GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

19. 9. 2014 02:00 203

Seznam kapitol

1. Maxwell pro highend 2. DSR: Internet zaplaví screenshoty ve 4K 3. GeForce GTX 980: představení karty 4. Detaily 5. Karty ve srovnání 6. Testovací sestava 7. Aliens vs. Predator Benchmark 8. Battlefield 4 9. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 10. Crysis 3 11. Grid 2
12. Metro: Last Light 13. World of Tanks 9.1 14. Teploty, hlučnost 15. Spotřeba, poměr výkon/watt 16. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 17. Boost u GTX 980: Aliens vs Predator 18. Boost u GTX 980: Bioshock: Infinite 19. Boost u GTX 980: Crysis 20. Přetaktování 21. Závěrečné shrnutí

Po zklamání z R9 285 vám snad pořádně spravíme náladu. Nvidia dnes uvádí GeForce GTX 980 a GTX 970, karty, na které čekáme vlastně už od jara, kdy jsme mohli poprvé okusit architekturu Maxwell u skvělé GTX 750 Ti. GTX 980 je 165W karta, která potrápí i ta nejvýkonnější monstra se spotřebou skoro dvakrát vyšší!

Reklama

DSR věnuju poměrně hodně prostoru. Je to věc, která mě z nových technologií u GTX 980 a 970 zaujala nejvíc. O co jde? O další metodu vyhlazování ne nepodobnou supersamplingu, kterou můžete vynutit v ovladačích. V principu funguje stejně – obraz se renderuje ve vyšším rozlišení a zmenšuje. Z toho vyplývají dvě věci – vysoká kvalita, a vysoký nárok na výkon.

A v čem se tedy od supersamplingu liší? V tom, že funguje „nad systémem“. Ovladače vytvoří virtuální desktop s vyšším rozlišením, hry toto rozlišení uvidí, a dovolí vám jej použít – například nasimulujete monitor s rozlišením 4K a ve hře toto rozlišení můžete nastavit. Grafická karta pomocí svého scaleru nakonec celý obraz upraví (zmenší, downsampluje) tak, aby odpovídalo nativnímu rozlišení displeje a pošle jej na monitor.

V čem je lepší než supersampling? Zatímco supersampling mohl kolidovat s některými efekty při post processingu, v tomto případě něco podobného nehrozí. Hra prostě netuší, že neběží na vyšším rozlišení. Ovladače vám navíc dovolí upravit ostrost zmenšeného obrazu a nabídnou řadu „násobičů“ vašeho stávajícího rozlišení tak, abyste si vybrali vhodný kompromis mezi kvalitou a rychlostí (supersampling, resp. SSAA obvykle nabízelo třeba dvojnásobek nebo nic).

Na následující čtveřici detailů jsou rozdíly dobře patrné (po rozklepnutí se otevře originální PNG v plném rozlišení).

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz


Zvětšený výřez

 DSR s vyhlazováním FXAA
i Zdroj: PCTuning.cz
DSR s vyhlazováním FXAA


pouze vyhlazování FXAA

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz


pouze vyhlazování MSAA 4×

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz


DSR s vyhlazováním FXAA

A jaké to má nedostatky? Ten první jste asi vytušili, enormní nároky na výkon. V některých případech to ale nemusí být na překážku. Kromě starých her tu máme ještě zbrusu nové konzolové pecky... s limitem na 30 nebo 60 fps, které PC zvládají na rozdíl od konzolí levou zadní. A právě supersampling je jednou z možností, jak přebytečný výkon zužitkovat ke zlepšení obrazu, i když to samotná hra nepodporuje.

Další nedostatek souvisí s největší předností této technologie – totiž tím, že funguje transparentně bez toho, aby jej systém nebo aplikace musely podporovat. Obraz renderovaný pomocí DSR nejde běžnou cestou snímat. Pokud zkusíte udělat screenshot FRAPSem, hru vám jednoduše sestřelí a screenshot neudělá. S jinými nástroji (Afterburner) se mi to povedlo, jenže výsledkem je původním rozlišení předtím, než jej zmenšil scaler grafiky a poslal do monitoru, tedy v onom virtuálním 4K desktopu. Screenshot z fullHD monitoru má prostě rozlišení 4K – hry, aplikace ani samotný systém netuší, že se s obrazem ještě potom něco děje.

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz


Screenshot virtuální plochy s rozlišením 5K „promítnuté“ na monitor s rozlišením 2560×1440 bodů

Jediná možnost, jak snímek nebo video uložit ve stejné kvalitě a rozlišení, v jakém jej vidíte na monitoru, je místo monitoru zapojit grabovací kartu, co uloží obraz, který se do ní dostane z grafiky – třeba tu, která se používá pro FCAT (z ní jsou i výše uvedené snímky z Assasin's Creed IV od Nvidie).

Manuální zmenšení obrazu v běžných grafických aplikacích neodpovídá výstupu ze scaleru. Ptal jsem se i po aplikaci, která by funkci scaleru nasimulovala (podobně jako kdysi utilitka od AMD pro MLAA), ale Nvidia něco podobného prý v plánu nemá.

Další nevýhodou je, že hry musí s takto extrémním rozlišením počítat a spolu s vyšším rozlišením adekvátně i zvětšit zaměřovač, rozhraní pro nastavení hry a rozličné indikátory, mapky, text či radary, které jsou na obrazovce. Pokud k tomu nedojde, vše se vyrenderuje s nižším rozlišením (a u řady her jsou malé fonty po zmenšení na polovinu nečitelné).

Jeden obrázek za všechny (protože kartu pro FCAT nemáme, je zmenšovaný jinou metodou – Lanczos, ale pro ilustraci to stačí). Nějak takto vypadá seznam spoluhráčů v měřítku 1:1 při standardním nastavení WOT s dvojnásobným rozlišením (5K zmenšené na rozlišení 2560×1440 bodů):

GeForce GTX 980: neuvěřitelný výkon i spotřeba
i Zdroj: PCTuning.cz

A ještě jedna drobnost – DSR nefunguje na více monitorech (třeba v surroundu). Prý proto, že to kvůli nedostatečnému výkonu karet zatím nemá smysl řešit.

Připravte se tedy na boom screenshotů ve 4K. Zatímco doposud bylo k něčemu podobnému zapotřebí dost drahého monitoru, s DSR se dá takový screenshot pořídit i s fullHD displejem, stačí k jen mít k tomu GeForce.

Schválně, dočkáme se za pár dní klasické zkazky od AMD, že něco podobného umí také, a nabízí to všem majitelům starších karet zdarma? Nepředpokládám, že by se obdoba DSR dříve nebo později u Radeonů neobjevila, protože princip, na kterém to funguje, je tak geniálně jednoduchý a relativně snadný na implementaci, že nechápu, proč to v ovladačích nemáme jako běžnou položku už patnáct let...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama