ip-telefonie-aneb-ta-dratova-jak-ji-vetsina-z-nas-nezna
Software Článek IP Telefonie aneb ta drátová jak ji většina z nás nezná

IP Telefonie aneb ta drátová jak ji většina z nás nezná | Kapitola 2

Habala Michal

Habala Michal

14. 9. 2004 00:00 41

Seznam kapitol

1. Úvod do IP telefonie 2. Softwarová spojovatelka - CallManager

V dnešním světě mobilních telefonů, které jsou schopny nabídnout uživateli stále víc a víc funkcí, si mnozí lidé ani neuvědomují nebo spíš ani nepřemýšlí nad tím, jak se vyvíjí, zda dokonce nezaostává, sféra klasické telefonie, kterou se dnes chceme tak trochu zabývat. Nezůstaneme ale u té jak ji zná většina z Vás ze svých domácností. V tomto článku si řekneme něco o IP telefonii a zařízeních, bez kterých se neobejde.

Reklama

V úvodu článku jste se o softwaru CallManager již něco málo dozvěděli. Teď se na něj podíváme z trošku bližšího pohledu. CallMagarer je, jak již víte, softwarová serverová aplikace určená pro správu telefonní sítě pro IP telefonii. Zajišťuje řízení hovorů, správu telefonních stanic, konferenční volání a jiné služby, které si později popíšeme.

IP Telefonie aneb ta drátová jak ji většina z nás nezná
i Zdroj: PCTuning.cz

Na fotce máme CallManager v podání serveru HP ProLiant DL320. CallManager na ní sice fyzicky vidět není, ale je to jen pro ukázku, aby byl případný zájemce v obraze. Firma Cisco nabízí toto řešení na platformách MCS a ICS-7750 (Media Convergence Center a Integrated Communications Server) a na vybraných serverech jiných výrobců (např. zmíněný HP).

A nyní něco k samotnému softwaru. U spousty aktivních prvků, a to ne jen z produkce firmy Cisco Systems, jste se mohli setkat s administrací řešenou webovým rozhraním. Stejně tak tomu je i u jejich softwaru CallManager, který je v současné době ve verzi 4. Administrace je tak pohodlná a řešitelná z libovolného PC v síti, což je velmi užitečné pro konfiguraci stanic nebo při řešení problémů.

IP Telefonie aneb ta drátová jak ji většina z nás nezná
i Zdroj: PCTuning.cz

Po úspěšném loginu do konfiguračního rozhraní získáváme přístup k administraci hlavních částí celého systému.

IP Telefonie aneb ta drátová jak ji většina z nás nezná
i Zdroj: PCTuning.cz

Pod položkou Device máme přístup k veškerým IP stanicím připojeným do sítě. Následně můžeme například upgradovat jejich firmware, měnit nastavení, zpřístupňovat či zakazovat serverem podporované služby nebo i takové detaily jako je změna či upload vyzvánění ve formatu WAV do zvolených telefonů.

Volbou IP Phone services lze přidávat či ubírat služby, které budou z IP telefonů uživatelům přístupné. Například Adresář uživatelů, mediální zprávy, zobrazování svátků, plánovací kalendář, dokonce i seznam telefonních čísel z databáze Českého Telecomu. Služba Extension mobility zajišťuje snadné přesouvání účastníka bez nutnosti přenášení telefonu, účastník se může přihlásit k jinému telefonu v síti pod svým ID a získat tak přístup ke svému nastavení, seznamu a ostatním službám, které měl přístupné ze svojí stanice.

Na předchozích screenshotech jsem chtěl poukázat na vzhled administračního rozhraní, pro kompletní popis by bylo lepší dát sem odkaz na Hot-line Cisca nebo zkopírovat helpfile pro CallManager. Ale abyste nebyli ošizeni o věcné informace, v následujícím soupisu si je stručně vypíšeme.

Uživatelské funkce:

  • spojení hovoru
  • pokrytí hovoru
  • předání hovoru
  • podržení/obnovení hovoru
  • statut volání na jednotlivou linku (stav, doba trvání, zobrazení čísla)
  • přímé vnitřní a vnější vytáčení

  • vytáčení z adresáře - firemního, osobního
  • seznam zmeškaných, přesunutých a přijatých hovorů uložených na vybraných IP telefonech
  • různá vyzvánění na každý telefon
  • ukončení poslední konference (ad-hoc konference)
  • podpora rozšíření mobility
  • hands-free, plně duplexní reproduktor/mikrofon
  • přístup k HTML nápovědě přes telefon
  • vytočení posledního volaného čísla
  • hudba při čekání na spojení
  • možnost umlčet mikrofon telefonu i náhlavní soustavu
  • vytáčení se zavěšeným sluchátkem
  • průvodce operátor - rozhraní pro surfování po webu
  • QoS statistika v reálném čase prostřednictvím http prohlížeče
  • rychlé vytáčení - více rychlých vytáčení na jeden telefon
  • ovládání hlasitosti stanice (audio, vyzvánění)
  • přístup k webovým službám přes telefon
  • podpora codec pro širokopásmové audio - vlastní 16bitové rozlišení, 16kHz samplovací rychlost

Administrativní funkce:

  • nalezení aplikace a registrace u SNMP manažera
  • záznamy o detailech volání (CDR)
  • centralizovaná a replikovaná konfigurační databáze, distribuce spravujících uživatelů prostřednictvím webu
  • konfigurační databáze API
  • notifikace o automatizované změně databáze
  • možnost nakonfigurovat zobrazení času/data na jednotlivé telefony
  • přidávání zařízení prostřednictvím průvodce
  • možnost stahování upgrade funkcí pro jednotlivá zařízení - telefony, zdroj pro hardwarové transkodéry, zdroj pro konferenční mosty, zdroje pro bránu VoIP
  • rozhraní kompatibilní s H.323 pro H.323 klienty, brána gatekeepery
  • rozhraní JTAPI 1.2 pro počítačové telefonování
  • adresářové rozhraní LDAP verze 3 pro LDAP adresáře
    - vybraných prodejců
    - aktivní adresář
    - Netscape Directory Server
  • podpora vlastních doplňkových zařízení pro brány Cisco H.323
  • bezpapírový telefonní DNIS - displejové popisky kláves na telefonech
  • SNMP statistika monitorování výkonu od aplikací po SNMP manažera či monitor výkonu operačního systému
  • zaznamenaná statistika QoS na hovor
  • zvolení určitého telefonu, který má vyzvánět
  • možnost utřídit seznam inventáře podle zařízení, uživatele nebo linky
  • zprávy o systémových událostech - na sdílený syslog nebo dohlížitele na události v operačním systému
  • rozhraní TAPI 2.1 pro počítačové telefonování
  • možnost konfigurace časové zóny podle telefonu
  • automatické přesuny telefonu bez nákladů

Budoucnost IP telefonie

IP telefonie je dnes na velmi vysoké úrovni a co více, stále roste. Díky stabilní kvalitě služeb (QoS) je schopna nabídnout velmi dobré zázemí telefonního systému malým i velkým společnostem, které jistě ocení i zužitkují služby nadstandardní klasickým telefonním ústřednám a telefonům. Zatím se třeba zdá, že IP telefonie najde své využití pouze ve firmách. Tak tomu ale není.

Přesto, že IP telefonie je výhradně Internetová, lze pomocí dříve zmiňovaných bran volat i do pevných sítí nebo na mobilní telefony. Ta Internetová však nabízí řešení velice levného, zahraničního volání. V porovnání s cenami Českého Telecomu, cena 10 minutového hovoru z ČR do Rakouska bude u Telecomu stát 78,- v případě volání mimo špičku (hovor pevná linka na pevnou linku). Pokud budete volat pomocí IP telefonie, přijde Vás stejně dlouhý hovor "pouze" na 36.80,- což je o více než o polovinu levnější. Služby IP telefonie u nás zatím nabízí jen pár firem, jednou z nich je například společnost FAYN.CZ s.r.o. Proč si tedy raději nezavolat o několik korun levněji?

Pomocný zdroj: Cisco

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama