Experti-samouci: Co z vás doopravdy dělá odborníka?
PCTuning Článek

Experti-samouci: Co z vás doopravdy dělá odborníka?

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 12. 2019 03:00 26

Seznam kapitol

1. Expert samouk 2. Máte na to papír? 3. Po vlastní ose 4. A TikTok znáte? 5. Ta pravá novinařina 6. Myslet politicky

Při návštěvě Arcade Her mě zaujala trojice děvčátek, která pobíhala kolem automatů a hledala takové, na kterých mohla ve trojici hrát. Pozorovat je bylo fascinující – na konzoli anebo na PC si totiž obvykle v trojici nezahrajete. V tu chvíli mě napadlo, že je přece jen důležité udržovat podobné muzeum. A to nejde bez nadšení a jisté posedlosti.

Reklama
Reklama

Pustit se do tak extrémního projektu, jako je vlastní arkádové muzeum, vyžaduje jistou dávku šílenství. Musíte automaty sehnat, koupit, přivézt, rekonstruovat, opravit, uskladnit, zajistit pro ně napájení – a tak dále a tak dále. Je to velké kvantum práce, které vyžaduje velkou dávku znalostí, jež nejsou tak snadno dostupné, přece jenom znalosti už nevyráběných CRT obrazovek a všelijakých pastí a zvláštností při jejich používání není běžně dostupná věc. Musíte se učit, objevovat, zkoumat – a moc literatury k tomu nenajdete.

A co je vlastně výsledkem této snahy? Místo, kam mohou přijít sentimentální rodiče, kteří si pamatují na osmdesátá léta a přivést tam svoje děti. A právě jim má smysl jim ukázat, že „nejsou první inteligentní generace v dějinách“, což je názor, se kterým v nějaké formě bojuje každá generace.

Experti-samouci: Co z vás doopravdy dělá odborníka?

 

Automaty jsou perfektní v tom, že ukazují, že už první generace her byla rychlá, chytlavá a návyková, je to ideální základ pro každého, koho zajímá design počítačových her.

Otázkou je – jak se vlastně stanete odborníkem, specialistou, expertem na arkádové automaty? Školy na to nejsou. Státní instituce se o to vůbec nezajímají. Z hlediska Technického muzea prakticky neexistují ani počítače, natož herní automaty. Takže je to technický obor anebo jenom lepší hobby? Kdo vlastně je expert a kdo není? Donedávna jste nemohli studovat počítačové hry – co povídám, v dobách, kdy jsem studoval já, byly počítačové hry téměř vulgární věc. Pokud jste je hráli v univerzitní počítačové laboratoři, mohli vás vyhodit a dokonce vám omezit přístup, když jste o nich mluvili na akademické půdě, reakce nebývaly pozitivní. Bad influence, řekl bych – a tento postoj stále ještě někde přetrvává.

Česká republika je dnes známá mimo jiné díky svým úspěšným hrám a herním vývojářům. Máme tu hodně úspěšných týmů – Warhorse, SCS Software, Amanitu, Bohemia Interactive, Madfinger Games, Cinemax, Geewu a v neposlední řadě Hyperbolic Magnetism, nedávno odkoupený Facebookem. To je ale jenom začátek, seznam českých vývojářů je dlouhý a impresivní.

Dnes se už vzdělávání v oboru počítačových her věnují i vysoké školy – matfyz, FEL, Západočeská univerzita – a také i střední školy. To, co je ale zajímavé, je fakt, že prakticky nikdo ze starší generace herních vývojářů nevystudoval školu jako herní vývojář, pokud tedy vůbec něco vystudoval. Spousta z nich má jenom střední vzdělání, případně jsou vzděláni v něčem úplně jiném, než jsou počítačové hry. Dostali se k něčemu, co vlastně ani nebylo „opravdovým oborem“ – a začali v tom pracovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning