Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic | Kapitola 2
Seznam kapitol
S vaporware se setkal každý, kdo měl kdy co společného s IT. Je to produkt, který je oznámený, mluví se o něm – ale nakonec skutek utek. Je to ultimátní produkt, který nikdy neexistoval, nevyplněné sliby, nenaplněné sny. Doslova pára nad hrncem.
Vaporware je totiž úplně běžná věc. Já osobně jsem se setkal s vaporware v době, kdy jsem dělal rozhovor s BitBoys Oy, finskou firmou, která v roce 1999 slibovala nejprve dvě a později dokonce tři verze grafické karty Glaze3D. Ta měla konkurovat v té době stále existujícímu 3dfx a stoupající Nvidii – hlavně díky revoluční embedded RAM, jejíž vysoká propustnost měla kompenzovat omezenou propustnost tehdejších pamětí EDO RAM.
Rozhovor byl zajímavý, dostal jsem prezentaci, zdálo se, že vývojáři přesně ví, o čem mluví. Měli dema, screenshoty, vysvětlovali mi, kde je problém s renderováním a jak ho díky emedded RAM obejdou. Vysvětlovali mi, že mají partnerství s Infineon Technologies, kteří jim to vyrobí. Vysvětlovali mi, že jejich řešení je nejen pokročilé, ale také škálovatelné – prostě paráda.
, Link
Problém byl ale v tom, že nikdy žádnou grafiku nevydali. Údajně existovaly prototypy čipů - a je velká otázka, jak přesně vznikla jejich dema, kterými se chlubili v časopisech, zvláště neobvykle realisticky vypadající westernové městečko. Přišly odklady, posléze ticho – a pak už se o Glaze3D nemluvilo, začali navrhovat architekturu grafik pro mobilní telefony. Nakonec je v roce 2006 odkoupilo ATI, to pro změnu odkoupilo AMD – a od nich získal divizi mobilní grafiky Qualcomm.
Glaze3D byl čistý vaporware, ale podle všeho se zdá, že nešlo o podvod: Firma ostatně navrhovala architektury i nadále a odkoupila je ATI, což znamená, že bylo co odkoupit – ať už know how a nebo talenty pro návrhy architektur. To, co se podle všeho stalo, souviselo s faktory, které BitBoys Oy ovlivnit nemohli: Infineon přestal vyrábět embedded RAM a oni tak přišli o partnera, který byl jako jediný schopný jejich čip reálně vyrobit. Pak došlo ke konsolidaci trhu, Nvidia koupila 3dfx – a vývoj grafik se odehrával jiným směrem.