Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota

Jan Schrenk

Jan Schrenk

11. 1. 2017 07:00 22

Seznam kapitol

1. Thrustmaster T.16000M: Takový dnešní mainstream? 2. Ergonomie páky a software 3. Plynová páka (HOTAS) 4. Jak se s ním létá 5. Konstrukce plynové páky 6. Životnost, alternativy a závěr

Thrustmaster T.16000M FCS Hotas je setem joysticku a plynové páky, který by bylo možné označit jako „velký HOTAS pro chudé“. Povedl se? Stojí za ty peníze? Je dostatečně robustní? A mám-li původní zelený Thrustmaster T.16000M, vyplatí se mi upgrade?

Reklama

Předmluva

Už to bude nějaký pátek, kdy jsem naposledy sepsal nějakou recenzi. Ta dávná doba studií a téměř neomezeného času. Ta doba, kdy pro mě každá recenze znamenala být zase o krok blíže vysněnému pilotnímu průkazu na větroně, ta doba bezstarostného virtuálního i reálného létání. Ta doba je nenávratně pryč. Právě kolem mě prošla manželka od plačící dcerky. Ta malá né a né spát. A aby toho nebylo málo, tak jsem fandou herního žánru, který spíše, než aby zažíval své „za pět minut dvanáct“, tak je už pěkných pár hodin v klinické smrti. Tímto úvodníkem si samozřejmě otevírám pomyslná zadní vrátka pro případ, že byste z mých následujících řádků cítili až příliš mnoho nostalgie, zoufalství, euforie či všeho dohromady :-). 

S virtuálním létáním jsem začal jako prcek už na osmibitech. Na stole jsem měl tzv. křížový pákový ovladač, což ale nebyl joystick v pravém slova smyslu. Jednalo se o páku s jedním tlačítkem (spoušť) a spínačem pro každý ze čtyř směrů. Spínač samozřejmě nijak kvalitativně nereagoval na sílu nebo polohu páky. Virtuálnímu pilotovi to umožnilo řídit letadlo stejně citlivě jako na šipkách.

Od té doby se 8bitové procesory změnily v 64bitové a na mém stole se vystřídalo bratru patnáct různých joysticků od nejrůznějších výrobců. Až na jednoho. Pominu-li krátké nesmělé zvědavé odpoledne před pěti roky, tak bych vlastně ani nevěděl, jaké to je Thrustmastera držet v ruce. Tehdy jsem si na odpoledne vypůjčil právě první generaci T.16000M v zeleném designu. Dnes jej ještě pravděpodobně bude možné sehnat, ale obecně je již nahrazený stávající druhou generací, té budeme říkat oranžová. A právě o ní je následující text. Vlastně nejen o ní, protože Thrustmaster přišel se setem, který by bylo možné označit jako „velký HOTAS pro chudé“. Povedl se? Stojí za ty peníze? A mám-li původní zelený Thrustmaster T.16000M, vyplatí se mi upgrade?

Thrustmaster T.16000M

V případě tohoto recenzovaného joysticku se nejedná o nějakou druhou generaci v pravém slova smyslu, ale spíše o facelift. Reálně se jen nepatrně změnila ergonomie posuvníku na páce, ale joystick jako takový je totožný. Pokud se změnila nějaká část vnitřní mechaniky nebo elektroniky, tak o tom nevím. Díky faktu, že je T.16000M v nezměněné podobě na trhu již dlouhé roky, tak se ale můžeme podívat na parametr z nejdůležitějších, tedy jak dlouho vydrží.

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
i Zdroj: PCTuning.cz

Set se skládá ze dvou hlavních součástí, joysticku a plynové páky. Oboje je zabalené společně v jedné krabici. A oboje lze zakoupit i samostatně.

Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
i Zdroj: PCTuning.cz
Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota
i Zdroj: PCTuning.cz

V krabici se krom HW nachází ještě DVD s manuály v PDF souborech (i v češtině) a se sadou nástavců pro přestavbu na levou ruku. Software T.A.R.G.E.T. obsažen není, ale set jej podporuje a aktuální verzi si snadno můžete stáhnout z webu výrobce.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama