historie-spolecnosti-vyrabejicich-3d-cipy-dil-iii-ati-technologies-2
Hardware Článek Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2 | Kapitola 4

Souček Jiří

Souček Jiří

23. 8. 2005 01:00 55

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Radeon 256 / R100 a jeho derivace 3. Radeon 8500 / R200 a jeho derivace 4. Posily pro ATi Technologies 5. Generace grafických karet DirectX9

V dnešním díle budu pokračovat v historii společnosti ATi, konkrétně posledních pěti letech. Krom toho se zaměřím i na některé další firmy, které mají k ATi blízko. Pokud vás zajímá, jak blízko má první grafický čip Intelu k poslednímu čipu ATI Xenos, odkud se vzal návrh revolučního čipu R300, nebo jak dlouho se už v profesionální grafice používá "CrossFire", čtěte dál...

Reklama

Za dvacet let své existence spojila ATi síly s větším množstvím různých firem. Některé koupila jako celek, od některých odkoupila jen technologie a patenty, jiné stále s ATi spolupracují. Pokusil jsem se udělat přehled, ale nepočítejte s tím, že by byl 100% kompletní. Mnohé akvizice, obchody a dohody nebyly nikdy zveřejněny, případně jsou staršího data a podrobnosti nelze snadno zjistit. Tuto kapitolu můžete brát i jako přehled firem, které jsem ještě v našem seriálu neprobral:

Tseng Labs

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Tseng jsem zmínil již v minulém díle. takže pouze v krátkosti zopakuju: 15. prosince 1997 odkoupila ATi společnost Tseng, známého výrobce kvalitních grafických karet, který byl oblíben pro své rychlé 2D karty a dodnes je na něj pamatováno kvůli používání MDRAM pamětí. Finanční problémy výrobců MDRAM modulů zapříčinily konec Tsengu. Akvizicí získala ATi 40 zkušených zaměstnanců a mnoho patentů a technologií z 2D i 3D vývoje.

Dochovalo se oficiální prohlášení, které najdete zde.

Real 3D

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak to bylo přesně s Real 3D není známo, ale tento název označoval grafickou divizi staré společnosti Lockheed Martin. Na přelomu roku 1996/97 nabízela společnost profesionální 3D akcelerátory Real 3D 100 a hi-end REAL 3D Pro-1000 Professional Series.

V letech 1997/98 odkoupil Intel minimálně 20% z této divize a nechal si od ní vypracovat návrh 3D pipeline i740, prvního čipu, který byl skutečně od základu navržen pro použití AGP-texturingu (nešlo tedy o pouhý marketing, pipeline i740 byla poměrně komplexní a navržená tak, aby mohla efektivně přecházet vysoké latence AGP). Ke 3D pipeline Real 3D bylo přidáno 2D jádro od Chips and Technologies (tatáž společnost, se kterou spolupracovala ATi na prvních grafických kartách) a vznikla první grafická karta společnosti Intel - i740.

Během příprav i740 odkoupil Intel zbytek Real 3D, ale zřejmě jen proto, aby ho mohl opět brzy prodat. Či spíše rozprodat. Pod heslem "kdo nemá Real 3D, není in" si každá větší společnost tehdejší doby nějaký kousek koupila. Po Intelu získal větší část 3DLabs, nVidia získala menší část, ATi odkoupila větší kus (pravděpodobně získala část, kterou 3D Labs opět prodala). Jiné části se dostaly k Evans and Sutherland, Microsoftu a dalším.

Nás teď zajímá, že největší část získala ATi a dále víme, že nešlo o promarněné náklady. Právě VPU Xenos (R500), jehož návrh odprodala ATi Microsoftu, vznikl v Bostonu pod rukama inženýrů z bývalého Real 3D (určitý podíl měly samozřejmě i ostatní vývojové týmy).

OAK

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

O společnosti OAK a úžasných schopnostech jejího čipu WARP5 jsem psal v druhém díle seriálu. Tento čip používal Tile-Based Rendering, nabízel hardwarový (a zřejmě rychlý) full-scene anti-aliasing a podporoval FP Z-Buffer. Zajímavé technologie na konec roku 1997... Víme pouze, že návrh čipu odkoupila ATi v květnu roku 1998, ale podrobnosti se již nedají zjistit.

Chromatic Research 

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Společnost Chromatic ATi odkoupila 21.října 1998 včetně návrhů jejích programovatelných grafických čipů, čímž získala mnohé technologie týkající se akcelerace videa. Získané technologie byly použity na sérii Radeon.

Více informací najdete v druhém díle seriálu, kde jsem historii Chromaticu rozebral podrobněji. Podrobnosti o prodeji najdete v tiskové zprávě ATi.

Number 9... ?

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Stará společnost známá především revolučními 2D kartami (první 128bit 2D jádro), nebyla v posledních letech minulého tisíciletí příliš na očích. Některé zdroje uvádějí, že v současné době spadá (alespoň část) Number 9 pod ATi. Nechci dělat ukvapené závěry, pokud víte o dalších informacích, můžete se podělit v diskuzi. Jisté je pouze, že 20. prosince 1999 byla N9 odkoupena společností S3 (SONICblue).

ArtX

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Společnost ArtX byla založena roku 1997 a připravovala návrhy nejrůznějších zařízení. Od speciálních grafických čipů až po různé multimediální čipsety. V roce 2000 měla ArtX připravený integrovaný NorthBridge s podporou 3D akcelerace, který byl podle slov ATi "the fastest and highest-performing product on the market" (~nejrychlejší a nejvýkonnější produkt trhu). Pátého dubna 2000 byla dokončena akvizice této společnosti a není žádným tajemstvím, že právě inženýři ArtX měli největší přínos na úspěchu Radeonu 9700 (R300), jehož 3D část byla z valné části jejich prací.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

V souvislosti s tím stojí za zmínku čipset S1-370 TL, který ATi vydala začátkem roku 2000. Ten  ve skutečnosti pocházel od ArtX. Nikdy se příliš nerozšířil, dostupný byl jen na specifických trzích. Specifikace:

- Highly optimized Unified Memory Architecture(128/64-bit UMA)
- 128/64-bit PC133/100/66 System Memory Bus(SDRAM)
- Up to 1GB SDRAM support
- Up to 2.1 GBytes/second bandwidth
- 133/100/66 MHz CPU Front Side Bus
- Slot-1/ Socket-370 processor support
- High performance 128-bit 3D graphics engine
- 4MB to 64MB of main memory configurable for display memory
- 33 MHz PCI 2.2 compliant I/O bus
- WHQL certified ACPI 1.0B compliant
- PC99 compliant
- ACPI 1.0B power management
- Compatible with single-chip ALI M1535D+ and M1543 South Bridges

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

 

3D
- North Bridge with T&L/geometry unit
- 12.5 million polygons/second set-up rate
- 4 pixels/clock pixel rate
- 330 million pixels/second fill rate
- Delivers fastest real game performance
- Revolutionary new parallel rendering architecture for state-of-the-art pixel fill rates
- Industry-leading 8X Virtual AGP graphics performance and functionality
- 3D points, lines, triangles, polygons
- Accelerated specular, diffuse, and ambient lighting
- Perspective-correct trilinear-filtered MIP-mapped texture mapping
- Alpha blending
- Exponential pixel fog
- Z and stencil buffering
- Anti-aliasing
- Framebuffer clear and copy

2D
- 30fps DVD playback with hardware motion compensation
- 128-bit BitBLT engine, 256 raster operations
- Full color RGBA, color expansion, color keying
- YUV planar 4:2:0, 4:2:2 video overlay, video scaling and filtering
- Display Controller Features
- Up to 1600x1200 non-interlaced screen resolution
- Analog CRT monitor output
- 32-bit full-color
- Fully compliant VGA adapter
- Downloadable RAMDAC, hardware cursor
- VBE 3.0 support

Vzhledem k těmto specifikacím je škoda, že se S1-370 TL výrazněji nerozšířil 

Dave Orton, prezident a CEO ATi (znáte z různých akcí ATi, uvádění nových produktů atp.) pochází ze společnosti ArtX (předtím zastával důležité funkce v SGI). Prezidentem ATi se stal již v dubnu 2004, jako CEO působí od června téhož roku.

Podrobnosti o akvizici ArtX jsou opět k dispozici jako oficiální tiskové prohlášení.

S3

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

S3 bude v některém z dalších dílů věnován prostor, tentokrát ho zmiňuji pouze jako společnost, ze které k ATi přešlo větší množství zaměstnanců. Přesný počet mi není znám, ale nejvýraznější z těchto osobností je Rick Bergman, nyní senior viceprezident (u ATi od začátku roku 2001). Krom Bergmana pochází z S3 i Allen Lee, současný viceprezident pro integrované grafické systémy.

3Dfx

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Podle neoficiálních informací přešlo po akvizici 3Dfx nVidií zhruba pět zaměstnanců 3Dfx k ATi. Podrobnosti o historii 3Dfx najdete v prvnímdruhém díle seriálu.

FireGL

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Profesionální grafická divize společnosti DiamondMultimedia spadající již pod S3, resp. SONICblue, byla odkoupena 21. března 2001. K ATi přešlo 35 nových zaměstnanců a práva na obchodní známku FireGL.

Pro případné zájemce je k dispozici i oficiální zpráva.

NxtWave Communications

NxtWave je méně známá firma, která se věnovala výzkumu a vývoji nejrůznějších zařízení týkajících se bezdrátové komunikace, digitálního vysílání a zpracování signálu. Součástí ATi technologies se stala 12. června roku 2002, čímž ATi získala 55 nových zaměstnanců (50 inženýrů), kteří se podíleli na implementaci čipu ATi Xilleon.

Opět přikládám odkaz na tiskovou zprávu.

CuTe Solutions

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

V polovině května letošního roku (2005) odkoupila ATi tuto indickou společnost a díky jejím 80 inženýrům si vytvořila svoji největší asijskou základnu. CuTe se specializovala na multimedia, televizní techniku, čipsety a telefony, takže není divu, že se tento vývojový tým zaměřuje na vývoj procesorů Xilleon a Imageon.

Detailní informace poskytl server edn.com 

Spolupráce, licence

V podobě stručného seznamu následují licence na specifické technologie a spolupráce s dalšími firmami (řazeno bez určitého pořadí):

  • Appian - spolupráce na SW HydraVision (manažer pro systémy s více-monitorovou podporou, Radeon 7000/7500 a novější)
  • Cyberlink - spolupráce na HW akcelerovaném DVD dekodéru, plánovaná akcelerace formátu MPEG4
  • Apache Design Solutions (červen 2005) - ATi si licencuje technologii RedHawk pro úsporné napájení čipů, automatickou regulaci napájení, filtraci signálu..., která je kompatibilní se 130nm, 90nm a 65nm výrobní technologií u TSMC (podrobnější info)
  • Samsung - spolupráce v mnoha směrech - technologie pro digitální zpracování televizního obrazu, spolupráce na designu paměťových modulů GDDR3 a 4, implementace mobilních multimediálních čipů/čipsetů...
  • Evans & Sutherland - spolupráce (od r.2001/2) na multi-VPU grafických systémech simFusion (až 32/64 grafických čipů R3xx v jednom systému, škálovatelný FSAA díky programovatelné pozici vzorků, základ pro dnešní ATi CrossFire)
E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek- kliknutím zvětšíte -
i Zdroj: PCTuning.cz
E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek- kliknutím zvětšíte -

  • Intrinsity - (Q1 2004) exkluzivně licencovaná technologie Fast14 umožňuje rychlé rozvržení architektury čipy a zlepšuje možnost dosažení vysokých taktovacích frekvencí. (Samotná technologie spočívá ve využití sofistikované metody nazývané "dynamic logic", umožňující vytvořit design procesoru až 5x rychleji, než bylo se současnými metodami možné. Přičemž tento procesor bude moci běhat na taktovací frekvenci až 4-5x vyšší, než současná výrobní technologie umožňuje. (Vezmeme-li v úvahu 180nm výrobní proces, jehož hranice je někde okolo 250MHz, pak Intrinsity pomocí technologie Fast14 dokázala vytvořit funkční čip na 2200MHz)

  • Tensilica - (18. říjen 2004) licencován konfigurovatelný procesor Xtensa (detaily)

  • Cadence (Xinitiative) - X-chip design, architektura čipu využívající nejen horizontálních a vertikálních drah, ale také úhlů v násobcích 45° (jako X). Tzn. zkrácení drah, nižší energetická náročnost, méně odpadního tepla... (více)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama