PCTuning Článek

Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml

Michal Rybka
Michal Rybka
13. 4. 2019 03:00 7 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Jak to začalo 2. Pařby z Egypta 3. Hraní her uměním 4. Extrémní disciplíny
5. Kdo má lepší cheaty? 6. Piráti 7. Je to věda!

Bylo nebylo, o počítačové hry se zajímali jenom hráči. Pak se z toho stal business, potom zároveň milovaný a opovrhovaný kulturní fenomén.A obor, který studují vývojáři. Pak se začala studovat jejich historie, protože u každého dlouhou dobu existujícího fenoménu se studuje historie. No – a dnes je to regulérní věda! A kdyby jen jedna!

Reklama
Reklama

Počátky počítačových her byly celkem prosté. V roce 1962 se objevila hra Spacewar! pro DEC PDP-1. Na dnešní poměry hra vypadá suše, dvě raketky manévrují v gravitačním poli hvězdy. Každý má omezenou zásobu paliva a střel a snaží se nejen vymanévrovat soupeře, ale taky nespadnout do centrální hvězdy. Šlo o multiplayer, lodě ovládali dva hráči – a pokud můžeme věřit výpovědi pamětníků, rádi to pařili po půlnoci, kdy na počítači nejely žádné důležité úlohy. Zde se můžete podívat na to, jak se to pěkně načítá z papírové pásky – a pokud se ta nepotrhá, vydrží na ni program déle než na CD.

První hry byly záležitost vysoce vědecká a mírně nelegální, protože využívala velmi drahý strojový čas velmi drahých sálových počítačů. Přinesly ale ovoce v podobě lidí, kteří je chtěli vyvíjet a přinášet je obecné populaci – ti zahájili skutečnou videoherní revoluci sedmdesátých let. Ta etablovala videohry v mainstreamu, přinesla nám arkády (dnes můžete vyzkoušet například v Arcade Hry v Červeném Újezdě) a také klasické domácí herní konzole (ty jsou pro změnu v Muzeu her v pražských Holešovicích).

  

  

Do Arcade Her jsme se podívali i s PC Tuningem

V osmdesátých letech byly hry už mainstreamem a začaly se prosazovat i na tak obskurních platformách, jako bylo PC. To na konci 80. let vytěsnilo z domovů domácí počítače a zahájilo svůj dosud trvající souboj s herními konzolemi. Došlo ke konsolidaci herních kategorií, přišla 3D grafika, začaly vznikat opravdu obří herní firmy – a někdy kolem roku 2000 si herní komunity po třiceti letech povšimly i sociální vědy a přišly s poněkud bizarním konceptem zvaným ludologie.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning