Intel Core i7-6900K: Osmijádro Broadwell-E v testu | Kapitola 3
Seznam kapitol
V testu už jsme měli extrémně drahé desetijádro Core i7-6950X a také základní Core i7-6800K se šesti jádry a zbýval tedy poslední zástupce nové generace Broadwell-E pro LGA2011-3. Otestovali jsme nástupce Core i7-5960X, tedy osmijádrový Core i7-6900K, který je o mnoho levnější než i7-6950X a výkonem zaostává jen minimálně.
Testovací systém
Měření výkonu procesoru Core i7-6900K jsem provedl primárně na desce MSI X99A XPower Gaming Titanium. Zdroj jsem použil Antec HCP-1200W, pevný disk Intel a paměti od G.Skill 3600 MHz. K měření her jsem použil grafickou kartu GeForce GTX 980 v přetaktovaném provedení od Asus. K testům procesorovým stařičkou GeForce 7100 GS. Podívejte se na obrázek hlavní sestavy ..
Jak vidíte, celý test proběhl s paměťmi na 2400 MHz s časováním CL17. Paměti i CPU umějí více, já ale musel dodržet kontinuitu s dříve naměřenými výsledky. V BIOSu desky jsem také vypnul Turbo od MSI, kdy jedou všechna jádra na maximálním násobiči v zátěži. Procesor pracoval tedy dle specifikací Intelu.
Naše kompletní portfolio aplikací je následující: 7-zip, Aida 64, Arena Chess, Blender, Cinebench R10, Cinebench R11.5, Dos Box, DbPoweramp, VirtualDub a Xvid, Euler3D, Excel, Fritz Chess, Mainconcept encoder, PhysX Fluidmark, Photoshop, Pov-Ray, Stream 64, SunSpider Java, SuperPi, Truecrypt, WinRAR, wPrime, x264 Benchmark, Aliens Vs Predators. Měření ve 24 hrách (doplnění tohoto testu) vás čeká později v samostatném článku.
K testování používáme operační systém Windows 10 Enterprise 64-bit se všemi dostupnými updaty do dnešního dne. I v budoucnu pak budeme systém updatovat. Aplikace se ale budeme snažit držet v současných verzích, vzhledem ke zpětnému porovnání. Patche a nové verze totiž mohou zásadně změnit i výsledky a celé měření by bylo na nic. Pokud vyjde nová verze a zkušebním měřením zjistíme, že pouze opravuje chyby ale výkon je v ní totožný s tou starou, bude updatována, jinak nikoliv.
Syntetické testy - Paměti
Jako primární tester propustnosti a latence pamětí používáme samozřejmě Aida 64. Program budeme vždy updatovat s novými verzemi. Výsledky v programu ale nepoužíváme v kompletním hodnocení, můžeme k nim přihlédnout a operovat s nimi, v průměrném finálním výsledku se ale nezúčastní. Grafy budou vždy tři: čtení, zápis a latence.
Jako druhý test propustnosti pamětí, využijeme profesionální aplikaci na měření propustnosti jež je používána v reálném prostředí nejvýkonnějších počítačů a serverů vůbec. Aplikace Stream 64 dokáže využít všechna procesorová jádra v krocích jež vidíte na obrázku. Bohužel šest (dvanáct) jader zaměstnat neumí. Umí osm a pak až šestnáct. Také samozřejmě neumí dvacet threadů. Autor tvrdí, že nejde o úplně syntetický test, ale pomocí základních vektorových operací (čtyři funkce) se změří skutečná propustnost paměti jež odpovídá reálnému výkonu. Výsledky této aplikace používám pouze v průměrném hodnocení výkonu.
Syntetické testy - Výpočetní operace
SuperPi je klasický benchmark pro jedno procesorové jádro. Ukazuje nám reálný výkon FPU jednotky, práci s cache paměťmi kdy reflektuje také propustnost paměti RAM. I když jde již o historický program, pro výše napsané je stále solidním ukazatelem efektivity. Budu jej nadále používat. Jeho výsledek započítávám do celkového průměru výkonu i do kategorie "profi".
Alternativou prvního benchmarku, je multi-thread obdoba s předvídáním funkcí. Ten umí krásně škálovat s počtem procesorových jader a budeme ho i nadále používat. Zde se projeví síla FPU jednotky, pamětí cache a efektivita procesoru.
Aplikace na výpočet chování tekutin STARS Euler3D. V tomto konkrétním případě počítá obtékání vzduchu kolem křídla letadla. Aplikace jež se spouští z příkazového řádku, umí využít všechna dostupná procesorová jádra. Výsledek je vyjádřen v kHz (frekvence v hertzích) a jde o rychlost s jakou procesor dokáže simulovat CFD cykly. Aplikace využívá FPU a pomocí výpočtů matematiky, fyziky získává informaci o všech dějích při proudění tekutin. Tento kód se nazývá CFD. Výsledky tohoto programu používám v celkovém průměru a v "profi" hodnocení.
Výpočetní výkon v šachové aplikaci umí zobrazit aplikace Arena. Benchmark je zabudován přímo v aplikaci, spustí se nějaká uložená šachová hra a sleduje se výkon udávaný v kNodes. Program využívá pouze jedno jádro procesoru, zde se prokáže výkon jednoho jádra v náročných FPU operacích. Výsledek započítávám do "profesionálního" hodnocení procesoru.
Abychom šachové úlohy nepočítali jen jedním jádrem, je tu starý, známý Fritz Chess. Používám novou verzi jež umí využít maximum dostupných jader procesorů. Starší verze uměla maximum osm vláken, ta novější umí i dvanáct a více. Dvacet ale neumí. Také zde je výsledek započten do "profi" sféry hodnocení CPU.
Komprese, multimédia
Praktické testy otevírá komprimovací program 7-zip ve své poslední verzi. K testování používám vestavěný benchmark, který ukazuje kompresi i dekompresi. Já do grafů dávám pouze průměrný výsledek z obou testů, ten je reprezentován jednotkami MIPS (operace za sekundu). Aplikace dokáže využít všechna dostupná procesorová jádra.
Dalším testem komprese je oblíbený WinRAR. Používám také poslední verzi a její vestavěný benchmark. Ten měří výkon v MB/s a neumí využít více než čtyři až šest procesorových jader. Zde nejvíce získáte vysokou propustností pamětí než procesorovým výkonem. I tak jde o zajímavý multi-thread test jež mnoho z nás denně používá.
K měření konverze videa do kodeku x264 používám známý Benchmark postavený na testovacím 720p videu a utilitě Avisynth. Převod je tvořen ve čtyřech testech po dvou průchodech a je měřen v fps. Já do grafů dávám poslední čtvrtý test a jeho druhý průchod. Program umí využít všechna dostupná jádra procesoru (maximem je ale asi 16) dvacet totiž už neškáluje.
Další test videa provádím v programu Mainconcept Encoder. Jde o plně profesionální nástroj v ceně cirka deset tisíc korun, nám licenci poskytl výrobce. Program umí využít více jader CPU, rozdíl mezi osmi a čtyřmi jádry ale není nijak výrazný, i když přeci jen měřitelný. Já převádím naše MPEG2 video do H264 ve vyšším rozlišení (1440x1080). Po skončení aplikace vypíše čas převodu.
Opustil jsem navždy testování DivX kodeku a budu testovat už a pouze Xvid kodek. Používám poslední verzi jež umí využít více jader CPU a také pokročilé instrukční sady procesorů. Převádím pomocí poslední verze VirtualDub (46-bit) MPEG video.
Photoshop, Excel, šifrování disku, Javascript
Další kapitola praktických testů začíná měřením práce ve Photoshopu. Používám starší verzi, která umí využít více jader CPU, ovšem spíše zde záleží na vaší paměti RAM. Čím větší, tím je práce lepší a rychlejší. K testování používám už léta stejný Retouch test. Test spustím a měřím dobu vykonání stopkami.
V aplikaci Excel (2007) přepočítávám dva soubory. Jeden velký a druhý malý. Aplikace umí využít všechna procesorová jádra. V grafech uvidíte výsledky obou testů. Pro úplnost dodávám, že se tabulka nahraje a poté spustím re-kalkulaci Alt+R, výsledný čas se objeví v okně.
Pro zběžné změření schopností procesorů při šifrování obsahu disku, používám Truecrypt 7.0a. Zde těží zejména procesory s AES instrukcemi a už v příští verzi získají náskok čipy s AVX. Aplikace umí využít všechna jádra procesoru, používám vestavěný test. U každého procesoru pak bude umístěna kompletní tabulka s výsledky. Do grafů ale vybírám pouze první a poslední test.
Výkon v Javascript měřím v tradičním on-line testu na adrese webkit.org. Javascript umí využít jedno jádro, více spíše sporadicky. Po skončení testu vám aplikace ukáže výsledek v ms, čím méně - tím lépe. Zde hodně záleží na propustnosti pamětí, práce s pamětí cache.
3D rendering + Multitask
Testy z produkce společnosti Maxon není nutné představovat, zná je každý. Používám už jen xCPU test samozřejmě v 64-bitové verzi benchmarku. Aplikace zatíží všechna procesorová jádra.
Novější test je náročnější, používám opět pouze multi-thread průběh jež zatíží všechna jádra procesoru. Výsledky jsou v grafech.
Další aplikací je známý Blender, tentokrát ve verzi 2.5. Program samozřejmě umí zatížit všechna jádra CPU, k testování používám testovací obrázek jež generuji stiskem F12.
Poslední testem renderingu je také známý Pov-Ray v Beta verzi 3.7. ta je hodně důležitá, stabilní nižší verze totiž neumí využít všechna jádra CPU, nebo je v ní nějaké omezení. K testování používám vestavěný benchmark jež vidíte na obrázku. V grafu je pak výsledný čas převodu.
K testu schopností multitasking spouštím kompresi spouštím Cinebench R10 a zároveň s ním test Fritz Chess. Stopkami pak měřím dobu, kdy se vykonají oba testy. K měření používám softwarové stopky na ploše Windows.
Aliens vs Predators , Dos Box
Poslední hru Aliens Vs Predators testuji v reálném režimu v DX11. Rozlišení je 1920x1200 s vyhlazováním a středními detaily. K testu používám samostatný benchmark, který umí využít více než než jedno jádro procesoru, zátěž scheduler rozházel po různých jádrech CPU. Celkově je ale vliv CPU zanedbatelný.
Emulace DOSu je kvůli mnoha starým hrám nutností, je ale velice náročná na procesorový výkon. Aplikace neumí využít více než jedno jádro CPU, ale umí řádně prověřit paměťovou propustnost a celkovou efektivity systému. Já testuji v prostředí DOS Boxu hru Quake. Výsledek je zobrazen ve fps.