Kritický bod selhání a průšvihy v IT, které se na nás navalily | Kapitola 2
Seznam kapitol
Říct, že se nyní dějí v IT divné věci, je docela podcenění rozsahu problémů. Intel válčí s průšvihem u svých procesorů, Microsoft zažívá výpadky – a Crowdstrike? Crowdstrike uzemnil svým updatem víc letadel než teroristická hrozba a jako revanš nabídl kupón na jídlo. Vskutku podivné časy!
Informační technologie jsou těžké a velmi špatně se odhaduje, co bude skutečným zdrojem problémů. Mnoho tradičních IT firem, jako například Microsoft, preferuje „all in“ přístup, kdy se udělají změny, a ty se pak vyvalí na nic nečekající populaci, jako například v případě Windows 8 (2012). Jejich pseudo-tabletový přístup a ohavné rozhraní s dlaždicemi jsem považoval jenom za vtip – a nebyl jsem sám, zděšená byla většina uživatelů a drtivá většina „revolučních změn v ovládání“ byla tiše odložena a dnes jsme zase u klasického desktopu.
Trochu jinak na to jde Google, který má tendenci zavádět a zabíjet softwarové projekty (viz Google graveyard), ale přinejmenším u hardware má obvykle pilotní projekty. V době, kdy uvažovali o vytvoření chromebooků, vypustili do světa stroj označený jako Cr-48 (2010), což je označení nestabilního izotopu chromu. Tento stroj vypadá nevýrazně, ale dnes je sběratelsky zajímavý, protože jde svého druhu o veřejný pilotní test.
Google nevyvalil chromebooky na svět rovnou, uzavřenému okruhu lidí poslal 60 000 chromebooků s tím, že od nich chtěl zpětnou vazbu. Google sám nevyrábí hardware – a aby nepotopil svoje partnery neúspěšným projektem, rozhodl se udělat tento typ testu. Chromebooky se poměrně podstatně lišily od klasických notebooků nejenom velikostí paměti a úložiště, ale také tím, že reorganizovaly klávesnici – a tak bylo jasné, že Google chtěl mít rozumnou míru jistoty o tom, že jim na skladech neskončí statisíce neprodaných strojů.
Velmi podobně přistoupili i k prototypu Google Glass, i když tam je možné, že jejich pilotní projekt vlastně celé zařízení zabil. Způsob, kterým ho lidé používali, vedl k vlně zákazů – od barů přes galerie až po kina. Navíc vznikl pojem „glasshole“, označující člověka, který své fungl supr dupr brýle používá bez ohledu na nelibost ostatních – a to koncept Google Glass vytlačilo z mainstreamu. V profesionální sféře se to zase nechytilo kvůli technickým omezením. I když šlo o neúspěch, byl to relativně malý problém ve srovnání s minulostí, kdy se prostě navyrábělo zařízení, vrhlo se na trh a pak se všichni modlili, aby se to prodávalo a neobsahovalo to vady.