historie-spolecnosti-vyrabejicich-3d-cipy-dil-iii-ati-technologies-2
Hardware Článek Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2 | Kapitola 5

Souček Jiří

Souček Jiří

23. 8. 2005 01:00 55

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Radeon 256 / R100 a jeho derivace 3. Radeon 8500 / R200 a jeho derivace 4. Posily pro ATi Technologies 5. Generace grafických karet DirectX9

V dnešním díle budu pokračovat v historii společnosti ATi, konkrétně posledních pěti letech. Krom toho se zaměřím i na některé další firmy, které mají k ATi blízko. Pokud vás zajímá, jak blízko má první grafický čip Intelu k poslednímu čipu ATI Xenos, odkud se vzal návrh revolučního čipu R300, nebo jak dlouho se už v profesionální grafice používá "CrossFire", čtěte dál...

Reklama
 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Situace od poloviny roku 2002 je zdokumentovaná na našem serveru (od R300/R9700) a myslím si, že všichni dobře známe, jaké karty ATi nabídla, jak si vedla proti konkurenci a jakým způsobem se změnil přístup k softwarovému vývoji (mimochodem, dnes na něm pracuje přes 400 lidí pod vedením viceprezidenta softwarového oddělení, Bena BarHaima).

Než abych rozebíral notoricky známá fakta, se zkusím zaměřit na to, kde se jednotlivé čipy vzaly. Tyto informace nejsou podloženy žádným oficiálním prohlášením, ale pocházejí z velice spolehlivých zdrojů a jsou přinejmenším pozoruhodné.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz


R300 / Radeon 9700

Už jsem zmínil, že revoluční R300 (Radeon 9700) pocházel z návrhu inženýrů bývalého ArtX. ArtX mělo zřejmě podobný čip připravený ještě před akvizicí, ale je velmi pravděpodobné, že došlo ještě k zásadním změnám, neboť R300 podporuje technologie, které byly již dříve patentovány ATi a také podporuje ty technologie, které byly pro ATi tradiční.

Další vývoj vedl k vylepšené verzi nazvané R350/R360 (Radeon 9800). Na té také pracoval tým ArtX, ale zřejmě již za většího přispění původních inženýrů ATi. V plánu byl čip R380, jako poslední refresh generace R3xx (na kterém pracoval tým ATi) a čip R400 jako další generace, který měl být dílem Bostonského týmu (Real 3D). Mezitím nVidia pracovala na NV40, která měla mít původně 8 pixel pipelines. R400 se jednak zdál zbytečně technologicky vyspělý, krom toho bylo jeho dokončení poměrně daleko, takže ATi jako konkurenci použila R380, který byl přejmenován na R420. Zhruba v téže dobu se ATi i nVidia rozhodly zdvojnásobit počet pixel pipelines a tak vznikly čipy v takové podobě, jakou známe dnes. Pokud by někoho zajímalo, jaký by asi byl R380 vydaný jako Radeon 9900, vězte, že by šlo zhruba o dnešní Radeon X800GT...

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Mezitím došlo na požadavek Microsoftu, kterým byl grafický čip pro novou herní konzoli a jediný, kdo byl schopen (nebo možná ochoten) vyhovět ohledně architektury shaderů, byla ATi. A tak se začal nedokončený návrh R400 materializovat a měnit až do podoby dnešního VPU Xenos (označovaného také jako R500, i když podle jistých informací se značení R500 v ATi nepoužívá).

R400 (pokud tímto názvem budeme značit grafický čip s unifikovanými shadery, který je určený pro PC) však nebyl stále hotový, protože se vývojový tým Real 3D soustředil na Xenos (~konzolovou verzi R400). Vzhledem k tomu, že se R400 zdá i na současnou dobu příliš vyspělý (bez DirectX 10/WGF2.0 by byl k ničemu), byl vývoj zaměřen na čip, který by spojoval prvky moderní architektury R400 a zároveň širokou použitelnost architektury R300. Tímto čipem má být R520 (+levnější verze RV515) a později R580 (+levnější RV530), které mají být opět o něco blíže architektuře R400/R500.

Další generace (R600) má již přinést architekturu unifikovaných shaderů (tedy původní koncept R400, ale přepracovaný a upravený podle požadavků SM4.0 a zkušeností s VPU Xenos.

Na závěr se ještě vrátím k očekávaným R520 (RV515) a R580 (RV530).Podle posledních informací se zdá, že ATi posunula vydání RV530 o něco dříve (zhruba nastejno s R520) a RV515 by měl naopak vyjít o něco později. To by znamenalo, že se s R520 a RV530 setkáme zřejmě během následujícího měsíce.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
i Zdroj: PCTuning.cz


domnělý způsob vývoje VPU následující generace

V současné době se mnozí dohadují o architektuře R520 a jejích rozdílnostech oproti R580. Postoje jsou velmi různé, zvlášť na R520, ale panuje názor, že R520 má být spíš předvojem pro R580, která bude výrazně výkonnější díky rozdílné architektuře pixel shaderů. Jaký rozdíl mezi oběma čipy bude, jaký budou mít výkon, jaké technologie přinesou a jak se zapíšou do historie nedokáže nikdo s jistotou říct. Nezbývá, než si počkat.

V článku byly použity některé obrázky z následujících webů:

http://techreport.com
http://www.ati.com
http://www.oldi.ru

Zvláštní poděkování bych chtěl věnovat http://www.beyond3d.com

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama