GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit?

GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit? | Kapitola 3

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

15. 5. 2014 03:00 73

Seznam kapitol

1. Když se Hertze nepotkávají s fps 2. Obnovovací frekvence smrdí 3. Grafická karta a double buffering 4. Vertikální synchronizace 5. Triple buffering
6. Trojnásobný buffer podruhé a detailněji 7. Zpoždění a cukání 8. Shrnutí 9. Anketa/Test znalostí: Kolik fps dokáže zobrazit běžný monitor?

V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.

Reklama

Aby problém nebyl malý, tak se do procesu různých hacků a vylepšení stávajícího zobrazovacího systému zapojuje i grafická karta. Ačkoli sama o sobě nemá možnost plné kontroly nad monitorem, tak se může snažit opravit některé nedostatky. Co se považuje za nedostatek, je změna obrazu častěji, než se stihne vykreslit. To vychází z toho, že renderovaný obraz se ukládá do nějakého paměťového prostoru, odkud se také pak vyčítá pro zobrazovací účely.

[Single buffering (V-Sync aktivní)] Je jednoduchý, současně jak se plní paměť, tak se z ní i vykresluje na monitor.
i Zdroj: PCTuning.cz
[Single buffering (V-Sync aktivní)] Je jednoduchý, současně jak se plní paměť, tak se z ní i vykresluje na monitor.

Výše popsaný princip se označuje single buffering (jednoduchá vyrovnávací paměť). Zatímco vyčítání probíhá po řádcích, tak grafická karta plní snímek po vrstvách a různě jej upravuje než dospěje do finální podoby. Jelikož jde o velké a dramatické změny v obraze je žádoucí uživatele od tohoto jevu odstínit. Aby se renderováním nepřepisoval vykreslovaný obraz tak se zavedla technika nazvaná double buffering (dvojitá vyrovnávací paměť). Princip je velice jednoduchý: zatímco se do jednoho bufferu zapisují renderovaná data, tak druhý buffer je uzamčený pro zápis a data se z něj mohou nerušeně vyčítat pro vykreslování. V momentě, kdy se na monitor nevyčítají žádná data, je možné zkopírovat zápisový buffer do toho vyčítacího.

[Double buffering (V-Sync aktivní)] Přidá zpoždění jedné úrovně paměťových bufferů navíc.
i Zdroj: PCTuning.cz
[Double buffering (V-Sync aktivní)] Přidá zpoždění jedné úrovně paměťových bufferů navíc.

Existuje i vylepšení, které se nazývá page flipping (převracení stránky). Jde o metodu, kdy se funkce bufferů střídají – jeden buffer slouží pro zápis, druhý pro čtení po dobu jednoho cyklu, pak se jejich role prohodí, není tak potřeba data kopírovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama