GeForce Turing: Co Nvidia předvedla na Gamescomu (a jinde) | Kapitola 6
Seznam kapitol
Nvidia včera večer představila novou generaci herních grafických karet s architekturou Turing. Začínají rovnou nejvyššími modely GeForce RTX 2080 Ti, RTX 2080 a RTX 2070. Novým buzzwordem (či spíše slovním spojením), o kterém teď budeme slýchat ještě častěji, je ray tracing. A nová generace karet má znamenat velkou revoluci ve světě her.
RTX ve hrách
Nvidia se s novou generací karet pokouší o revoluci v oblasti renderingu obrazu ve hrách. A proto je zapotřebí nejdřív vybudovat ekosystém – podobně, jako tomu bylo, když Nvidia s GeForce 8800 GTX a jejími následovníky startovala revoluci v oblasti GPGPU. Využitelnost v první generaci nebude valná – i když je už teď přislíbeno na dvě desítky prémiových titulů, které mají RTX podporovat, implementace má být relativně snadná a první hry s podporou RTX přijdou v podstatě už za pár dní.
Na tomto místě ještě doplním jednu méně příjemnou zprávu – podle Nvidie mají přímo ray tracing podporovat jenom některé z těchto titulů, ty ostatní využívají jiné techniky z balíku RTX – jmenovitě DLSS:
Ray tracing v reálném čase mají využívat následující tituly:
- Assetto Corsa Competizione from Kunos Simulazioni/505 Games
- Atomic Heart from Mundfish
- Battlefield V from EA/DICE
- Control from Remedy Entertainment/505 Games
- Enlisted from Gaijin Entertainment/Darkflow Software
- Justice from NetEase
- JX3 from Kingsoft
- MechWarrior 5: Mercenaries from Piranha Games
- Metro Exodus from 4A Games
- ProjectDH from Nexon’s devCAT Studio
- Shadow of the Tomb Raider from Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes
Další várka už má pak využívat Tensor Cores pro zpracování obrazu pomocí neuronové sítě – DLSS (Deep Learning Super-Sampling. Ten mají prozatím podporovat hry
- Ark: Survival Evolved from Studio Wildcard
- Atomic Heart from Mundfish
- Dauntless from Phoenix Labs
- Final Fantasy XV from Square Enix
- Fractured Lands from Unbroken Studios
- Hitman 2 from IO Interactive/Warner Bros.
- Islands of Nyne from Define Human Studios
- Justice from NetEase
- JX3 from Kingsoft
- Mechwarrior 5: Mercenaries from Piranha Games
- PlayerUnknown’s Battlegrounds from PUBG Corp.
- Remnant: From the Ashes from Arc Games
- Serious Sam 4: Planet Badass from Croteam/Devolver Digital
- Shadow of the Tomb Raider from Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes
- The Forge Arena from Freezing Raccoon Studios
- We Happy Few from Compulsion Games / Gearbox
Ceny vůbec ne lidové
Pro nás coby běžné zákazníky je průšvih, že za tento vývoj zaplatíme my. S novou generací se všechny karty posouvají o něco výše a tak tu máme další skokové zdražení herních grafických karet. Za částku, která byla dříve vyhrazená „profesionálním“ Titanům, už se teď bez skrupulí prodává RTX 2080 Ti, která už by měla být „karta na běžné hraní“.
U Pascalů už jsem se zdráhal GTX 1060 svého času prodávanou za deset tisíc označit za kartu střední třídy. Na novější hry toho moc s cenovkou pod pět tisíc v nabídce Nvidie nenajdete – jen GTX 1050 Ti. S novou generací už s takovou nakonec budou i nějaké „RTX 2050 Ti“ vyšší třídou, RT 2030 střední a Nvidia bude muset nakonec ještě přidat nějaké RT 2020 a 2010 do levných sestav na „hraní eSportů“.
Částečně za tím budou vyšší výrobní náklady (aktuálně možná ceny pamětí), ale větší podíl na tom má již několik let neexistující tlak ze strany konkurence – a když už AMD uvede konkurenční produkty, ceny nastaví tak, že jsou Radeony spíše srovnatelnou alternativou než vážným soupeřem. Nvidii tak nic moc nemotivuje dělat něco s cenou, když nejvážnější konkurencí pro nové karty jsou GeForce minulé generace. AMD dražší karty také zjevně vyhovují, takže bych už nedoufal, že se to v dohledné době zlepší a možná budeme ještě vzpomínat, jak jsme mohli jen za jednadvacet tisíc pořídit nejvyšší model GTX 1080 Ti.