EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují

EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují

Michal Rybka

Michal Rybka

26. 1. 2019 03:00 70

Seznam kapitol

1. Daleko od původního konceptu 2. Cena obsahu klesá k nule 3. „Není Boha kromě zisku“ 4. Kopírování je stimulátorem vývoje 5. Bitvy autorskoprávních titánů
6. Když média musí bojovat o pozornost 7. Cenzura: Neplánovaná konsekvence? 8. Jak z pytle ven? 9. Konejte, abyste pak neplakali

Už víckrát jsem psal o problémech týkajících se implementace autorského práva. Nyní se blíží finální hlasování o nové direktivě, která proběhne na konci března anebo na začátku dubna. Ale bude nová směrnice řešit to, co má řešit? A co když se ti, na něž cílí, zachovají jinak, než Evropská komise čeká? Stále je čas protestovat, ale ten čas se krátí.

Reklama

Asi nejaktuálnější informace o vývoji kolem „jednotného digitálního trhu“ najdeme na blogu Julie Reda, německé členky Evropského parlamentu za Piráty. Všem doporučuji sledovat vývoj události, který tam průběžně komentuje a vysvětluje jemné finesy ve formulacích nejkontroverznějších článků, tedy článku 11 a zvláště článku 13.

Osobně si myslím, že si těmito legislativami pouze házíme klacky pod nohy, že současná podoba vyhovuje a že snaha zavést restrikce je tažená jinou motivací než tou, že by současná podoba byla nevyhovující či nedostačující. Ekonomika roste, objem produkovaného digitálního obsahu roste, informace se volně šíří, trh s digitálním obsahem se vyvíjí a obsahově se koriguje sám – možná až příliš, jak ukazují záplavy copyrightových claimů na YouTube.

Dnešní autorské právo se hodně daleko od jeho původního konceptu

Na počátku byla motivace autorského práva jasná – chránit malé autory proti velkým a všeho schopným firmám. Prototypem takového piráta je všemi oslavovaný Thomas Alva Edison, který ukradl a zkopíroval Meliésův film Cesta na Měsíc (1902), připravil ho o zisky z amerického trhu a v podstatě ho dovedl k bankrotu.

Koncept, že zákon by měl chránit autora proti korporaci, která ho chce odřít, je celkem pochopitelný. Problém nastal ve chvíli, kdy se práva zmocnily velké firmy, které používají duševní vlastnictví nezřídka jako ofenzivní zbraň, využívají blokační patenty a neváhají i ohýbat původní zákon, pokud se jim to hodí. Nevěříte? Přečtěte si historii toho, jak Disney proloboval v USA změnu copyrightu kvůli myšákovi Mickeymu. Původně měl být chráněn pouze 14 let, ale díky snahám o změny copyrightu bude Mickey chráněn do roku 2023 – a je velmi pravděpodobné, že se jim to podaří znova natáhnout.

Peníze jsou totiž peníze – a při tahanicích o autorská práva tahají velké korporace vždy za ten delší konec. Dysbalance mezi právy autora, uživatelů a držitelů autorských práv se posouvá směrem k těm, kteří mají peníze, tedy držitelům. Celá idea autorského práva se tím tak nějak staví na hlavu a vedla ke vzniku patentových trollů, kteří shromažďují duševní vlastnictví, aby z něj mohli ždímat peníze. Není to věc ani stará a netýká se jen průmyslu – existují společnosti, které se živí copyrightovými claimy na YouTube a žijí z toho, že přesměrovávají peníze od tvůrců obsahu k sobě.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama