Enshittification: Jak podělat zákazníkům zážitek a nahrabat na tom
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Internet Článek Enshittification: Jak podělat zákazníkům zážitek a nahrabat na tom

Enshittification: Jak podělat zákazníkům zážitek a nahrabat na tom

Michal Rybka

Michal Rybka

42

Seznam kapitol

1. Úpadek kvality služeb 2. Enshittification v praxi 3. Lákadla sociálních sítí 4. Stále otravněšjí reklamy

Všimli jste si, že úroveň online služeb klesá – a jejich cena roste, že se gamifikují a že jsou přes reklamu mnohem otravnější než kdy dříve? Tak tomuto procesu se říká enshittification neboli zhovnovatění.

Reklama

Když jsem si připravoval podklady pro předchozí článek o free-to-play hrách, narazil jsem na spoustu věcí, které ukazují, že se úpadek kvality služeb týká mnoha dalších oborů. Tak například gamifikace – triky z herní psychologie se dnes používají jak na seznamkách, tak je různé služby používají proti vám.

Všeobecně kritizované Temu používá masivně gamifikaci s „časově limitovanými slevami“, s „koly štěstí“, „s možností během následující hodiny přihodit další produkt“ a tak dále. Naštěstí stačí vypnout notifikace a odolat setrvalému žebrání o jejich zapnutí – a zlé kouzlo pěti až šesti marketingových šťouchanců denně od Temu zmizí.

Co jsem však nevěděl – tento fenomén má svoje vlastní jméno a je to povedené a kouzelné jméno: Enshittification. Hlavní video, které mě přivedlo k tomuto tématu, rozebírá úpadek seznamovacích online služeb – „It’s Not Just You. Everyone Hates Dating Apps Now“. Věnuje se nejenom tomu, jak je dnes prakticky nemožné používat online randírny bez placení, ale jak stojí obecně za starou belu.

Randění na online platformách není sranda. Jednak je tam víc kluků než holek, což už je samo o sobě problém. Online seznamky dále vedou k vytažení toho nejhoršího z lidí: Holky získávají dojem, že nabídka kluků je nekonečná, takže se prakticky všechny soustřeďují na skupinu nejlepších deseti procent kluků, kteří dostávají průměrně pět nabídek týdne, zatímco průměrní kluci mají jenom jednu nabídku týdně.

To značně pokřivuje vnímání sebe sama – a ve finále to poněkud patologizuje chování i u kluků, protože ti nejlepší prostě seznají, že by byli blbí, kdyby toho tak trochu nezneužili a nedostali se k přístupnému sexu, zatímco ti podprůměrní se jenom utvrzují v tom, že nemají žádnou šanci, což vede ke vzniku fenoménu, nazývaného incel (nedobrovolného celibátu). 

Tinder celou tu věc vylepšuje gamifikací, kdy mimo základního omezeného účtu nabízí Tinder Plus za 17,99 USD na měsíc, potom Tinder Gold za 26,99 USD a Tinder Platinum 35,99 USD. Pak mají ještě Tinder Select, který je za 499 USD – TAKÉ MĚSÍČNĚ!!! – a je invite only, tedy pouze na pozvání. K čemu je takový účet dobrý, netuším, možná je to „známka punku“ pro zlatokopky anebo to má nějaké bonusy pro kluky, kteří se chtějí probírat lány holek v jejich „hoe fázi“. 

Výsledkem je, že pokud jste na tom blbě, můžete si připlatit, abyste na tom byli ještě o něco hůř – a navíc vám to vzalo peníze – anebo si připlatíte, abyste se probírali lány mladých svobodných matek pro krátkodobé rekreační použití. Ono to funguje i na druhou stranu, na seznamkách je k nalezení překvapivě velká záplava slečen, které seznamku považují za bufet zdarma, prostě se nechají pozvat na večeři, tam se zdarma nakrmí, pak to skončí a další den se nechají pozvat na večeři někým jiným. Případně s sebou na hody zdarma přivedou i svoje kamarádky, což je svého druhu ženský ekvivalent přepadení. 

Takže se nedivte těm, kteří považují online randění za svého druhu podvod – a taky ženám, které naříkají, že staré dobré časy jsou ty tam („chivalry is dead“). A k tomu si za to připlácíte, což lidi netěší – a tak se není čemu divit, že hodnota akcií vlastníka Tinderu, Match Group, Inc. (MTCH), klesla z jejich maxima 175 USD v roce 2021 na dnešních 38 USD.

Samozřejmě, mnozí na seznamce uspěli, i když ti, co uspěli, mi většinou říkají, že k tomu použili „metodu brokovnice“, kdy prostě olajkovali všechno, co jim seznamka ukázala – a pak si vybírali z těch několika spárování, které jim to vrátilo. A samozřejmě, přináší to otázky, zda klasický párovací proces, který fungoval přes dohazovačky, nedával větší smysl – obecně alespoň produkoval méně svobodných matek, ale takhle to dneska prostě máme.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama