Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami
Návody Článek Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami

Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami

Adam Vágner

Adam Vágner

5. 8. 2022 19:30 13

Seznam kapitol

1. Kterak bod na monitoru ke své barvě přišel 2. Když je jeden pixel málo a dva moc 3. Proč písmo s ClearType hraje všemi barvami 4. Když se vymknete standardu 5. QD-OLED a subpixely „do trojúhelníku“ 6. Když chcete něco jiného...

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč na písmu na zvětšených screenshotech najdete všemožné barvy, jen ne tu černou, kterou byste čekali? Vyhlazování ClearType je tu s námi od příchodu Windows XP. Podíváme se na to, proč vzniklo, jak funguje a jak se chová na různých typech monitorů a co se dá dělat, pokud vám standardní nastavení nevyhovuje.

Reklama
Reklama

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový monitor Alienware AW3423DW. Ten jako první přichází s novým displejem QD-OLED, který si bere to nejlepší se světa displejů OLED a LCD s podsvícením pomocí LED a barevnými filtry s technologií kvantových teček.

Dell Alienware AW3423DW
Dell Alienware AW3423DW

Recenzenti jej v testech často hodnotí jako momentálně nejlepší dostupný monitor pro hráče. Nabízí totiž unikátní mix vlastností – novou obrazovku s technologií QD-OLED, podporu HDR400, nadstandardně velký 34“ displej s poměrem stran 21:9, rozlišení 3440 × 1440 bodů s vysokou obnovovací frekvenci až 175 Hz, podporu G-sync Ultimate, extrémně rychlou odezvu obrazovky a špičkový kontrast, 99,3% pokrytí prostoru DCI-P3 a 149% sRGB a špičkový jas až 1000 nitů.

Zdeněk Obermaier se mu bude věnovat v samostatném článku, v němž popisuje praktické zkušenosti z používání. Při tom narazil i na pár úskalí, která se pojí s atypickým uspořádáním obrazových bodů na QD-OLED a na která v různých podobách narážíme při zobrazování obsahu zase a znova u některých monitorů, televizorů, mobilních telefonů nebo virtuálních brýlí.

Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami

Monitory se stejným panelem, jaký má AW3423DW, připravují i další výrobci, proto nebude na škodu podívat se, v čem se liší od monitorů, které máme na stolech běžně.

Jak obrazový bod ke své barvě přišel

Základní princip zobrazování barevného obrazu na LCD určitě znáte. Jen ve stručnosti zopakuji, že obvykle je jeden pixel na monitoru LCD tvořený trojicí subpixelů červené, zelené a modré barvy. Tvar samotných subpixelů závisí na použité matrici – jde o různé obdélníčky, ledvinky, rovnoběžníky, které obvykle dělí pixel na tři plošky červené, zelené a modré barvy.

TN display closeup 300X.jpg
By Akpch - Own work CC BY-SA 3.0, Link

Výsledná barva se pak skládá tím, že jednotlivé barevné složky svítí s různou intenzitou. Níže máte nasimulovaný příklad, jak se jednotlivé barvy na LCD skládají ze subpixelů svítících různou intenzitou:

Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami

A takto nějak vypadají tytéž barvy v praxi na 24" monitoru BenQ GW2470 s plným HD a pixely o rozteči zhruba 0,28 mm:

Moderní displeje a ClearType: Když písma ve Windows hrají všemi barvami

Vyfotit subpixely běžným objektivem není zrovna legrace. Na pořádné zvětšení jsem vzal „dlouhé sklo“ a předsádky 2× a 4×, aby šlo ostřit na vzdálenost pár centimetrů. Ale i tak je problém zaostřit na všechny tři barvy najednou. Dál od středu objektivu se obraz rozpíjí , obzvláště když nad nimi ještě straší antireflexní vrstva, kvůli které subpixely vypadají, jako by byly pod vrstvou ledu.

Když katodové trubice nahradily krystaly

V dřevních dobách, kdy ještě obraz na stínítka obrazovek s katodovou trubicí vykresloval elektronový paprsek, používaly monitory nejroztodivnější masky s rozličným uspořádáním barevných bodů. Barvy byly stejné jako u LCD, tedy červená, zelená a modrá. U levnějších monitorů byla nejpoužívanější invarová maska. 

Shadow mask closeup cursor.jpg
By Selçuk Oral (drumex) - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Kvůli trojúhelníkovému uspořádání barevných bodů se stávalo, že na sebe barevné čáry nenavazovaly, v některých místech obrazovky paprsek nemířil přesně, obraz byl tu více, tu méně rozostřený a na PC Tuningu vycházely články, jaké typy masek v monitorech najdete a jak takový monitor CRT správně seřídit s pomocí testovacích obrazců. 

pruvodce-monitory-technika-a-serizovani

Dostat z CRT opravdu ostrý obraz nebyla legrace a už o pár let později většina lidí ráda měnila těžké zažloutlé monitory za tenké displeje s LCD s nizounkým rozlišením 1024 × 768 a 1280 × 1024 bodů. Ty měly obraz ostrý jako břitva… což byl zase problém. Takové devatenáctky s rozlišením 1280 × 1024 měly hustotu bodů jen 86 PPI (to je o trochu lepší než u dnešních 27" LCD s full HD nebo u 55" TV se 4K). A krásné ostré čtvercové pixely nešly moc dohromady s malými fonty…

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning