HIS Radeon X550 - Nově příchozí nebo starý známý?
Seznam kapitol
ATi již delší dobu nemá v low-end segmentu něco, co by spotřebitele hledícího na peníze nějak kladně oslovilo. Uvedením Radeonu X550 by se na první pohled mohlo něco změnit, ale není všechno zlato, co se třpytí. Věřte nebo ne, Radeon X550 je jen drobně upravený Radeon X300, který již známe jako základní a nejlevnější kartu ATi pro PCIe. Jestli bude výkon karty postačovat dnešním hrám, zjistíme až v samotné recenzi.
ATi se poslední dobou skoro nic nedaří, počínaje opožděným uvedením high-endového čipu R520 a nekonkurence schopným low-endem konče, ale nic není ztraceno. Největší rival ATi společnost nVidia, která dnes má tu nejvýkonnější grafickou kartu, je opět u kormidla tohoto průmyslu, ovšem nic není navždy a my se určitě dočkáme ještě velmi tuhých konkurenčních bojů. ATi zaplatila (stejně jako kdysi nVidia s grafickou kartou GeForce FX5800) za přechod na náročný 90nm výrobní proces pro svůj čip několika měsíci zpoždění, ale vše bude vykoupeno zřejmě velmi vysokými takty, o kterých si může nVidia se svým 110nm výrobním procesem nechat zdát.
Poslední dobou prosakují na světlo světa informace o čipu G71 (nVidia), který má být pravděpodobně základem pro grafické karty GeForce 7800 s přídomkem Ultra. Hovoří se až 800MHz, což je vzhledem k použitému výrobnímu procesu velice nepravděpodobné a znamenalo by to skoro 100% navýšení frekvence oproti dnešnímu high-endovému čipu G70, který tiká v nejnovější kartě GeForce 7800GTX. Tuto kartu jsme měli to štěstí prověřit v akci a celou recenzi si můžete pročíst zde. Teď zpět na zem a podívejme se na nově příchozí Radeon X550.
ATi potřebovala zástupce svého low-endu již trochu provětrat, a tak přišel na svět Radeon X550, který podle svého označení spadá mezi starší Radeon X300 a Radeon X600. Nic zásadního se nezměnilo a Radeon X550 má stejně jako dva výše jmenovaní zástupci low-endu společnosti ATi jen 4 pixel pipelines a 2 vertex pipelines, což znamená, že karta rozhodně nesvede v moderních hrách zázraky. Nový Radeon je založen na čipu RV370, který je vyráběn 110nm výrobním procesem, ale ve své podstatě se jedná o starý dobrý čip RV350 (Radeon 9600), a to je dnes již prostě málo. Nový vítr do plachet ATi přinese až jádro RV515, které by mělo posunout low-end o několik tříd nahoru a měli bychom se konečně dočkat i podpory Shader Modelu 3.0, který dnes už má každá grafická karta v linii konkurenční nVidie.
Potřeba Shader Modelu 3.0 není dnes nijak akutní, ale přeci jen takový Splinter Cell : Chaos Theory je s maximálními detaily a zapnutým HDR pastva pro oči (je vidět, že Unreal Engine 2 ještě nepatří do smetí). HDR (High Dynamic Range) ovšem podporují i karty ATi od modelu Radeon 9500, což málokdo ví, ale tak či onak si této technologie neužijeme díky absenci Shader Modelu 3.0.
Paměťový subsystém Radeonu X550 prošel nulovými změnami a ATi stanovilo takt pamětí DDR-I na dnes již velmi nízkých 500MHz, což dává propustnost 8.0GB/s, a tak s vyhlazováním nebo zapnutím vysokého levelu anizotropního filtrování raději nepočítejte. Radeon X550 je ve své podstatě pouze slabší Radeon 9600Pro pro sběrnici PCI Express.
Nvidia má k velkému zklamání ATi karty GeForce 6200, které jsou výkonové přeci jen někde jinde, což dokazují i testy v tomto článku. Proti řadě nVidia FX5200 a FX5500 by tento Radeon jistě stačil, ale doba pokročila a zdá se, že ATi prostě jen vaří z vody a děla různé marketingové kličky. Jediná šance ATi spočívá v přesunu Radeonu X700 do low-end segmentu. Tato situace pravděpodobně velmi brzy nastane, neboť podle posledních zpráv ATi uvede Radeon X800GT s čipem R430 (16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines), který bude mít aktivováno pouze 8 pixel pipelines, ale počet vertex shaderů zůstane nezměněn.
Tato karta by mohla být směrována proti GeForce 6600GT nebo GF6600, ale do tohoto plánu nesedí neočekávané zlevnění Radeonu X800 (12 pixel pipelines a 6 vertex pipelines), který pořídíte za něco málo přes 5 tisíc s DPH a přitom je ve většině her výkonnější než GeForce 6600GT. Situace kolem opožděného uvedení pravděpodobně tlačí ATi ke snižování cen tam, kde ještě má co nabídnout.
Specifikace Radeonu X550 v tabulce
Karta | Radeon X300 | Radeon X550 | GeForce 6200 |
GPU | RV370 | RV370 | NV43 |
Výrobní proces | 0.13 µm TSMC | 0.11 µm TSMC | 0.11 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 75 milionů | 75 milionů | 147 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I |
Paměť | 128-256 MB | 128-256 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 300 MHz | 400 MHz | 300 MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 250 MHz | 275 MHz |
Paměťová propustnost | 6.4 GB/s | 8.0 GB/s | 8.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1200 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 1200 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1200 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1200 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 | 2 | 3 |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 (8) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 c |
AntiAliasing | RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA | RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | MultiSampling | MultiSampling | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Cena(přibližná) s DPH | 1900,- | 2200,- | 2500.- |