Nedávno jsme vám představili grafické karty ze šestkové série jako zástupce střední třídy nVidie v podání GeForce 6600 a GeForce 6800 LE. Kromě výkonnostního porovnání a představení recenzovaných karet jsme ale narazili na něco velmi zajímavého. Něco, co si zcela jistě zaslouží samostatný článek. Řeč je o nevídaných možnostech přetaktování jádra GeForce 6600. Proto se na to podíváme mnohem důkladněji a při té příležitosti si představíme i výkonnější variantu - GeForce 6600 GT v podání hned dvou karet od různých výrobců. Paměti jsou u GT verze již standardně taktované na úctyhodných 1GHz. A aby to bylo zajímavější, přetaktujeme i obě GT-čka.
Reklama
Pojďme se podívat na testy. Tentokrát jsme nepoužili naši standardní testovací sestavu, jelikož se jedná o grafické karty pro PCI Express a tak jsme opět provedli měření na konfiguraci, jež byla nasazena i při minulém testování GeForce 6600. Opět byly použity stejné ovladače ForceWare 66.81, takže můžete nahlédnout do minulého článku pro případné srovnání s vyšší třídou v podání zástupců 6800. Tento článek je ale jen o duelu 6600/6600 GT
Painkiller 1.31 FarCry 1.1 Unreal Tournament 2004 X2 The Threat Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory Dungeon Siege Doom III Serious Sam SE (The Second Encounter)
Co se týče grafů, tak jsem zelenou barvou vyznačil u obou karet jejich standardní nastavení a posléze přetaktování reprezentuje typicky červená (Žádná karta od ATi se zde nenachází, takže nemůže dojít díky barevnému značení k žádné záměně). Původně mělo jít čistě jen o jízdu "by Leadtek", ale posléze se připojil i kolemjdoucí XFX, proto v grafech v popisu karet označení Leadtek nehledejte, vyznačil jsem jen XFX, kterou stejně reprezentuje jen jeden výkonnostní ukazatel (z pěti celkových). Členění je myslím i přesto naprosto jasné, jelikož jsme si zúčastněné karty dostatečně předem představili. OC u popisů karet značí Overclocked - přetaktováno.
Pro zjednodušení tedy rekapitulace:
GeForce 6600 Leadtek - jádro 300@570MHz, paměť 550@700MHz
GeForce 6600 GT Leadtek - jádro 500@546MHz, paměť 1000@1180MHz
GeForce 6600 GT XFX - jádro 500@577MHz, paměť 1000@1250MHz
Benchmarky a syntetické testy
Nejdříve se zaměříme tradičně na syntetické testy. Pokud půjde o hodnocení průběhu, tak jednotlivá výkonnostní pořadí jsou víceméně známá už předem. Proto v průběhu zaměřím hlavně na schopnost GeForce 6600 dostat se přetaktováním na úroveň standardní GeForce 6600 GT a posléze na závěr zhodnotím celou situaci i vzhledem ke schopnostem přetaktování GeForce 6600 GT.
Zde GeForce 6600 evidentně dost výrazně ztrácí cenné body právě kvůli nízkému taktu jádra. Pokud jej ale přetaktujeme (samozřejmě paměti z 550MHz na 1 GHz nedostaneme), dýchá již GeForce 6600 GT na záda. Výkonnostní zisk je zde díky "značnému" přetaktování jádra naprosto nevídaný - inu 90% navíc dělá své.
3DMark 2005
iZdroj: PCTuning.cz
Verze
3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní
DirectX 9
Heslovitý popis
Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
3DMark05 aneb bitva o každý bod. Jak je vidět, přetaktování dokáže i na tomto poli celkem divy. Skoro tisíc bodů navíc - to mluví samo za sebe.
3DMark 2005 - Return to Proxycon
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
3DMark 2005 - FireFly Forest
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Zde přetaktovaná GeForce 6600 dokonce předhání GT verzi na standardní rychlosti. Důvod je naprosto jasný - o něco málo vyšší frekvence jádra. Rychlejší paměť zde tedy takovým přínosem jako u ostatních testů nebude.
3DMark 2005 - Canyon Flight
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Situace se opět navrací do zajetých kolejí - členění, které by se dalo očekávat a evidentně takhle bude vypadat i většina dalších testů. Samozřejmě kromě některých syntetických, jež jsou třeba konkrétně zaměřeny na výpočetní sílu jádra - tedy FillRate, jelikož v takových případech předežene přetaktovaná GF 6600 s rychlejším jádrem svou výkonnější variantu (za standardních podmínek samozřejmě) v podání GF 6600 GT.
V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt
iZdroj: PCTuning.cz
Pixel Shader 1.1 - 3D Mark 2001
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Situace bude vypadat víceméně ve všech případech stejně - přece jen... rozdíly jsou předem jasné a výkonnostní členění také díky tomu, že jde jen o vyšší a vyšší takty.
Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Pixel Shader 2.0 - 3DMark 2003
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
iZdroj: PCTuning.cz
Verze
SharkMark
Rozhraní
DirectX 8
Heslovitý popis
vertex shader 1.1
Nastavení
-
Stažení benchmarku
Návod jak testovat
Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)
iZdroj: PCTuning.cz
Všechny funkce a schopnosti karet jsou naprosto shodné, takže zde platí zákon silnějšího (s rychlejšími takty). Žádná vychytralá strategie pomocí kombinace vertex/pixel jednotek či té nebo oné techniky není možná, proto myslím, že není třeba dalších komentářů. Půjde víceméně jen o procentuální zisk - pořadí a rozestupy jsou předem jasné už teď.
Vertex Shader 1.1 - 3D Mark 2001
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Vertex Shader - 3D Mark 2003
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
CodeCreatures Benchmark Pro
iZdroj: PCTuning.cz
Verze
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní
DirectX 8
Heslovitý popis
pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení
požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Přichází na řadu již zmíněné syntetické testy, jež jsou silně závislé na výpočetní síle jádra. Proto se přetaktovaná GeForce 6600 dostane i před nepřetaktovanou GeForce 6600 GT.
OpenGL Stars skóre odráží na prvním místě propustnost paměťové sběrnice a na druhém pak reálný fillrate. Propustnost paměťové sběrnice 6800 je 2,55x vyšší, než u 6600. Skóre je vyšší 2,6x.
Fill Rate
iZdroj: PCTuning.cz
iZdroj: PCTuning.cz
Reklama
Reklama
Pravidelný přehled novinek
Věděl(a) jsi, že pravidelně odesíláme přehled nejzajímavějších článků a novinek? Přihlas se k odběru mailového newsletteru ve svém profilu.
Více informací najdeš
zde.
Podívej se na
ukázku.