 6 |
| Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
| Nastavení | 1600x1200x16bit, trilinear, DXT1 on |
| Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
| Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1 |
|
PowerVR VillageMark 1.20 (1600x1200@16bit) | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
60 / 38 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
90 / 39 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
60 / 48 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
60 / 52 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
25 / 24 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
25 / 24 |
| 0 fps | fps | |
V poslední době se mi zdá VillageMark dost neobjektivní... viz 60fps u FX 5950U. Asi budu používat jiný test (teda pokud nějaký najdu).
nVIDIA ChameleonMark
| Verze |
nVIDIA ChameleonMark |
| Rozhraní | DirectX 8 |
| Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
| Nastavení | 1600x1200x32bit, skin real |
| Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz///ilustrace/poola/jahoda/ChameleonMark.zip |
| Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\16x12x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
|
nVIDIA ChameleonMark | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
184 / 64 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
191 / 70 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
163 / 80 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
180 / 91 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
20 / 17 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
21 / 18 |
| 0 fps | fps | |
Test napsaný výhradně pro nVidia grafické karty a přesto zde vítězí Radeon. XGI zůstává daleko za soupeři a můžeme jen doufat, že nové ovladače přinesou lepší výsledky.
Aquamark 3
| Verze |
Aquamark 3 |
| Rozhraní | DirectX 9 |
| Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing) |
| Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
| Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
|
Aquamark 3 | ||
| Radeon 9800XT 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
43,1 / 35,2 |
| Radeon 9800XT 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
44,5 / 36,3 |
| GeForce FX 5950U 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
43,5 / 30 |
| GeForce FX 5950U 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
46 / 33,4 |
| Volari V8 Duo 256-bit |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
34 / 33,1 |
| Volari V8 Duo 256-bit OC |
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
36,5 / 33,8 |
| 0 fps | fps | |
Výsledky mě celkem potěšily. XGI si vedla velmi dobře, resp. nebylo to tak hrozné jako u předchozích testů. A i zde je jasně vidět, že ovladače jsou na úrovni právě narozeného dítěte. Výkon v FSAA a AF je překvapující a ani FX 5950 nedokáže překonat XGI V8 Duo. Celkové shrnutí je takové: vítěz je Radeon 9800XT (beru v úvahu FSAA a AF).
Bohužel i zde nastaly nepříjemné chyby v obraze. V menu byl obraz dosti rozmazaný (jak je vidět na screenshotech)
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Radeon 9800 XT | XGI Volari V8 Duo |