Intel Core i3-4150: Haswell Refresh v lidovém procesoru
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Intel Core i3-4150: Haswell Refresh v lidovém procesoru

Intel Core i3-4150: Haswell Refresh v lidovém procesoru | Kapitola 3

Michal Šimonek

Michal Šimonek

23. 7. 2014 03:00 16

Seznam kapitol

1. Core i3-4150: představení 2. Procesor 3. Testovací sestava a přehled všech testů 4. Měření výkonu CPU – paměťový subsystém a výpočty 5. Testy CPU – výpočty a komplexní výkon 6. Měření výkonu CPU – rendering a komprese
7. Měření výkonu CPU – šifrování, foto a práce s videi 8. Herní testy s iGPU – benchmarky 9. Výkonové testy s iGPU – hry 10. Měření výkonu iGPU – moderní hry 11. Provozní vlastnosti a přetaktování CPU 12. Závěrečné zhodnocení

Na PC Tuningu se obvykle věnujeme spíše dražším výkonným procesorům. Dnes se podíváme na nový Intel Core i3–4150 z rodiny Haswell Refresh, který bude vítaným zpestředním pro všechny, kteří vybírají mezi levnějšími procesory – nestojí totiž ani tři tisíce. A neušetříte jen na pořizovací ceně, ale i na elektřině – spotřeba je prostě skvělá.

Reklama

Testovací sestava

Testovací sestavu tvořila základní deska Asus Maximus VII Hero. Nejprve jsem updatoval BIOS na základní desce na jeden z posledních. Veškeré funkce jsem ponechal v defaultním nastavení na „AUTO“. Protože osazený procesor Intel Core i3-4150 nepodporuje Turbo Boost, nebylo třeba lámat si hlavu ani s nastavením „enhanced multiCore turbo“. Veškeré měření Core i3 proběhlo bez přidané grafické karty.

Sestava Pentium G3258 (identická jako s Core i3, až na přidanou dedikovanou grafickou kartu)
i Zdroj: PCTuning.cz
Sestava Pentium G3258 (identická jako s Core i3, až na přidanou dedikovanou grafickou kartu)

Ostatní procesory tvořila celá rodina APU od AMD – A8-3870K jako zástupce Llano, A10-5800K Trinity, A10-6800K jako vysoko taktovaný Richland a poslední dílo z AMD A10-7850K Kaveri. Do grafu jsme zařadil i výsledky dříve testovaného Intel Core i7-4770K (je to procesor ze zcela jiného výkonostního i cenového segmentu, proto je zde spíše pro zajímavost a ještě ne se zcela ideálním BIOSem z mého pohledu). Brzy se grafy rozrostou i o Pentium G3258.

sestava Kaveri
i Zdroj: PCTuning.cz
sestava Kaveri

Na platformě Intelu byly použité paměti HyperX Fury 2× 4GB 1866 MHz, které jsem podtaktoval na 1600 MHz a nastavil jim časování 9-9-9-26-1T. Chladičem byl Gelid Tranquillo, vybavený výkonnějším ventilátorem. U Intelu Core i3 proběhlo měření na grafickém adaptéru GT2, tedy HD 4400.

Pro AMD jsem u Kaveri a Richlandu použil AMD Gaming Series na 2133 MHz s časováním na CL10-11-11. Grafickou kartu zastupoval integrovaný AMD Radeon R7 . Deska byla osazená na benchtablu a na procesoru je umístěný výkonný chladič Noctua NH-D14.

Společné podčásti: celou sestavu živil kvalitní zdroj Corsair AX1200. Operačním systémem byl standardně Windows 7 SP1 Ultimate v 64bitové verzi instalované na 240GB SSD od Kingston HyperX.

Intel Core i3-4150: Haswell Refresh v lidovém procesoru
i Zdroj: PCTuning.cz

V GPU-Z se zobrazí podstatné informace o integrované grafice. Vidíme, že se jedná o sérii Intel HD Graphics 4400. Paměti nepracují na 2400 MHz efektivně, ale na 1600 MHz, v klidu se grafické jádro podtaktuje na 350 MHz.

Pro výsledky měření posloužily následující benchmarky:

  • Aida 64 3.x.x – čtení/zápis/kopírování (propustnost pamětí)
  • MaxxMem – moderní benchmark na paměťovou propustnost
  • Sisoft Sandra memory bandwith – další test propustnosti
  • Superpí 4M – výpočet Ludolfova čísla na 4 milióny desetinných míst (jednovlákno v x87)
  • wprime 1024M (náročný multijádrový výpočetní test algoritmu Newtonovou metodou)
  • y-cruncher výpočet na 500M míst (snad nejmodernější metoda výpočtu Ludolfova čísla)
  • MaxxPI 32M – další multivláknový výpočet Ludolfova čísla
  • HWBOT PRIME benchmark – java multivláknový test procesoru
  • Fritz chess benchmark (náročný vícevláknový test simulující šachové tahy)
  • Cinebench R11.5 (simulace renderu předdefinované scény, velmi zatěžuje komplexně CPU)
  • Cinebench R15 (nejnovější render test dle přednastavené scény, zatěžuje komplexně CPU)
  • POV-Ray 3.7 (simulace renderování 3D scény pomocí raytracingu, využití na všechny pracovní CPU vlákna)
  • Truecrypt 7.1a, test šifrování s podporou AES instrukcí (výsledek AES Twofish 500MB)
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest CPU AES
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Zlip s využitím x86 instrukcí kombinuje CPU a paměťový výkon
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Hash, využívá SHA1 hash alogritmus, umí využít i AVX
  • PC Mark8, nejmodrenější integorvaný PC Mark, spouštím jeho podčást "work"
  • Winrar 4.2 integrovaný test výkonu komprese dat
  • 7-zip, test komprese i dekomprese
  • Winrar: praktický test komprese dat o velikosti 553 MB, obsahuje video, fotografie i data
  • 3D Mark 11 (výsledek Physics podtestu pro CPU jádra)
  • 3D Mark Cloud Gate (výsledek Physics test pro CPU jádra)
  • x264 5.xx benchmark, integrovaný přeovd videa, výsledek prvního průběhu
  • x264 FHD benchmark (moderní, multivláknový test s převodem videa dokonce v 1080P)
  • Handbrake, převod Samsung Oceanic videa pomocí x264 do mp4 pro web
  • Sigma Photo Pro, převod fotografií vysokoformátových x3f formátu na jpeg vysoké kvality
  • Zoner Photo Studio 13 x64, převedené fotografie z předchozího testu jsou hromadně zmenšeny

Grafické podtesty pro změření výkonu integrovaného grafického čipu:

  • 3D Mark 05 (celkový výsledek)
  • 3D Mark Vantage (celkový výsledek)
  • 3D Mark 11 (znovu celkový výsledek)
  • 3D Mark Cloud Gate (celkový výsledek)
  • 3D Mark Fire Strike (celkový výsledek)
  • Unigine Valley, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, detaily medium
  • AVP benchmark, nastavení 1920x1080, textury a stíny na high, 0× AA/16x AF, DX11
  • UT3 benchmark DX10, nastavení 1920x1080, detaily na maximum, 0x AA
  • Sniper Elite 2, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, medium detaily, motion blur zaplé
  • PLA benchmark, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, normal detaily, postprocesing on
  • Far Cry 2, DX10, nastavení 1920x1080, 0xAA, high fyzika, very high kvalita zobrazení
  • Resident Evil 5, DX10, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, high detaily
  • Resident Evil 6, DX10, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, high detaily
  • World in conflict, DX10, nastavení 1920x1080, 2x AA, 0x AF, detaily na maximu
  • Bioshock Infinite, DX11, nastavení 1920x1080, detaily střední
  • Sleeping dogs, DX11, nastavení 1920x1080, detaily střední, 0x AA/AF
  • Tomb Raider, DX11, nastavení 1920x1080, detaily střední, 0x AA/AF
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama