Grand Theft Auto IV - prověří váš hardware | Kapitola 7
Seznam kapitol
Na počítačovou verzi konzolové pecky Grand Theft Auto IV, která se s velkou pravděpodobností stane nejlepší hrou tohoto roku, se asi těšila většina z vás. Hra však kromě obsahu překvapila ještě něčím. Tím jsou neuvěřitelné hardwarové nároky, které posílají do kolen i ten nejlepší současný hardware. A právě o tom bude dnešní článek.
Jak již bylo řečeno, hra nemá mnoho nastavení a každé z nich se stará o něco jiného a má jiný vliv na výkon. Pojďme si proto projít jednotlivá z nich a podívejme se, jaký je jejich vliv na výkon.
Výsledky uváděné v této kapitole jsou na počítači s procesorem Core 2 Quad Q6600 @ 3 GHz, 4 GB DDR2 RAM a GeForce GTX 280. Hra vždy běžela v rozlišení 1920 × 1200 px.
Rozlišení
Jak už jste si zřejmě všimli z předchozích kapitol, tak vliv rozlišení na plynulost hry není velký. Stačí mít pouze dostatek paměti na grafické kartě a rozdíl mezi 1280 × 1024 a 2560 × 1600 px je s libovolným procesorem (včetně Core i7) pouze v řádech jednotek fps. Problém je, pokud nemáte na vyšší rozlišení dost paměti. Pak před letí framerate rychle dolů.
Texture Quality
Low
-pro obrázek v plné kvalitě klikněte (nutné zvětšit pro porovnání v bezztrátové kvalitě)-
Medium
-pro obrázek v plné kvalitě klikněte (nutné zvětšit pro porovnání v bezztrátové kvalitě)-
High
-pro obrázek v plné kvalitě klikněte (nutné zvětšit pro porovnání v bezztrátové kvalitě)-
Rozdíly mezi jednotlivými nastavení textur jsou znatelné celkem dobře, hlavně mezi low a medium. Na nízkém nastavení je totiž rozmazaná silnice, budovy v dálce anebo zelená značka o pejscích a krabice jsou nečitelné. Naopak rozdíl mezi středními detaily a vysokými už tak znatelný není.
S náročností je to u GTX 280 a Intel Quad na 3 GHz přesně naopak. Všimněte si využití grafické paměti. Při low a medium je okolo 500 MB a vroste jen o pár desítek MB. Naopak jakmile zvolíte High, tak hned v rozlišení 1920 × 1200 potřebujete 1 GB paměti a jiné to není ani v nižších rozlišeních.
Podobné je to i s plynulostí hry. Na výše zmíněné sestavě jsem na low v testovacím kolečku naměřil 38 fps, na medium 37 fps, ale na high jen 27 fps. Osobně tedy doporučuji texture quality zvolit na střední.
Render Quality
Low quality
-pro obrázek v plné kvalitě klikněte (nutné zvětšit pro porovnání v bezztrátové kvalitě)-
Highest Quality
-pro obrázek v plné kvalitě klikněte (nutné zvětšit pro porovnání v bezztrátové kvalitě)-
I rozdíl mezi render quality je znatelný hned na první pohled. Hlavně silnice jsou v nízkém nastavení celé rozmazané a vypadají podivně. Rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším nastavením je přitom v mém případě jen 34 versus 36 fps s tím, že hra tvrdí, že render quality nebere žádnou video paměť. Proto obecně nevidím důvod, proč toto nastavení nedávat ihned na highest.