Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit?
i Zdroj: PCTuning s využitím GhatGPT DALL-E (AI)
Grafické karty Článek Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit?

Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit? | Kapitola 3

Adam Vágner

Adam Vágner

2. 7. 2024 14:00 78

Seznam kapitol

1. Aktuální ceny 2. Historie a vývoj cen grafických karet 3. Co je dnes nejvýhodnější? Poměr cena/výkon

Začínají prázdniny. A s nimi období letargie. Příjemného zlevnění jsme se dočkali jen u pár karet, jinak prodejci spíše kopírují vývoj kurzu dolaru a sem tam něco zdražuje. Naštěstí jen o pár stovek.

Reklama

Aktuální poměr cena/výkon

Zbývá podívat se na aktuální poměr cena/výkon. Průměrný výkon beru z testů grafických karet otestovaných stávající metodikou na aktuální testovací sestavě. Pokud je to možné, jde o karty s referenčními takty. Občas jde ale o mírně přetaktované modely, takže výkon může být o jedno dvě procenta vyšší než u základních modelů. 

Konkrétně jde o následující karty, které můžete znát z recenzí:

  • MSI GF RTX 3050 Ventus 2X, 8 GB
  • Asus Dual GF RTX 3060 OC, 8GB
  • MSI GF RTX 3060 Ventus, 12 GB
  • MSI GF RTX 4060 Ventus 2X OC, 8 GB
  • Nvidia GF RTX 4060 Ti, 8 GB
  • Nvidia GF RTX 4070 FE, 12 GB
  • Nvidia GF RTX 4070 Super FE, 12 GB
  • Gigabyte GF RTX 4070 Ti Aero, 12 GB
  • MSI GF RTX 4070 Ti Super Vent. 3X, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4080 FE, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4080 Super FE, 16 GB
  • Nvidia GF RTX 4090 FE, 24 GB
  • Sapphire RX 6600 Pulse, 8 GB
  • PowerColor RX 6700 XT OC HellHound, 12 GB
  • AMD RX 6800, 16 GB
  • AMD RX 6800 XT, 16 GB
  • Sapphire Pulse RX 7600 OC, 8 GB
  • Gigabyte RX 7600 XT Gaming OC, 16 GB
  • Sapphire Pure RX 7700 XT, 12 GB
  • Gigabyte RX 7800 XT Gaming OC, 16 GB
  • Gigabyte RX 7900 GRE Gam. OC, 16 GB
  • Sapphire RX 7900 XT, 20 GB
  • Sapphire Pulse RX 7900 XTX, 24 GB
  • Intel Arc A750 Lim. Ed., 8 GB
  • Acer Predator BiFrost Intel Arc A770, 16 GB

Jde o průměrný výkon v rozlišení 2560 × 1440, což je kompromis mezi základním Full HD a 4K, kde už výkonné karty v testech procesor nebrzdí tolik jako v 1920 × 1080.

Výpočet průměrů probíhá tak, že v každé z testovaných her vezmu výsledek nejvýkonnější karty a u všech ostatních dopočítám výkon ve vztahu k ní. Pokud je tedy ve hře nejvýkonnější RTX 4090, získá 100 %, a RTX 4070 potom dosahuje třeba 52 % jejího výkonu. 

Postupně takto ve všech hrách spočítám výkon všech karet ve vztahu k nejvýkonnější. Následně z jejich procentuálního výkonu napříč hrami spočítám průměr. Karta pak může dosáhnout sta procent, pokud je nejvýkonnější napříč všemi testy, pokud je v některém testu pomalejší než jiná z karet ves srovnání, průměrného výkonu 100 % nedosáhne.

V průměru nejvýkonnější karta pak slouží jako základ, u ostatních je průměrný výkon dopočítaný ve vztahu k ní. 

Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Ještě nezbytné upozornění: Při jiné skladbě her se může průměrný výkon karet lišit v řádu nízkých jednotek procent. 

Co je teď výhodnější?

Připomínám, že v grafech výše jde o průměry hodnot bez ray tracingu a využití DLSS. V případě, že ray tracing ve hrách nevypínáte a používáte supersampling, dává obvykle větší smysl pořídit GeForce, i když kvůli tomu třeba tisícovku připlatíte. S aktivním ray tracingem bude jednak poměr cena/výkon nakloněný blíže GeForce, jednak se s podporou DLSS a tím pádem i vyššími snímkovými frekvencemi ve hrách setkáte častěji než u Radeonů či Arců od Intelu.

Patříte-li spíše k těm, co neuznávají technologie pro supersampling jako DLSS či FSR a hrají zásadně v nativním rozlišení s vypnutým ray tracingem, Radeony pro vás mohou být z hlediska poměru cena/výkon obvykle lepší volbou než GeForce. 

Pokud je však Radeon jen o pár stovek levnější než obdobně výkonná GeForce, měli byste zohlednit i to, že mají Radeony vyšší spotřebu. Kvůli vyšším provozním nákladům může v průběhu životnosti karty nakonec levnější Radeon vyjít dráž než GeForce; do jaké míry je výhodný, nebo nevýhodný, pak záleží na tom, kolik hodin na kartě strávíte ve hrách a v intenzivní zátěži.

S pamětí nehospodaří stejně

Obezřetnější musíte být u pamětí. Radeony mají při obdobné ceně obvykle více paměti než GeForce. Alespoň při stávajících ovladačích Radeonů však neplatí, že 8 GB paměti na Radeonu je totéž jako 8 GB paměti na GeForce. 

U 8GB Radeonu RX 7600 a 16GB RX 7600 XT se výkon čipu téměř neliší a významný rozdíl je jen v kapacitě pamětí. Přesto je ve výkonu obou karet v některých hrách významný rozdíl, z něhož je zřejmé, že Radeony narážejí na pokles výkonu způsobený docházející pamětí častěji než 8GB GeForce. U GeForce je totiž výkonnostní rozdíl mezi 8GB a 16GB variantou GeForce RTX 4060 Ti výrazně menší. Znamená to, že když 8GB Radeonům ve hře dochází paměť, u 8GB GeForce tomu tak být nemusí.

Kvůli tomu nemá smysl na RX 7600 XT připlácet dva tisíce, pokud nepotřebujete více paměti kvůli nějaké konkrétní aplikaci či hře, kterou často hrajete. Lepší už je připlatit na 12GB RX 7700 XT, u níž nebude k propadům výkonu kvůli nedostatku paměti docházet tak často jako u RX 7600 a bude výrazně výkonnější ve všech hrách, zatímco RX 7600 XT jen proti RX 7600 výkonnější jen, když hře nestačí 8 GB paměti. Pokud proti RX 7600 XT připlácet nechcete, je výhodnější místo RX 7600 XT pořídit 8GB RTX 4060 Ti za obdobnou cenu. 

Co je teď nejvýhodnější?

V následujícím grafu jsou karty (zdola nahoru) seřazené v pořadí od karet s nejlepším poměrem cena/výkon po ty nejhorší. Snad jen u Intel Arc A770 upozorním na to, že výsledky už jsou poměrně staré a dnes na tom už bude pravděpodobně lépe díky ovladačům, které se průběžně zlepšují. U GeForce a Radeonů dochází k průběžnému nárůstu výkonu díky novým ovladačům jen sporadicky. 

Na spodní příčce je s velkým odstupem Arc A750 od Sparkle v Alze. Pokud vám nedělá problém řešit občasné problémy v některých hrách a kvůli překotnějšímu vývoji ovladačů je aktualizovat častěji než u Radeonů nebo u GeForce, určitě je to při té ceně mezi levnými kartami hodně atraktivní nabídka. Počítejte však s tím, že je hlučnější.

Mezi těmi běžnějšími kartami vede RX 6800, která stále stačí v podstatě na vše. Neřekl bych ale, že je rozumné pořizovat za deset tisíc kartu, která byla vydaná téměř před čtyřmi lety – z hlediska budoucí podpory a optimalizací ovladačů pro hry už nemá moc nadějné vyhlídky, přece jen už je tu s námi rok a aktuální generace grafik.

Jinak je poměr cena/výkon celkem vyrovnaný, dá se říct, že o kolik si připlatíte, o tolik vyšší výkon dostanete. S výhodností jsou na tom něco hůře nejlevnější modely GeForce z minulé generace. Poměr cena/výkon se začíná zhoršovat až u modelů z vyšší třídy, extrémně nevýhodná je pak 24GB RTX 4090, ale tu jenom na hry kupuje asi jen málokdo.

Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit?
i Zdroj: PCTuning.cz

Když si graf seřadíme podle cen, je v něm jasně vidět, že mezi levnějšími modely se momentálně opravdu nevyplatí pořizovat 8GB GeForce RTX 3050, 8GB GeForce RTX 3060 (má podobnou cenu a nižší výkon než RTX 3060 12GB) a nevýhodný je i Arc A770. Ale tomu by možná trochu pomohlo přetestování na aktuálních ovladačích.

V horních řadách je pak znát, že poměr cena/výkon se horší někde od RTX 4070 Ti výše, z Radeonů je na tom nejhůře RX 7900 XTX a z GeForce RTX 4090.

Přehled cen grafických karet: Nikomu se nechce zlevňovat, co dnes pořídit?
i Zdroj: PCTuning.cz

Na závěr znovu zdůrazním, že jde o výsledky v hrubém rasterizačním výkonu a v úvahu je třeba vzít i ostatní věci – pokud používáte technologie pro supersampling (ať už FSR, XeSS, DLSS nebo DLAA), jsou proprietární technologie Nvidie podporované ve větším počtu her než technologie AMD. Dvojnásob to platí pro generování snímků DLSS 3.x a FSR 3.x. A v potaz vemte i další technologie – v MMO FPS může být hlavně ve vyšších rozlišeních a při vyšších detailech dost podstatnou výhodou Nvidia reflex pro zkrácení odezvy. U AMD se vrátil do hry Antilag, ale z hlediska počtu podporovaných titulů je zatím v jasné nevýhodě, a ještě nějaký čas bude. Podstatně širší podporu akcelerace výpočtů přes GPU mají díky CUDA GeForce i v aplikacích. 

Při rozhodování mezi RX 6000 a RX 7000 je rovněž dobré zohlednit to, že z hlediska výkonu  s ray tracingem jsou na tom nové Radeony řady RX 7000 lépe než staré RX 6000, dosahují vyšší energetické efektivity, a pokud jde o herní optimalizace a aktualizace ovladačů, je pravděpodobné, že starší Radeony RX 6000 už nebudou mít u AMD prioritu. A možná už za nějakého půl roku přijdou RX 8000 a z RX 6000 nebudou už jenom o jednu, ale o dvě generace starší karty. Takže i v případě, že zvažujete pořízení starého Radeon RX 6000, popřemýšlejte, jestli už nebude lepší připlatit na RX 7000 s tím, že se u nich dá očekávat o pár let delší podpora.

A prakticky totéž platí pro staré GeForce z řady RTX 30, které už samy o sobě nejsou příliš výhodné a na rozdíl od RTX 40 nenabízejí ani podporu pro generování snímků z DLSS 3.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama