EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?

EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

22. 3. 2019 16:00 33

Seznam kapitol

1. Chránit... korporace 2. Co z toho má autor? 3. Umělý nedostatek 4. Tři strany 5. Zpátky, kupředu ni krok

Česká Wikipedia vypnula svoji hlavní stránku. Ulož.to je v černobílé. Hlasování o směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu 2016/0280 (COD) se blíží, čas se krátí. A nejde jenom o svobodu internetu, jde o další krok, kterým svobodný svět okrajuje svoje svobody – k prospěchu mála, k neprospěchu všech!

Reklama

Existují ale mnohem horší případy, jako například když vytvoříte dílo jako zaměstnanec. Jako zaměstnanec dostáváte plat a majetková práva přecházejí na zaměstnavatele automaticky. Je zcela na uvážení zaměstnavatele, zda vás za dílo nějak odmění například prémií, anebo vám nedá nic, protože když to vytvoříte na jeho vybavení v jím placeném čase, je to jeho dílo. A týká se to i inovací a patentů, takže se nedivte, že vynálezci za socialismu dřeli bídu s nouzí a i dnes, když zaměstnanec na něco přijde, nezřídka udělá to, že nejprve opustí zaměstnání a teprve pak si jde vynález patentovat. Což firmy nemají rády a často se o takové vynálezy soudí – hlavně proto, že ony mají peníze na soudy, zatímco on pravděpodobně ne.

Takže vidíme, že oddělení těchto dvou okruhů práv vytvořilo problém, ve kterém se nacházíme dnes. Možnost oddělit majetková práva a nakládat s nimi jako s cennými papíry vytváří onu lobbistickou masu, která sama nic neprodukuje, jenom drží majetková práva. Právě oni jsou lobbistickou silou, která je za EDSM a věří, že pokud se prosadí, situace se vrátí zpět „k normálu“, tedy do bodu, kdy budou díla vzácná a cena za ně vysoká.

O tom, jak se konstruuje cena za dílo a vytváří se umělý nedostatek, jsem už mluvil.

To je svět, do kterého se máme vrátit, svět, kdy se kompletní kontrola nad distribucí dostane výhradně do rukou držitelů práv a nebude cesty k dílu kromě nich. Ano, živě si pamatuji, že když jsem chtěl vzácný japonský film, tak v Bontonlandu přišel klidně na litr, což byly tehdy velké peníze. Měli to nakalkulováno zhruba tak, že se DVD vyplatilo v případě, že byste i s rodinou chtěli jít do kina alespoň dvakrát.

Jenomže situace se posunula – a to nejprve díky Napsteru, sdílecím systémům a později digitální distribuci Apple a streamovacím systémům jako je Spotify a Netflix. Tyto systémy kompletně vykolejily představu o tom, že obsah je drahý – pokud jste chtěli žhavý hudební singl, přišel vás zhruba na dvacet korun, celé album pak kolem dvou stovek, což je polovina toho, co stálo CD. Videoslužby přišly s flat rate, tedy neomezeným přístupem za jedny peníze. Na YouTube jste ho měli zcela zadarmo, jen s reklamou.

EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?
i Zdroj: PCTuning.cz

Ó, jak se tato situace držitelům autorských práv nelíbí! Flat rate dokazuje, že obsah cenný není. Netflix optimalizuje a točí si vlastní obsah, čímž je marginalizuje. Kdyby na podobné službě byli přítomni všichni držitelé práv a žádali svůj podíl, byli by konfrontováni s realitou, protože streaming umí přesně měřit shlédnutí – a platit podle toho. Tato situace je výhodná pro několik supertrháků, marginální tvorba na tom bude bita. A to je velký problém, který mimomainstreamový obsah v podstatě vyřazuje.

Jenomže i když streaming funguje, dostávají se držitelé práv do stejné situace, ve které byl autor: Totiž že se mezi ně a konzumenta postavil někdo, kdo má distribuční řešení – a žádá svůj podíl. Na rozdíl od vydavatelského „cutu“ cca 80–90 % jde o podíl menší, kolem 30 %, ale kdo by platil 30 % když nemusí, že ano? A každý držitel autorských práv, naprosto každý, bude optimalizovat. A bude to dělat i za tu cenu, že se pokusí vybudovat si vlastní platformu s vlastním zábavním parkem, vlastním blackjackem a tak dále.

Pokud přemýšlíte, proč se Metro Exodus objeví exkluzivně na Epic Store – je to optimalizace. Steam vybudoval univerzální distribuční platformu – a chce své podíly. Protože držitelé autorských práv optimalizují, nutně jim přijde nevýhodné platit správci platformy – a udělají si svoji. Uživatel na tom prodělá – stejně jako v minulosti, když si větší firmy vyvíjely vlastní distribuční platformy pro hudbu. Zájem uživatelů tu ale nehraje roli, jde čistě jenom o zisk.

EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama