GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit? | Kapitola 8
Seznam kapitol
V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.
Monitory pracují na neměnné frekvenci. Jejich vykreslování je svázáno dlouhou historií CRT obrazovek. Současně uživatel zadává vstupy v nepravidelných intervalech, nebo jen přehrává obsah na nesynchronní frekvenci. Co teď? Grafická karta, která se musí se vším tímto vypořádat, plní těžkou roli jakéhosi organizátora. Má několik nástrojů, jak produkci obrazu sladit s obnovováním monitoru.
Vzniká řada problémů, které se jen stěží odstraňují nebo redukují. Nejznámnějším a nejpatrnějším nedostatkem asynchroního vykreslování je roztrhání obrazu. Tento problém řeší vertikální synchronizace. Aby pracovala korektně, je potřeba zavést jednu z technik bufferování. Uživatelé mají k dispozici obvykle double buffering, někdy mohou použít i triple buffering. Tak či tak tyto techniky přináší jiné neduhy, jmenovitě zpoždění, propady fps a časovou neplynulost.
Neexistuje řešení této situace. Nebo ano? V dalším článku na toto téma navážeme technologiemi jako je Adaptive V-Sync, fps lock a hlavně G-Sync a FreeSync. Poslední jmenované jsou totiž žhavé novinky, které mají potenciál vyřešit téměř všechny výše popsané problémy jednou pro vždy.
Možná se ptáte, proč jsme rozebírali tak podrobně technologie, které patrně neposkytují nejlepší řešení. Je to jednoduché. Pro objasnění novějších postupů, inovací a vychytávek se nám tyto znalosti budou nejen že hodit, ale někdy budou i nezbytné. Každopádně už nyní můžete s nabytými vědomostmi můžete nyní lépe vyladit svoje herní, přehrávací nebo i pracovní prostředí (ano i 3D profesionální nástroje občas vyžadují synchronizaci pro správné zobrazení).