Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
PCTuning Článek

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Adam Vágner

Adam Vágner

22. 1. 2015 14:00 94

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 960: představení a parametry 2. Asus GeForce GTX 960 STRIX: parametry 3. Asus GTX 960 STRIX: chladič, konektory, detaily 4. MSI GeForce GTX 960 Gaming 5. MSI GTX 960 Gaming: chladič, konektory, detaily 6. Karty ve srovnání 7. Testovací sestava 8. Aliens vs. Predator Benchmark 9. Battlefield 4 10. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 11. Crysis 3 12. Grid 2
13. Metro: Last Light 14. World of Tanks 9.1 15. Boost u Asus GTX 960 STRIX OC: Aliens vs. Predator 16. Boost u Asus GTX 980 STRIX OC: Crysis 17. Boost u MSI GTX 960 Gaming: Aliens vs Predator 18. Boost u MSI GTX 960 Gaming: Crysis 19. Teploty 20. Chování ventilátorů 21. Hlučnost 22. Spotřeba, poměr výkon/watt 23. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 24. Závěrečné shrnutí

Nvidia dnes uvádí na trh nový grafický čip GM206, na který se řada z nás čekala asi nejvíc. Konečně máme díky němu úspornou architekturu Maxwell i ve výhodné střední třídě. Otestovali jsme hned dva špičkové modely karet od Asusu a MSI, a nezklamaly nás.

Reklama
Reklama

GeForce GTX 960 je novým modelem, na který většina z nás čekala asi nejvíc – spadá do populární střední třídy, ve které grafické karty nabízejí dostatek herního výkonu za přívětivou cenu. Jako na potvoru si Nvidia dala u architektury Maxwell právě s novým čipem GM206 pořádně na čas – moc nezbývá, aby to bylo rok po uvedení GeForce GTX 750 Ti a 750 a je to déle než čtvrt roku po uvedení GeForce GTX 980 a 970.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Parametry nového modelu kolovaly už nějaký ten týden po internetu, takže je spíš jen zopakuji – grafický čip s novou architekturou stále je výráběný letitým 28nm procesem. GPU má aktivních 1024 stream procesorů, 64 texturovacích a 32 rasterizačních jednotek.

Oproti minulé generaci došlo k výrazné optimalizaci uspořádání výpočetních bloků a významnému zlepšení u poměru výkon/watt. Streaming multiprocesory jsou oproti Keplerům rozdělené do čtyř bloků se 32 CUDA cores. Každý má vlastní dispatcher a scheduler, takže je jednotlivá jádra možné úkolovat efektivněji, než tomu bylo u architektury Kepler s velkými streaming multiprocessory o 192 CUDA cores.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Kromě toho Nvidia využila při práci s pamětmi obdobně jako u předchozích Maxwellů novou generaci delta komprese. Díky tomu může stejně jako AMD u nových Radeonů R9 285 použít užší paměťovou sběrnici, aniž by se to výrazně podepsalo na výkonu samotné karty. A tuhle vlastnost už tentokrát propašovala i do marketingových materiálů. Karta využívá kombinaci 128bitové sběrnice a pamětí GDDR5 na 7 GHz. Na snímcích s parametry karet tedy budete v souvislosti s propustností pamětí u GTX 960 narážet na dva údaje – kromě 7010 MHz i na „efektivní rychlost pamětí“ ~9300 MHz, která zohledňuje i použitou kompresi a slouží pro lepší představu při srovnávání s předchozí generací. Ani jeden z údajů není po zavedení komprese asi ideální, protože při porovnávání papírových parametrů už nikdy nebudeme srovnávat jablka s jablkama.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Grafický čip má u GTX 960 (s ohledem na schopnosti čipu) nastavené poměrně konzervativní takty – základní takt 1126 MHz a typických 1178 MHz s GPU Boost. Samotný čip přitom běžně dostanete k hodnotám kolem 1450–1500 MHz, pročež Nvidia označila GTX 960 za „Overclocker's dream“.

Jenže toho jsou si vědomi i samotní výrobci a tak je spousta modelů už přímo od výrobce přetaktovaná, a to dost výrazně. Na další přetaktování svépomocí už tolik prostoru nezbude. Hádám, že vzácností budou spíše ty níže taktované modely.

MFAA

Jednou z dalších výhod GTX 960, které Nvidia v prezentaci věnuje větší pozornost, je vyhlazování MFAA (multi–frame anti aliasing). Loni po jejím uvedení bylo MFAA podporované ve dvacítce titulů, v současnosti už by měla fungovat téměř ve všech hrách pro DirectX 10 a 11, které podporují MSAA (s výjimkou Dead Rising 3, Dragon Age 2 a Max Payne 3) a nabídnout kvalitu vyhlazování srovnatelnou s MSAA 4× při vyšším výkonu (podrobnější rozbor najdete třeba na Guru3D). MFAA lze ve hrách aktivovat i přes GeForce Experience bez nutnosti vrtat se v nastavení ovladačů.

Samozřejmostí je i podpora pro DSR („softwarové 4K“, více v recenzi GTX 980), při výkonu GTX 960 už to bude ale zajímavé spíše pro zatvrzelé hráče letitých titulů.

Pro více monitorů a vysoká rozlišení

Vlastností, která naopak do budoucnosti potenciál má, je nový videoengine. Ke GTX 960 lze připojit až čtyři displeje s rozlišením až 5K (včetně podpory až čtyř monitorů se 4K s MST). Podporuje i standard HDMI 2.0, díky kterému lze připojit monitory s rohlišením 4K při 60 Hz přes HDMI. GM206 akceleruje i kompresi a dekompresi nového formátu H.265 (GTX 980 nativně podporuje pouze enkódování). Samozřejmostí je podpora G-sync, o (ne)podpoře adaptivního V-sync přes DisplayPort z VESA standardu 1.2a Nvidia naopak taktně mlčí.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Nám do prvního testu dorazily rovněž výrazně přetaktované modely od Asusu a MSI – Asus GeForce GTX 960 STRIX a MSI GTX 960 Gaming. Minimálně po stránce konstrukce (nebo přesněji rozměrů) se pojetí obou výrobců liší. Posuďte sami:

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

A jaké mají parametry a co vám nabídnou?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning