Recenze monitoru LG 34GS95QE-B: Ultraširokoúhlý OLED pro nejnáročnější hráče | Kapitola 2
Seznam kapitol
LG 34GS95QE-B je aktuálně nejrychlejší 34" OLED monitor na trhu. Díky tomu je ideální volbou pro náročné hráče, ale s HDR a vysokým jasem je také skvělý pro sledování filmů.
Pro takto velký monitor už je potřeba pevnějšího stojanu, který displej bezpečně udrží na svém místě. LG zvolilo podstavec zhruba odpovídající velikosti panelu, na stole nebude zabírat příliš místa. Naopak masivnější je monitorová noha. K podstavci připevňuje hned dvěma šrouby a je širší.
Podstavec je těžký a pevný. Trošku zamrzí, že všechny povrchové materiály jsou plastové. Design monitoru je spíše konzervativnější, tedy neobsahuje žádné výrazné a barevné prvky, které jsou u herních monitorů běžně k vidění, ale na RGB se nezapomnělo.
Mezi příjemné drobnosti patří otvor pro vedení kabelů v monitorové noze. LG přibalilo i krytku prostoru pro konektory, takže kabely můžete hezky uklidit. Mezi konektory se nachází klasická výbava v podobě dvou HDMI, jednoho konektoru DisplayPort pro přenos videa, USB rozbočovač má vstup USB-B a dva výstupy USB-A. USB-C (a tedy i KVM přepínač) zcela chybí. Přítomný jack 3,5mm má DTS Headphone:X.
Z hlediska ergonomie stojan nabídne úpravu výšky, naklápění nahoru a dolů a také mírné natáčení do stran. U takto velkého monitoru nelze očekávat pivot, tedy možnost otáčet monitor do portrétní pozice (na výšku). Tato kombinace umožní pohodlné hraní na dlouhé hodiny i s přibaleným stojanem.
Pro ovládání slouží joystick uprostřed spodní hrany monitoru. Menu od LG je přehledné a většinou logické, i když například nastavení barev není v menu kvality obrazu, ale mezi herními režimy. Drobná výtka směřuje pro nastavení gamy, kde LG udává možnosti Režim 1, Režim 2 apod. namísto konkrétních hodnot pro gamu. Uživatelé, kteří problematice rozumí, by ocenili lepší popis.
Pro hráče se v menu nachází hodně dodatečných funkcí, například Black Stabilizer umožní vytahovat kresbu z příliš tmavých míst. Můžete zapnout počítadlo fps nebo vybrat zaměřovač. Potenciálně lze šikovně využít možnosti rozdělení obrazovky, LG zde nabízí více možností, co nechat zobrazit na větším panelu.
Jas a spotřeba
Síla panelu WOLED se projeví u jasu a spotřeby. Jak napovídá název technologie, LG používá vedle tradičních zelených, červených a modrých i bílé pixely. Díky nim může být obraz světlejší a zároveň se i sníží spotřeba.
Maximální jas při bílé zobrazené na celé ploše displeje činí 269 nitů při příkonu 77 W, konkurence má s podobnou svítivostí běžně 1,5× spotřebu. To se projeví nejen na účtech za elektřinu, ale také nižším vydaném teple, což zejména v létě půjde poznat. Že je v okolí velkých monitorů tepleji, už jste asi pocítili na vlastní kůži. Prohnutý monitor má navíc tendenci obklopovat teplem uživatele, takže nižší spotřeba je v tomto případě opravdu vítaná. Příkon při minimální jasu je pro OLEDy standardních 33 W, a to při jasu 18 nitů, což je pro OLEDy běžné, ale jedná se o nižší hodnotu než u monitorů LCD.
Síla technologie WOLED se projeví také při situacích, kdy bílá pokrývá jen část obrazovky. Při 10% pokrytí obrazovky jas dosahuje přes 1200 nitů, zatímco konkurenční panely od Samsungu umí maximálně asi 1000 nitů. U LG však musíte v menu ručně povolit u maximálního jasu (Peak Brightness) hodnotu vysoký.
Zde se totiž ukazuje i jedna negativní vlastnosti technologie WOLED. Bílého pixelu je zde potřeba, protože barevné pixely nemají dostatečnou svítivost. Pro zobrazení bílé to je jedno, ale pro zobrazení velmi jasné barvy to znamená, že si displej připomáhá bílým pixelem a daná barva není plně saturovaná.
Právě nastavení maximálního jasu zde hraje důležitou roli, protože na nízkou volbu jej zastropuje mezi 400 a 500 nity – a to je rozmezí, kde monitor dokáže zobrazit bílou bez bílého pixelu, resp. u barev si nemusí tolik pomáhat bílým pixelem. To lze vidět na přiloženém grafu, kde fialová křivka reprezentuje součet maximální svítivosti zelené, modré a červené barvy, zatímco černá představuje maximální bílou, kde je mimo barevné pixely použit i ten bílý. Z grafu je tedy patrné, kdy si monitor pomáhá bílým pixelem – jedná se o zejména o obsah s HDR, který si více rozebereme později.
Pixely a povrchová úprava
Bílý pixel má ještě jednu nevýhodu, kterou však hráči nemusejí řešit. Jde o fakt, že LCD monitory běžně mívají RGB subpixely tvořící v tomto pořadí čtvercový pixel a vše je optimalizované pro daný tvar a pořadí (například ClearType). LG nejenže přidává jeden pixel navíc, ale také přehazuje pořadí na RWBG (u jiných nových WOLED monitorů to již bude opravené na RGWB).
Ve hře nebo při sledování filmů je pořadí pixelů irelevantní, ale v prostředí Windows nebo třeba při prohlížení internetu to může vytvářet nepříjemné barevné lemy na okrajích oken nebo písma. Většinou jde o kontrastní vertikální hrany, ovšem záleží na konkrétních barvách. Nové 27“ i 32“ už tento problém mají téměř eliminovaný.
Pro trošku specifického českého uživatele počítače mají OLED panely od LG velkou výhodu – matnou povrchovou úpravu obrazovky. Zejména u zahnutého širokoúhlého displeje to udělá velký rozdíl, protože se v něm leskne a odráží úplně vše – pod určitými úhly můžete vidět i odraz samotného obsahu na monitoru.
Matný povrch sice odlesky zcela neomezí, ale trošku je rozprostře, takže nejsou až tak rušivé. Zejména do slunných prostorů se jedná jednoznačně o lepší volbu než konkurenční QD-OLED panely od Samsungu. I když se jedná spíše o minus QD-OLEDu, můžu zde zmínit, že WOLED má černější černou v částečně osvětlené místnosti. Kvantové tečky totiž emitují fialovou barvu při ozáření, takže panely od Samsungu se jeví, že namísto hluboké černé mají tmavě fialovou. Za tmy se rozdíly srovnají.