Šest set wattů radosti: Herní počítač nebo přímotop? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Nové grafiky Nvidia GeForce RTX 5090 jsou nejenom drahé, ale také pěkně žravé. TGP 575 wattů a požadavky na kilowattový zdroj jsou skutečně nemalé. Je to opravdu správný směr?
Pak je tu, samozřejmě, otázka mobilních GPU. Mobilní GPU nejsou desktopová GPU, mají stejné funkce, ale ani přibližně stejné výkony, což je jasné při srovnání TGP. Žádná magie tu nefunguje, GPU jsou klasické stroje proměňující elektrickou energii v proud výstupních dat a teplo. A pokud se jejich TGP liší, budou se lišit i jejich výkony.
Otázka je, jestli mobilní GPU dávají smysl. Tato úvaha může vypadat šíleně, ale výkonná GPU jdou proti směru vývoje mobilních technologií, které se zaměřují hlavně na efektivitu, tedy maximální výkon, respektive výdrž na baterii při přiměřeném výkonu. V tomhle směru exceluje hlavně Apple se svými Apple Silicon. A i když laškují tak, že se srovnávají s klasickými GPU, tak jsou od nich na míle daleko. Apple se zaměřuje na to podstatné, což je efektivita, univerzalita, a hlavně dokonalá optimalizace práce s videem, kde je jejich nejsilnější stránka.
Pokud jde o ostatní notebooky, tak se mě zmocňuje velké váhání. Máme tu sice stále vyloženě gamingové notebooky, ty jsou ale velké, těžké, mají vysokou spotřebu a poměrně krátkou výdrž na baterii – pokud se tedy rozhodnete dedikovanou grafiku používat. To z těch strojů dělá docela specializované mašiny pro poměrně okrajové publikum, zastarávají opravdu rychle, a zatímco jejich výhoda v relativně rozumné podpoře hraní rychle mizí, jejich nepříjemné vlastnosti zůstávají i nadále. Pokud jste někdy měli gamingový laptop, tak se mnou asi budete souhlasit, že zhruba po třech letech je to něco, co reálně moc nepoužíváte, protože je hlučný, těžký, horký, má vykráglovanou baterku a na hraní i s trvalým napájením to taky moc není.
Teď naopak excelují ultrabooky s integrovanou grafikou, na kterých se sice moc hrát nedá, ale jsou lehké, snadno přenosné, svou užitnou hodnu ztrácejí podstatně pomaleji, pomaleji jim stárne baterka – a jsou mnohem, mnohem levnější než notebooky s mobilními GPU. Mobilní GPU není výhoda, je to obecně problém, Baal, který spaluje velké množství energie a rozpálí se u toho. Takže ať chcete, anebo nechcete, takový laptop prostě musí mít velké chlazení, které možná nevyužijete každý den, ale budete ho nosit každý den.
Moje celoživotní praktické zkušenosti jsou o tom, že u herního laptopu máte pár měsíců radost, že ho máte a že „můžete“ hrát, kde chcete, ale nakonec převládne to, že se vám ten krám nechce i s jeho obřím trafem vláčet na zádech. Ne, přejdete na lehký stroj s dobrou výdrží, který můžete nosit každodenně a bez trafa i bez obav, že vám dojde šťáva. Je to násobně praktičtější i za tu cenu, že si na cestách prostě nezahrajete – a ušetříte běžně polovinu ceny.
Celá ta věc se točí, nikoliv překvapivě, právě kolem vvysoké spotřeby dnešních GPU. Efekty spotřeby se dají omezit, ale ne eliminovat – a i když má stroj s mobilním GPU pořád smysl pro některé typy použití, přijde mi velice okrajové a také mi přijde, že nevýhody výrazně převažují nad výhodami. Samotný fakt, že se nemusíte trápit s odvodem tepla, má příznivý vliv na konstrukci a hmotnost stroje, podstatně méně zatěžuje baterku jak proudově, tak i teplotně.
A tím se vracím na začátek. Celé roky empiricky víme, že hrubý renderovací výkon roste s počtem tranzistorů a příkonem, zatímco příkon snižuje zlepšující se výrobní proces. S tím jsme dost možná v posledních fázích předtím, než budeme muset přejít na úplně jinou technologii – a cesta za vyšším výkonem povede jen přes větší čipy s vyšším počtem tranzistorů a stále vyšším příkonem. Je to tak trochu konec stávající technologie.
My chceme ale stále víc. Problém je v tom, že s růstem úhlopříčky roste počet vykreslovaných pixelů kvadraticky a ono se to už po klasicku moc nafukovat nedá. Potom se technologie jako DLSS 4, které si „levně dovymýšlejí chybějící snímky“, jeví jako logická cesta vpřed – pokud už brzy opravdu nebudeme chtít čipy s odběrovými charakteristikami přímotopů, které budou dost možná potřebovat vlastní rozvod a vlastní jistič. A pokud ceny energií porostou i nadále, bude high-endové hraní luxus, nejen pokud jde o cenu hardware, ale i cenu za jeho provoz.