Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI | Kapitola 2
Seznam kapitol
Již před dlouhou dobou ohlásila ATi grafickou kartu vycházející z jádra R420 (Radeon X800) vybavenou pouhými 8 aktivními pixel pipelines. Zprávy se hodně lišily, ale často byla zmiňována pouze PCI Express verze a nejistá situace na našich trzích. Až nyní je spekulacím konec. Karta nazvaná Radeon X800 SE již existuje a dokonce v provedení AGP 8x. Měli jsme možnost otestovat produkt společnosti MSI - "RX800" vybavený 256MB paměti. A věřte, že výsledky jsou opravdu zajímavé.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 65.73 / 66.81 (srovnání u GF6800) |
Teoretické testy | 3Dmark 2001SE built 330 |
Herní testy | Aquamark 3 |
Opět tu máme jednu změnu a tou je novinka v našem seznamu herních testů. TombRaider - Angel of Darkness je založen na moderním enginu, který používá vertex i pixel shadery (1.x-2.0). Další podrobnosti najdete u grafu.
Krom výsledků MSI RX800 (Radeon X800 SE) v grafech najdete Radeon X800 PRO (jako nejbližší výkonnější kartu od ATi), Radeon 9800 PRO (stejný počet pixel pipelines), jako zajímavost a srovnání s předchozí generací Radeon 9500 PRO, který zastával podobnou úlohu, jaká by dnes měla náležet Radeonu X800 SE.
Z konkurenčního hardwaru samozřejmě nechybí GeForce 6800 LE a GeForce 6800, jejichž výsledky jsou ale převzaty z předchozích testů (použité ovladače 66.81 podávají vynikající výsledky ve hře Painkiller, testu 3DMark05 a obecně při použití FSAA, ale v některých jiných testech - 3DMark 2001/2003 - podávají velmi nízký výkon. Proto jsem přidal i výsledky GeForce 6800 na ForceWare 65.73). A jako poslední asistent se hlásí GeForce FX 5900 XT od společnosti Leadtek (WinFast A350 XT TDH).
Grafické karty nVidia byly testovány na ovladačích 66.81, pokud není uvedeno jinak.
Poznámka redakce: V souvislosti s teoretickými testy bychom chtěli poprosit čtenáře, aby se vyjádřili v diskuzi pod článkem. Problém je následující: Několik čtenářů namítalo, že teoretické testy v nynějším rozsahu jsou zbytečné, proto by se jejich množství mělo zredukovat a měl by se zařadit spíše nějaký další herní test. Rozhodnutí tedy necháme na vás. Pokud se v diskuzi pod článkem vyjádříte ve významu syntetické testy zredukovat, dojde zřejmě k vypuštění testů jako jsou například TempleMark, VillageMark, OpengGL Stars.
Benchmarky a syntetické testy
3DMark2001 SE
Verze | 3DMark2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
Na první pohled zaujme výkonnostní rozdíl mezi verzemi ovladačů na GeForce 6800; tomu jsme se ale již věnovali. Radeon X800 SE se drží velice dobře, nabízí o 8% vyšší výkon než GF6800 s dvanácti pipeline!
3DMark03
Verze | 3DMark03, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
3DMark03 k novému Radeonu již tak shovívavý není. Nelze říct, zda je karta rychlejší nebo pomalejší než GF6800 - opět záleží na ovladačích :-)
V Mother Nature je ale Radeon X800 SE vítězem (+19% GF 6800)
3DMark05
Verze | 3DMark05, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Nový 3DMark05 posouvá GeForce FX znatelně níže; Radeon X800 SE konkurenci opět překonává, ale nijak razantně.
3DMark05 - Canyon Flight
3DMark05 - Return to Proxycon
3DMark05 - FireFly Forest
Pixel + Vertex Shadery
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 zvládá Radeon X800 SE i přes pouhých 8 pixel pipelines velice dobře (+24% GeForce 6800).
Pixel Shader 1.1 (3DMark2001)
Pixel Shader 1.4 (3DMark2001)
Pixel Shader 2.0 (3DMark03 a 3DMark05)
V PS 2.0 je již situace jiná; GeForce 6800 je výrazně rychlejší.
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Vertex Shadery 1.1 (3DMark2001/03) a 2.0 (3DMark05)
6 vertex jednotek a vyšší taktovací frekvence posouvají Radeon X800 SE před GeForce 6800.
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
PowerVR D3D TempleMark
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Pro použití Stencil Shadows je architektura NV40 (GeForce 6800) mnohem vhodnější než R420 (Radeon X800).
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
V tomto testu se vyskytla podivná anomálie - Radeon X800 PRO nemůže ani po teoretické stránce dosahovat tak rozdílného výkonu v porovnání s Radeonem X800 SE. Výsledky jsem samozřejmě přeměřil, ale vše zůstalo beze změny.
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | VillageMark.exe, readme.txt |
OpenGL varianta testu podává standardní výsledky. Radeon X800 SE a GeForce 6800 staví na stejnou úroveň.
OpenGL Stars
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
OpenGL Stars je nakloněn grafickým kartám společnosti nVidia. Zajímavé je, že i GeForce FX 5900 XT vítězí nad Radeonem 9800 PRO.