Nová GX Gaming Gila – luxusní herní myš pro náročné
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nová GX Gaming Gila – luxusní herní myš pro náročné

Nová GX Gaming Gila – luxusní herní myš pro náročné | Kapitola 4

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

17. 4. 2013 05:00 30

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Ergonomie a vzhled 3. Ovládání 4. Senzor a snímání pohybu 5. Software a profily 6. Testování myší a závěr

Na trhu herních myší se objevil nový hráč: GX Gaming. Produkty této značky zaujmou nejen vzhledem, ale i vybaveností hned v mnoha ohledech. Dnešní recenze je věnována modelu Gila, u které výrobce uvádí, že je „schválena“ pro MMO a RTS. Je Gila opravdu určena pro tyto žánry? A jak si povede v FPS?

Reklama

Pokud bych měl zatím shrnout dojmy z GX Gaming Gila, tak bych řekl velmi dobré, kdybych měl možná menší ruku a myš mi sedla lépe, tak bych chválil ještě víc. Jak si ale povede v rozboru a testu snímacích vlastností?

Mnozí herní nadšenci ví, že sehnat perfektní myš na hry není úplně snadné – obzvlášť pokud chceme dosáhnout pomyslného stavu kalokagatia, kdy budeme mít jak perfektní fyzické provedení myši, a tak současně dostaneme i bezchybné a přesné zařízení pro snímání pohybu. Pokud jste už četli některou z mých recenzí myší, tak víte, co následuje. Pro ostatní si dále dovolím zopakovat laické vysvětlení klíčových pojmů, jako je angle snapping a akcelerace.

Vraťme se ještě k jádru věci. To představuje senzor, v případě této herní myši jde o "state-of-art" senzor ADNS-9800 firmy Avago. V Gile je použit v kombinaci s laserem. Základní vlastnosti jsou nastavitelné DPI až na 8200 s kroky po 200. Dále je rychlost snímání udávána na vysokých 12000 fps, s čímž je částečně spojená i maximální rychlost pohybu přes 3 metry za vteřinu. Výrobce také zmiňuje maximální zrychlení 30G (pozor, nezaměňovat s pojmem akcelerace, kterému se budeme věnovat dále). V neposlední řadě tento senzor údajně umožňuje nastavit snímací vzdálenost – na to se podíváme v části nastavení SW a testů.

"Angle snapping" - někdo to označuje jako predikci, v praxi jde o to, že myš má zabudovanou funkci, která usnadňuje určité činnosti. Konkrétně se jedná o kreslení rovných čar v kartézské soustavě souřadnic, dochází k vyhlazování, respektive přichycení k souřadné ose. Pomocí tohoto "vylepšení" spíše nakreslíte perfektní obdélník, než bez něj (bez něj v podstatě nemáte ani šanci, kurzor bude roztřepaný v rámci pár pixelů). Tato funkčnost bude zajímavá pro někoho, kdo tvoří nějaké technické výkresy a podobné, ale naopak pro hráče bude na obtíž, nedochází k přenosu pohybu 1:1.

Známe tedy základní udávané parametry, pojďme se podívat na angle snapping. Lehce předběhnu, když řeknu, že v SW je možné tuto vlastnost zapnout a vypnout. Určitě se jedná o krok správným směrem, rozhodně mnohem lepší, než tuto funkčnost někomu vnutit a nedat možnost vypnout. Testovat se angle snapping dá i jednoduchým způsobem. Snažíme se nakreslit od ruky plynulé křivky, a pokud se nevyskytnou žádné nečekané zlomy, tak je pravděpodobné, že tato vlastnost není implementována a nebo jen v malé míře.

Nová GX Gaming Gila – luxusní herní myš pro náročné
i Zdroj: PCTuning.cz

Nalevo je křivka vytvořená bez angle snappingu, na pravé straně s angle snappingem zapnutým. Rozdíly nejsou patrné, angle snapping není přítomen.

Druhá neméně důležitá vlastnost myši je absence akcelerace. Pokud myš, respektive její senzor snímá pohyb s akcelerací, dochází k nežádoucímu jevu. Lze si jej představit následovně. Na podložce si určíme přesně dráhu myši. Tu projedeme různou rychlostí. Pokud myš nemá akceleraci, tak vždy skončíme na stejném místě, což je jasná výhoda pro hráče (pohyby se naučí nazpaměť a navíc se můžou zrychlovat a zlepšovat, aniž by museli jakkoli upravovat rozsah pohybů). Naopak pokud kurzor skončí na různých místech, tak je přítomna akcelerace. Rozlišujeme pozitivní akceleraci (při rychlých pohybech urazí kurzor větší vzdálenost) a negativní akceleraci (při rychlých pohybech urazí menší vzdálenost). Pochopitelně oba jevy jsou nežádoucí, hráč bude chtít pohyb bez akcelerace, tzn. 1:1. Zde bych chtěl dodat, že nejen myš ale i operační systém zavádí akceleraci, proto je vhodné si nejdříve ověřit, zda váš os nezpůsobuje nepřirozený pohyb kurzoru, než nařknete výrobce myši.

Senzor ADNS-9800 není, co se pohybu 1 ku 1 týče, zcela perfektní, hráči na fórech zmiňují kolísající akceleraci zhruba od -5 do 5 %, což ale není téměř poznat, hlavním limitujícím faktorem bude naše (ne)schopnost ve hře. Pokud chcete však opravdu dokonalý senzor, tak ADNS-9800 se sice velice blíží, ale nedosahuje této mety. Praktická měření (která jsou ovšem nepřesná, vzhledem ke způsobu realizace - pouze vlastní ruce a pravítko) potvrdila přítomnost akcelerace - přibližně 30-50 px z 1920.

Nová GX Gaming Gila – luxusní herní myš pro náročné
i Zdroj: PCTuning.cz

Na předchozí fotce (zdroj tweaktown.com) je vidět vnitřní provedení myši. Na první pohled se jeví jako velmi precizní. Senzor je na levé části fotky a jde poznat podle modrozelené tečky. Co mě ale zaujalo, je ta černá čtvercová ploška připevněná dvěma šroubky zhruba uprostřed levé části fotky (pod senzorem). Já se domnívám, že se jedná o další závaží, co si o tom myslíte vy? Pokud by to tedy bylo závaží, tak to může být významné pro ty z nás, kteří chtějí myš s minimální hmotností, a odebrání všech standardních závaží jim nestačí. Přicházelo by v úvahu myš rozebrat a tuho extra hmotnost odstranit (pozor, na vlastní nebezpečí!).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama