Gigabyte GTX 980 WaterForce: Systém tří grafik za 70 000! | Kapitola 10
Seznam kapitol
Dnes se podíváme na skutečnou záležitost pro nadšence. Žádný kompromis, trojice highendových grafik v jednom balení pro extrémní výkon. Ten sice stojí nemalé peníze, ale stojí to za to – tohle je lahůdka pro maximální herní fandy a nás opravdu bavilo jej testovat. Vypadá totiž skvěle a skvěle také funguje.
Přetaktování
Přetaktování není na GeForce „900“ nijak složité a platí pro všechny karty stejné, musíte se vypořádat s GPU Boostem, Power/Temp-Targetem a hlavně nemožností zvýšit nějak výrazně napětí. Princip je ovšem snadný, stačí povolit maximální hodnoty Temp/Power Targetu a jeho prioritu a je to. Pak už vše záleží na vašem jádru. Obecně platí, že čím vyšší je váš základní Boost bez taktování, tím lepší bude i taktování - lepší jádra mají lepší Boost a jsou kvalitnější. Náš Boost byl celkem vysoký, což na jednu stranu slibuje pěkné taktování, na druhou nás ale přibližuje k absolutnímu stropu jádra GM204, který je někde kolem 1,5 GHz. Navíc se zde jasně projeví limit procesorového výkonu, který by se s přetaktováním grafik potřeboval dostat až někam k 5,5 GHz a to bez dusíku nelze dosáhnout.
Přetaktování GTX 980 WaterForce
K taktování jsem tedy použil MSI Afterburner jež je dnes skutečně nejlepším nástrojem pro taktování grafik. Jak vidíte na obrázku, napětí jsem vůbec nezvedal - je to kontraproduktivní. Karta pak rychleji narazí na TDP limit. Jádro jsem navýšil +130 MHz a paměti na +300 MHz. Toto nastavení pak bylo stabilní ve všech hrách. Výsledné frekvence tedy byly ze základních 1342 MHz (Boost) na 1480 MHz. To je nárůst taktu 10 %. Paměti šly jen o kousek, z 7,0 GHz na 7,60 GHz. Nárůst taktu 8,5 procent. Výkon by tedy měl stoupnout někde podle formule 10+8,5/2=9 procent.
Nárůst výkonu 9 procent
Nárůst výkonu 3 procenta
Jak vidíte, výkon skutečně stoupl většinou o 3–9 procent nahoru. U prvního testu vidíte, že zde procesor nehraje téměř žádnou roli a grafické skóre škáluje s nárůstem frekvence lineárně. Zde nás procesor nebrzdí, v druhém testu ano a znatelně. Výkon místo devíti procent narostl jen o tři. Procesor je zde limitem a nedovoluje nám škálovat herní výkon výše s frekvencí. Na Tri-SLI je nutný ten nejvýkonnější čip, a ten stejně nebude všude stačit. Taktovat tři grafiky ve SLI tedy ani nemá moc význam.