Na této mašině teď bude probíhat testování grafických karet | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nová sestava pro testování grafických karet zajistí konzistentní výsledky, ukážeme komponenty, vysvětlíme jejich volbu a popíšeme metodiku.
Softwarové volby
Zvolit správná nastavení v softwaru či vůbec samotný operační systém je mnohdy komplikovanější než hardwarové komponenty. Začneme u OS, zde jsme neinstalovali Windows 11, ale Windows 10. Důvodů je několik, ale opět je leitmotivem konzistence výsledků. Na podzim jsme viděli velké rozdíly ve výkonů Ryzenů u různých verzí Windows, což by znehodnotilo dlouhodobé testování, pokud by situace pokračovala.
Windows 10 už jsou starší platformou, která je odladěná a nedostává aktualizace tak často, takže se výsledky nemění. Celkový výkon obou operačních systémů je navíc podobný s výjimkou případů, kdy jsou Windows 11 nekonzistentní a mohou doručovat i výrazně horší čísla. Navíc Windows 10 jsou velmi populární a až v posledním průzkumu Steamu s nimi Windows 11 srovnaly krok.
Pokud to je možné, volby jsme aplikovali v BIOSu základní desky, aby se nečekaně neměnily samy od sebe, například jsme takto zapnuli resizable BAR. Aktivní je i hardwarový plánovač ve Windows, byť podle testů nemá zásadní vliv na výkon.
Je jasné, že vždy budeme používat aktuální ovladače pro grafické karty od obou výrobců čipů. Zbytek sestavy je pokud možno zakonzervovaný, což se týká například verze BIOSu a AGESA. Nebude se měnit nastavení BIOSu ani další položky, které by mohly mít vliv na výkon. Stejně tak při testování jsou vypnuty všechny nepotřebné aplikace, kromě hry běží jen MSI Afterburner a HW Info.
Poznámky k testování
Hlučnost grafické karty se neměří v běžných podmínkách počítačové skříně, ale na separátní otevřené testovací stolici. Tím dokážeme eliminovat další zdroje hluku nebo jeho ozvěnu. Vedle ventilátorů grafické karty běží pouze chladič procesoru, a to na neslyšné otáčky.
Pokud není uvedeno jinak, běžný testovací průchod hrou nepoužívá žádné technologie upscalingu obrazu. Používáme tedy nativní rozlišení, abychom zachovali přehlednost. Pokud DLSS a FSR používáte, můžete si z našich výsledků vyvodit výkony pro svou situaci. Například při použití nastavení Kvalita se nativní rozlišení sníží o jeden stupeň – z 4K na QHD, z QHD na Full HD či z Full HD na 720p. V praxi se tedy stačí podívat na výkonnost o jedno rozlišení níže, abyste měli představu, jakých výsledků bude která karta dosahovat z hlediska fps.
U vybraných titulů DLSS a FSR zahrneme do testování, nicméně musí se jednat hru, kde jsou technologie konkurenčních výrobců implementovány stejně, aby se výrazně nelišily například po stránce kvality obrazu. DLSS frame generation je podobný případ.
Průvodce světem technologií NVIDIA: K čemu slouží a jak funguje DLSS
NVIDIA označuje DLSS za revoluci v grafice a násobitel výkonu, který s pomocí umělé inteligence vytváří vyšší počet snímků a zvyšuje kvalitu obrazu. To je hodně silné prohlášení. Ukážeme si na praktických ukázkách, jak DLSS funguje, jeho výhody a nevýhody a otestujeme výkon.
Pokud to jde, u testů se snažíme zahrnout i 1% minima fps. Tato metrika vypovídá o zážitku z hraní často lépe než průměrná fps. Nicméně je potřeba více srovnávat 1% minima napříč různými grafikami než v porovnání s průměrnými fps – vysoký rozdíl může být dán optimalizací hry a v takovém případě by měl být vysoký i na dalších grafikách. Pokud bude rozdíl mezi průměrnými a 1% minimálními fps jen u jedné grafiky, může se týkat nedostatečného výkonu nebo nízké kapacity VRAM.
V případě výkyvů ve výsledcích děláme testy několikrát, dokud buď neidentifikujete aktuální problém, anebo nepotvrdíme, že se jedná o skutečnou vlastnost dané grafiky. Přestože vybrané komponenty zajišťují maximální konzistenci výsledků, ty se někdy budou lišit v řádech jednotek fps mezi jednotlivými průchody hrou nebo benchmarkem.
Jak vidíte, testování grafických karet je složité z mnoha pohledů. Výkonná a řekněme i naddimenzovaná počítačová sestava umožňuje mnoha problémům předcházet a zajistí správné výsledky testů. A kdy očekávat testy nových grafik? Doufáme, že nám grafiky Arc Battlemage od Intelu dorazí každým dnem.