Joystick Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS pro každého pilota | Kapitola 2
Seznam kapitol
Thrustmaster T.16000M FCS Hotas je setem joysticku a plynové páky, který by bylo možné označit jako „velký HOTAS pro chudé“. Povedl se? Stojí za ty peníze? Je dostatečně robustní? A mám-li původní zelený Thrustmaster T.16000M, vyplatí se mi upgrade?
V zásadě se ergonomie specializovaných herních ovladačů ubírá dvěma směry: Replika reálného zařízení na jedné straně, nebo naopak cesta skutečné ergonomie a vědomí, že zařízení není na půlmetrové páce a neovládáme ho v rukavicích, v nichž se jemné prsty virtuálních pilotů mění v neohrabané trsy banánů těch reálných. Samozřejmě trochu přeháním, ostatně dnešní pilotní rukavice jsou fantastické, ale tyto dvě filosofie můžeme u herních joysticků snadno pozorovat. Thrustmaster T.16000M jde cestou ergonomie. Nemá žádnou reálnou předlohu.
Už kdysi dávno, když jsem právě T.16000M svíral ve své ruce poprvé, jsem si uvědomil, že jeho ergonomie je vlastně super.
Ne v mém srdci nostalgicky dokonalá, jako u legendy Microsoft Sidewinder FF 2, ani ne tak vynikající, jako u Logitechu Wingman/Extreme, ale určitě nedaleko za nimi. Moc by se mi líbilo, kdyby se výrobci přizpůsobili většině a joystick uzpůsobili výhradně pro pravou ruku. Ostatně pilota skutečného letadla se také nikdo neptá, jestli je pravák, nebo levák, aby mu přestavěli kokpit. Stávající podoba joysticku sice vynáší s přehledem první místo mezi obourukými univerzály, ale čistě pro praváka nestačí právě na konkurenci od Logitechu. Pro leváky létající levou je toto ale to nejlepší na trhu. Přestavění páky z levé ruky na pravou je s malým křížovým šroubovákem otázka několika málo minut.
Vespod joysticku je přepínač pravé a levé ruky, který slouží k rychlému zrcadlovému přenastavení tlačítek, ale snad krom neustálého přestavování levá/pravá u dvou lidí se stejným nastavením tlačítek v něm nevidím absolutně žádný užitek. Nemusíte se ale bát, že by vždy fungovala jen jedna řada tlačítek a tímto jste volili, jaká to bude. Naštěstí.
Na hlavici páky se nachází trojice tlačítek a mezi nimi osmisměrný poziční klobouček. Vpředu obligátní čtvrté pro spoušť doplňuje hned 12 tlačítek, 6 na každé straně základny. Ergonomie veškerých tlačítek i kloboučku je pro dospělou ruku vynikající.
Vedle toho joystick podporuje dnes již obligátní „twist“, tedy kroucení páky kolem své osy pro řízení směrovky. Uprostřed základny je umístěn posuvník, který většina pilotů bude používat pro regulaci přípusti, tedy cosi jako plynová páka.