Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu

Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu | Kapitola 2

Z. Obermaier

Z. Obermaier

24. 1. 2011 02:00 37

Seznam kapitol

1. Peníze a požadavky - kompromis bývá nezbytný 2. Rozlišení - alfa a omega 3. Rozlišení 1280x1024 4. Rozlišení 1680x1050 5. Rozlišení 1920x1080
6. Rozlišení 2560x1600 7. AMD Eyefinity, GeForce 3D Vision, Surround 8. Shrnutí cen, výkonu 9. Závěr

I když nás v následujících týdnech čeká uvedení tří nových grafických karet, nabídneme vám průvodce aktuálním nákupem grafické karty už dnes. Pro každé rozlišení vybereme několik karet s nejlepším poměrem cena / výkon a nezapomeneme ani na nadšence s dvojicí nebo rovnou trojicí LCD a příznivce 3D Sterea.

Reklama
Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu
i Zdroj: PCTuning.cz

Steam - listopad 2010

Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu
i Zdroj: PCTuning.cz

Techpowerup - za loňský rok

Lednový nákupní průvodce - vybíráme grafickou kartu
i Zdroj: PCTuning.cz

PCTuning - za loňský rok

Jednou z nejdůležitějších otázek dneška, týkající se dalece všech počítačových činností (tedy nejen hraní), je rozlišení, jež používají uživatelé PC. I když si myslíme, že žijeme v moderním věku a dřevní doby počítačů jsou pryč, pohled na používaná rozlišení nás tvrdě usadí do reality. Vybral jsem statistiku Steam, jež má víc jak 30 milionů uživatelů. Kolik jich přispělo do statistiky nevíme, nebude to ale malé číslo. Druhá statistika je ze serveru Techpowerup s 300 tisíci unikátními čtenáři denně. Třetí tabulka je z našeho serveru, jste to vy, naši čtenáři. To nám poslouží jako ukázka dnes používaných rozlišení u hráčů a čtenářů počítačových magazínů. Všechny tabulky se celkem shodují.

Rozlišení 1280 × 1024 dnes v našich statistikách používá 14 až 16 procent uživatelů, vyšší rozlišení 1680 × 1050 pak 15 až 19 procent hráčů. Pokud se podíváme dále k dalšímu oblíbenému rozlišení 1920 × 1080, jeho podíl je ve všech třech statistikách 14 až 17 procent. Všechna vyšší rozlišení už mají minimální podíl, snad jen 1920 × 1200 je díky starším 24" monitorům stále živé s 7 až 8 procenty podílu. Do statistiky také značně promlouvají notebooky, různé LCD panely s bizarními rozlišeními a poměry stran netbooků a mobilních zařízení.

Co to znamená? 94 procent všech uživatelů používá nižší nebo stejné rozlišení jako 1920 × 1080, vyšší rozlišení jako 2560 × 1600 a podobně tvoří jen nepatrný zlomek používaných rozlišení. Trh se zkrátka dá rozdělit na tři podobně velké skupiny - 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1080. Vše ostatní jsou jen drobky. Zde se nabízí celkem patřičná otázka: má cenu vůbec testovat grafické karty na vyšších rozlišeních, než je 1920 × 1080? Podle statistik jsou to totiž testy jen pro několik jedinců. Testy ale děláme i pro ně, budeme v tom pokračovat a měřit budeme tradiční trojici rozlišení. Na druhou stranu nám statistiky ukázaly, že největší zájem kupujících bude právě z řad zmíněných rozlišení. Nejdůležitější tedy zřejmě bude 1680 × 1050 a 1920 × 1080. Těm se budeme věnovat nejvíce.

Plynulé hraní

Nejdůležitější vjem při hraní her je jejich plynulost. Každý to pozná, když se hra začne „škubat“, plynulé hraní je tatam a fps (počet snímků za vteřinu) povážlivě klesá pod hratelnou úroveň. Hratelná fps se dají přirovnat k filmu v kině promítaném ve frekvenci 25 snímků za vteřinu. Tato hodnota je absolutní minimum, pod níž se hry už mohou zdát trhané. Ideální fps je ale u her vyšší, řekněme 40 snímků za vteřinu. Právě tato hodnota byla pro nás klíčová a žádná doporučená grafická karta by neměla v daném rozlišení klesnout s výkonem pod tuto úroveň. Vybírali jsme zkrátka karty, které dokáží v použitém nastavení vykreslit průměrná fps nad 40 snímků a minimální hodnoty nesmí spadnou pod 25 snímků. Takhle budete mít jistotu, že si s kartou opravdu zahrajete plynule.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama