První linuxové krůčky: Šlapeme na 3D pedál | Kapitola 3
To nejhorší (instalaci) už máme za sebou. Fajn... Ale co dál? Jednou z nejčastějších otázek linuxových začátečníků je, jak zprovoznit 3D akceleraci na grafické kartě. Mám pro vás dvě zprávy, dobrou a špatnou. Ta dobrá je, že 3D pod Linuxem chodí (podle tvrzení mnoha linuxáků obvykle o nějaké ty framy rychleji na stejném HW ve stejné aplikaci :-) ), ta špatná je, že není podpora pro všechny karty, které akcelerují pod okenními systémy. Takže jak to vlastně je?
Asi by to nemělo příliš velkou cenu, kdybych se nesnažil udělat alespoň pár testíků. V tabulce můžete vidět, jak si s Linuxem a 3d akcelerací poradily dvě běžné low-endové grafické karty.
- Sapphire Radeon 9200 128MB
- Canyon nVidia GeForce 4 MX440 64MB
Pro zajímavost uvádím v níže uvedené tabulce "nachytané" FPS na této sestavě:
Základní deska: | GigaByte GA-7VT600 1394 |
Procesor: | AMD Athlon XP 2200+ |
Paměť: | 512MB, PC 400, CL 2.5 |
OS | NVidia: Debian GNU/Linux 3.0, kernel 2.6.3, XFree 4.2.1 ATI: Mandrake GNU/Linux 9.2, kernel 2.4.22, XFree 4.3.0 |
Aplikace | NVidia GeForce MX440 AGP 8x | ATI Radeon 9200 |
---|---|---|
GLX gears [FPS] 1) | 230.200 fps | 194.000 |
Quake3 Arena demo 2) | 111.9 fps | 99.1 |
Unreal Tournament 2003 botmatch-antalus 3) |
9.503002 / 26.945215 / 62.527760 fps Score = 26.954226 |
8.192675 / 13.700492 / 28.694782 fps Score = 13.704941 |
Unreal Tournament 2003 botmatch-anubis 3) |
12.489244 / 39.011536 / 99.748360 fps Score = 38.988731 |
10.287631 / 23.636581 / 64.722694 fps Score = 23.647196 |
Unreal Tournament 2003 botmatch-asbestos 3) |
16.909983 / 38.402077 / 88.789482 fps Score = 38.413609 |
7.412076 / 23.956165 / 42.517731 fps Score = 23.967400 |
Unreal Tournament 2003 botmatch-citadel 3) |
9.765951 / 26.933928 / 62.913383 fps Score = 26.951942 |
5.482764 / 17.773829 / 48.769867 fps Score = 17.792410 |
Unreal Tournament 2003 flyby-antalus |
30.359962 / 42.087688 / 100.265251 fps Score = 42.077919 |
23.231752 / 36.023655 / 258.303802 fps Score = 36.007790 |
Unreal Tournament 2003 flyby-asbestos 3) |
13.221784 / 58.156727 / 142.416290 fps Score = 57.545372 |
28.756779 / 54.866833 / 133.223145 fps Score = 54.244217 |
Unreal Tournament 2003 flyby-citadel 3) |
6.606092 / 42.182018 / 103.597755 fps Score = 42.154453 |
15.253677 / 35.273529 / 148.894928 fps Score = 35.320229 |
Unreal Tournament 2004 DM-Rankin 4) |
14.708396 / 45.377434 / 117.209396 fps Score = 45.282734 |
12.387946 / 36.342121 / 82.635109 fps Score = 36.366253 |
1) 1020x768 truecolor, okno roztažené na maximum
2) 1024x768, veškeré hodnoty nastavené na maximum
3) 1024x768, veškeré hodnoty nastavené na maximum
4) 800x600, veškeré hodnoty nastavené na maximum, mimo položky Physics Detail a Dynamic Mesh LOD nastavené na Normal.
Spuštěno: ut2004demo DM-Rankin.ut2?spectatoronly=true?numbots=8?quickstart=true?attractcam=true -benchmark -seconds=77
Závěr
Nejspíš vás udiví stejně jako mě, že ATI, ačkoli by měla dopadnout lépe, ve všech testech propadla. Dle mého názoru je to nejspíš způsobeno méně kvalitnějšími ovladači. NVidia má ve vývoji ovladačů přece jen náskok (koneckonců se říká, že nejlepší by bylo, kdyby ATI měla programátory od NVidie) a je to jak vidno (zvláště v Linuxu) znát. Zamrzí také např. problémy s VIA KT400/KT600 (zvláštní, že VIA sady pro Pentium4 podobným problémem netrpí) a nForce sadami, absence firemní podpory starších čipů atd. Uvidíme jak bude vývoj ovladačů pokračovat. Do té doby bude lepší volba karty NVidia, které dosahují i na podstatně levnějším a slabším hardware lepších výsledků. Výhodou také je, že NVidia podporuje i 64 bit procesory Intel Itanium a AMD 64, pro které najdete optimalizované ovladače také na firemním WEBu.
Pokud by se vám zdálo, že her a aplikací je pro Linux málo, je možné spoustu programů rozjet pod WINEX, což je WINE (WIN32 API mj. pro Linux) doplněné o podporu DirectX. Napište v diskuzi jaké 3D aplikace a hry v Linuxu znáte nebo používáte...
Odkazy:
OpenGL
Mesa - OSS OpenGL API
DRI.sf.net - Direct Rendering Management - ovladače pro 3D akceleraci v Linuxu
utah-glx.sf.net - ovladače pro 3D akceleraci
NVidia - výrobce 3D grafických karet, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
- výrobce 3D grafických čipů, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
Matrox - výrobce 3D grafických čipů, ovladače pro firemní grafické čipy pro Linux
VIA technologies - výrobce 3D grafických čipů s podporou některých v Linuxu.
Transgaming.com - WINEX