Notebooky s RTX 50 cílí na efektivitu. AI maximalizuje výkon na cestách a přidá funkce
i Zdroj: Nvidia
Mobilní zařízení Článek Notebooky s RTX 50 cílí na efektivitu. AI maximalizuje výkon na cestách a přidá funkce

Notebooky s RTX 50 cílí na efektivitu. AI maximalizuje výkon na cestách a přidá funkce | Kapitola 4

Jan Pánek

Jan Pánek

62

Seznam kapitol

1. Představení RTX 50 2. Důležitost CUDA a AI pro práci 3. Nečekané možnosti u videa 4. DLSS pomáhá notebookovým hráčům 5. Závěr

Grafické karty GeForce RTX využívají AI a DLSS nejen pro vyšší výkon, ale zároveň umí zvýšit efektivitu notebooků v mnoha ohledech, nejen při hraní.

Reklama

Když hráč kupuje nový herní notebook, na prvním místě pravděpodobně sleduje hrubý výkon, tedy jsou pro něj důležité parametry jako například počet jader CUDA nebo kapacita VRAM. Ano, při porovnávání dvou modelů z jedné grafické řady to dává smysl, protože tohle jsou třeba ty nejpodstatnější rozdíly mezi notebookovou GeForce RTX 5070 Ti a RTX 5070.

Vše se ovšem mění při porovnáváními napříč různými řadami grafických karet, například jde o podporu jednotlivých součástí DLSS. Už jen přechod od RTX 40 na RTX 50 odemkne podstatnou funkci Multi Frame Generation. Při přechodu z RTX 20 nebo RTX 30 na RTX 50 získáte funkci Frame Generation nebo Ray Reconstruction, což si vysvětlíme za moment. Nejzásadnější je potom přechod z grafických GTX na RTX, protože tím si odemknete všechny AI funkce spadající pod DLSS.

Notebooky s RTX 50 cílí na efektivitu. AI maximalizuje výkon na cestách a přidá funkce
i Zdroj: Nvidia

DLSS od Nvidie není jedinou funkcí, spíše se jedná o celou knihovnu funkcí, které můžete často nezávisle na sobě zapínat a vypínat pro vyladění výkonu a kvality. DLSS funguje pouze na grafických kartách Nvidia GeForce RTX a pro notebooky je naprosto zásadní. Jednoduše podáno, DLSS využívá umělou inteligenci, aby zjednodušilo výpočetně náročné úkony jako vykreslení snímku hry, vylepšilo ray tracing nebo zvýšilo počet zobrazených snímků hry za sekundu. Takové technologie notebooky omezené příkonem a cílící na maximální efektivitu potřebují.

První, nejdůležitější a nejpoužívanější takovou technologií je DLSS Super Resolution umožňující vyrenderovat snímek hry v nižším rozlišení a pomocí AI mu rozlišení zvednout. To není až tak výpočetně náročné, takže dostanete klidně i výrazně více fps a nepřijdete o kvalitu obrazu. Nebo naopak můžete po zapnutí DLSS dostat pořád stejný počet fps, ale prodloužíte si výdrž na jedno nabití. Navíc si sami můžete zvolit, jak moc silný bude mít DLSS efekt, tedy dopad na výkon a kvalitu obrazu.

Takto může vypadat nastavení DLSS přímo ve hře
i Zdroj: PCTuning.cz
Takto může vypadat nastavení DLSS přímo ve hře

DLSS Ray Reconstruction využijí nejnáročnější hráči, kteří hrají hry se zapnutým ray tracingem. Funkce výpočetně usnadňujě vykreslování jemných detailů a celkově stabilizuje obraz vytvořený pomocí ray tracingu. V jednoduchosti pomáhá s tím, že hry by ideálně potřebovaly mnohem vyšší hrubý výkon grafik v ray tracingu, DLSS Ray Reconstruction zároveň opravuje všechny viditelné nedostatky v kvalitě obrazu, primárně neslouží pro zvýšení výkonu.

DLSS (Multi) Frame Generation dokáže přidat další snímky rovnou do hry a násobně vylepšit snímkovací frekvenci. DLSS Frame Generation je podporovaná od RTX 40 a mezi dva standardně vykreslené (renderované) snímky hry vloží jeden uměle vytvořený. DLSS Multi Frame Generation dělá velmi podobnou práci, ale dokáže mezi dva běžné snímky hry vložit až tři uměle vygenerované snímky a je podporovaná až od řady RTX 50. Ostatní výše popsané funkce, jak vidíte v tabulce, platí pro všechny GeForce RTX.

Dohromady tvoří funkce označované jako DLSS skvělé pomocníky, jak z malého těla notebooku, které umožňuje hraní na cestách, efektivně dostat maximální obrazovou kvalitu i snímkovací frekvenci ve hrách.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama