Šest set wattů radosti: Herní počítač nebo přímotop?
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Grafické karty Článek Šest set wattů radosti: Herní počítač nebo přímotop?

Šest set wattů radosti: Herní počítač nebo přímotop? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

150

Seznam kapitol

1. Šest set wattů... 2. Dvoukilová monstra 3. Umělé snímky: matou nebo pomáhají? 4. Dávají mobilní GPU smysl?

Nové grafiky Nvidia GeForce RTX 5090 jsou nejenom drahé, ale také pěkně žravé. TGP 575 wattů a požadavky na kilowattový zdroj jsou skutečně nemalé. Je to opravdu správný směr?

Reklama

Potom tu máme problém se ztrátovým teplem, protože se nám v GPU mění elektrická energie na tepelnou. A pokud nechceme čipem topit nebo svítit, musí prostě teplo rychle a spolehlivě pryč. A vysoké TGP vytváří monstra, opravdová monstra s masivními chladiči, které nám stále rostou a rostou. Už předchozí 4090 Founders Edition měla více než dvě kila, což je šílená pecka a opravdu brutální mechanická zátěž na konektor. Je to tak velká zátěž, že se dnes dělají ocelí zpevněné sloty a velké grafiky dostávají pomocnou nožičku, aby se neurvaly z desky. Nebo se u nových strojů otáčí slot pro grafiku tak, aby v něm grafika nevisela, ale aby v něm stála. 

V podstatě se nám blíží doba, kdy opravdu výkonné grafiky budou potřebovat vodní chlazení, protože to klasické by bylo příliš veliké. Dnes už v podstatě není grafika něco, co doplňuje „jádro“ počítače (deska, CPU, paměti), ale zbytek počítače se buduje kolem grafiky – a tak když si vybíráte skříň, zvláště kompaktnější skříň, jsou rozměry grafiky limitující faktor.

Samozřejmě: Problémy s největšími a nejrozměrnějšími grafikami se týkají jenom menší části hráčů, protože většina bude mířit na „zlatý střed“, což je něco mezi 5070 a 5080. Cenu nekomentuji, ostatně už dávno se zde objevil komentář, že někdo utrácí za dovolené, někdo za Warhammer, takže co je komu po tom, jestli svoje peníze dá za výkonnou grafiku za třicet tisíc. S tím souhlasím.

U karet střední třídy se dostáváme na podstatně normálnější parametry – TGP mezi 250 a 300 watty, i když i tak je to docela dost. Hodně otázek ale přináší to, že nové grafiky mají překvapivě málo paměti, což masivně kritizuje řada technologických novinářů. Jde o to, že i když výkon grafik může stačit na léta dopředu, už dnes, u současné generace grafik, je 12 GB paměti poměrně málo – a 8 GB je opravdu velké špatné i při využívání komprese. 

Osobně mám teorii, že se Nvidia snaží diferencovat mezi grafikami určenými na hraní a na pracovní použití, přičemž u grafik pro pracovní použití je kapacita paměti docela významný faktor. Na grafikách s nízkou kapacitou paměti můžete hrát, ale nedají se rozumně použít pro učení velkých AI modelů. Absence velkých objemů paměti na grafikách střední třídy tedy může být to samé, co byly LHR (Low Hash Rate) grafiky za kryptoměnového boomu – snaha zabránit tomu, aby profesionálové skoupili herní grafiky a na farmách jimi nahradili podstatně dražší a pro Nvidii podstatně výnosnější hardware pro učení AI modelů. Nevidím za tím snahu „chránit hráče před nedostatkem grafik“, ale pragmatickou snahu jasně oddělit oba tržní segmenty. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama