Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic
Článek Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic

Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 10. 2020 03:00 17

Seznam kapitol

1. Věčné čekání 2. Slibem nezarmoutíš 3. Vaporware se neprodává 4. Tudy cesta nevede 5. Ještě to nedozrálo? 6. Někdy je to fakt podraz

S vaporware se setkal každý, kdo měl kdy co společného s IT. Je to produkt, který je oznámený, mluví se o něm – ale nakonec skutek utek. Je to ultimátní produkt, který nikdy neexistoval, nevyplněné sliby, nenaplněné sny. Doslova pára nad hrncem.

Reklama
Reklama

A tím se dostávám k tomu, jak vlastně vaporware vzniká. Nutnou podmínkou je, aby šlo o produkt, o kterém se ví a mluví, ale také produkt, který se nikdy neprodával. Do vaporware tedy nepatří například Microsoft Kin (2010). Ten se prodával sice jenom dva měsíce, protože o „social phone“ nebyl zájem, ale skutečně se prodával. Velmi rychle se ukázalo, že Kin nemá šanci proti klasickým mobilům – nedaly se do něj instalovat aplikace, výrobně i prodejně byl drahý a Microsoft se na základě abysmálních prodejů rozhodl projekt raději rychle terminovat, než na něm prodělávat.

Vaporware je často ve skutečnosti docela pozitivní věc, protože výrobce občas zjistí s předstihem, že se řítí do maléru – a produkt raději terminuje. Příkladem může být konzole Atari 2700 (1981), která měla radiové joysticky založené na technologii podobné dálkovému ovládání vrat od garáže. Byla to robustní a spolehlivá technologie s dlouhým dosahem – a v tom byl problém, protože ovladače měly dosah až 300 metrů – a protože nebyly klíčované, ovládaly jakoukoliv další takovou konzoli v okolí.

Pokud si pamatujete na scénu z filmu Poltergeist, kde si sousedé navzájem přepínají televize, tak jistě chápete, v čem je problém. Tři sta metrů je docela daleko, při hraní by ovladače byly neustále aktivní a absence klíčování a svázání s jednou konkrétní konzolí byl masivní problém. Navíc tu byl problém s těmi garážovými vraty, protože mohlo dojít i k jejich neúmyslnému otevření. Atari na problém přišlo během závěrečných testů, snažilo se ho řešit, ale ukázalo se, že by se ovladače musely totálně přepracovat – a tak byl projekt ukončen.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning