GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit? | Kapitola 3
Seznam kapitol
V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.
Aby problém nebyl malý, tak se do procesu různých hacků a vylepšení stávajícího zobrazovacího systému zapojuje i grafická karta. Ačkoli sama o sobě nemá možnost plné kontroly nad monitorem, tak se může snažit opravit některé nedostatky. Co se považuje za nedostatek, je změna obrazu častěji, než se stihne vykreslit. To vychází z toho, že renderovaný obraz se ukládá do nějakého paměťového prostoru, odkud se také pak vyčítá pro zobrazovací účely.
Výše popsaný princip se označuje single buffering (jednoduchá vyrovnávací paměť). Zatímco vyčítání probíhá po řádcích, tak grafická karta plní snímek po vrstvách a různě jej upravuje než dospěje do finální podoby. Jelikož jde o velké a dramatické změny v obraze je žádoucí uživatele od tohoto jevu odstínit. Aby se renderováním nepřepisoval vykreslovaný obraz tak se zavedla technika nazvaná double buffering (dvojitá vyrovnávací paměť). Princip je velice jednoduchý: zatímco se do jednoho bufferu zapisují renderovaná data, tak druhý buffer je uzamčený pro zápis a data se z něj mohou nerušeně vyčítat pro vykreslování. V momentě, kdy se na monitor nevyčítají žádná data, je možné zkopírovat zápisový buffer do toho vyčítacího.
Existuje i vylepšení, které se nazývá page flipping (převracení stránky). Jde o metodu, kdy se funkce bufferů střídají – jeden buffer slouží pro zápis, druhý pro čtení po dobu jednoho cyklu, pak se jejich role prohodí, není tak potřeba data kopírovat.