prvni-linuxove-krucky-slapeme-na-3d-pedal
Software Článek První linuxové krůčky: Šlapeme na 3D pedál

První linuxové krůčky: Šlapeme na 3D pedál | Kapitola 3

Mikulík Jarda

Mikulík Jarda

23. 2. 2004 00:00 62

Seznam kapitol

1. S jakou kartou si pod linuxem zahrajete? 2. Instalace 3. Testy a závěr

To nejhorší (instalaci) už máme za sebou. Fajn... Ale co dál? Jednou z nejčastějších otázek linuxových začátečníků je, jak zprovoznit 3D akceleraci na grafické kartě. Mám pro vás dvě zprávy, dobrou a špatnou. Ta dobrá je, že 3D pod Linuxem chodí (podle tvrzení mnoha linuxáků obvykle o nějaké ty framy rychleji na stejném HW ve stejné aplikaci :-) ), ta špatná je, že není podpora pro všechny karty, které akcelerují pod okenními systémy. Takže jak to vlastně je?

Reklama

Asi by to nemělo příliš velkou cenu, kdybych se nesnažil udělat alespoň pár testíků. V tabulce můžete vidět, jak si s Linuxem a 3d akcelerací poradily dvě běžné low-endové grafické karty.

  • Sapphire Radeon 9200 128MB
  • Canyon nVidia GeForce 4 MX440 64MB

Pro zajímavost uvádím v níže uvedené tabulce "nachytané" FPS na této sestavě:

Základní deska: GigaByte GA-7VT600 1394
Procesor: AMD Athlon XP 2200+
Paměť: 512MB, PC 400, CL 2.5
OS NVidia: Debian GNU/Linux 3.0, kernel 2.6.3, XFree 4.2.1
ATI: Mandrake GNU/Linux 9.2, kernel 2.4.22, XFree 4.3.0

 
Aplikace NVidia GeForce MX440 AGP 8x ATI Radeon 9200
GLX gears [FPS] 1) 230.200 fps 194.000
Quake3 Arena demo 2) 111.9 fps 99.1
Unreal Tournament 2003
botmatch-antalus 3)
9.503002 / 26.945215 / 62.527760 fps
Score = 26.954226
8.192675 / 13.700492 / 28.694782 fps
Score = 13.704941
Unreal Tournament 2003
botmatch-anubis 3)
12.489244 / 39.011536 / 99.748360 fps
Score = 38.988731
10.287631 / 23.636581 / 64.722694 fps
Score = 23.647196
Unreal Tournament 2003
botmatch-asbestos 3)
16.909983 / 38.402077 / 88.789482 fps
Score = 38.413609
7.412076 / 23.956165 / 42.517731 fps
Score = 23.967400
Unreal Tournament 2003
botmatch-citadel 3)
9.765951 / 26.933928 / 62.913383 fps
Score = 26.951942
5.482764 / 17.773829 / 48.769867 fps
Score = 17.792410
Unreal Tournament 2003
flyby-antalus
30.359962 / 42.087688 / 100.265251 fps
Score = 42.077919
23.231752 / 36.023655 / 258.303802 fps
Score = 36.007790
Unreal Tournament 2003
flyby-asbestos 3)
13.221784 / 58.156727 / 142.416290 fps
Score = 57.545372
28.756779 / 54.866833 / 133.223145 fps
Score = 54.244217
Unreal Tournament 2003
flyby-citadel 3)
6.606092 / 42.182018 / 103.597755 fps
Score = 42.154453
15.253677 / 35.273529 / 148.894928 fps
Score = 35.320229
Unreal Tournament 2004
DM-Rankin 4)
14.708396 / 45.377434 / 117.209396 fps
Score = 45.282734
12.387946 / 36.342121 / 82.635109 fps
Score = 36.366253

1) 1020x768 truecolor, okno roztažené na maximum
2) 1024x768, veškeré hodnoty nastavené na maximum
3) 1024x768, veškeré hodnoty nastavené na maximum
4) 800x600, veškeré hodnoty nastavené na maximum, mimo položky Physics Detail a Dynamic Mesh LOD nastavené na Normal.
Spuštěno: ut2004demo DM-Rankin.ut2?spectatoronly=true?numbots=8?quickstart=true?attractcam=true -benchmark -seconds=77

Závěr

Nejspíš vás udiví stejně jako mě, že ATI, ačkoli by měla dopadnout lépe, ve všech testech propadla. Dle mého názoru je to nejspíš způsobeno méně kvalitnějšími ovladači. NVidia má ve vývoji ovladačů přece jen náskok (koneckonců se říká, že nejlepší by bylo, kdyby ATI měla programátory od NVidie) a je to jak vidno (zvláště v Linuxu) znát. Zamrzí také např. problémy s VIA KT400/KT600 (zvláštní, že VIA sady pro Pentium4 podobným problémem netrpí) a nForce sadami, absence firemní podpory starších čipů atd. Uvidíme jak bude vývoj ovladačů pokračovat. Do té doby bude lepší volba karty NVidia, které dosahují i na podstatně levnějším a slabším hardware lepších výsledků. Výhodou také je, že NVidia podporuje i 64 bit procesory Intel Itanium a AMD 64, pro které najdete optimalizované ovladače také na firemním WEBu.

Pokud by se vám zdálo, že her a aplikací je pro Linux málo, je možné spoustu programů rozjet pod WINEX, což je WINE (WIN32 API mj. pro Linux) doplněné o podporu DirectX. Napište v diskuzi jaké 3D aplikace a hry v Linuxu znáte nebo používáte...

 Odkazy:
 OpenGL
 Mesa - OSS OpenGL API
 DRI.sf.net - Direct Rendering Management - ovladače pro 3D akceleraci v Linuxu
 utah-glx.sf.net - ovladače pro 3D akceleraci
 NVidia - výrobce 3D grafických karet, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
 - výrobce 3D grafických čipů, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
 Matrox - výrobce 3D grafických čipů, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
 VIA technologies - výrobce 3D grafických čipů s podporou některých v Linuxu.
 Transgaming.com - WINEX

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama