starsi-jsou-lepsi-tri-verze-ovladacu-a-gf-6800
Hardware Článek Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 | Kapitola 2

Souček Jiří

Souček Jiří

29. 10. 2004 00:00 50

Seznam kapitol

1. Softwarový souboj 2. Testy - 3DMarky 3. Ostatní syntetické testy 4. Herní testy - Direct 3D 5. Herní testy - OpenGL, Závěr

V minulé recenzi zástupců GeForce ze šestkové řady, jsme výjimečně nepoužili oficiální ovladače (nepodporují GeForce 6600), ale poslední vydané - ForceWare 66.81. Tato verze měla přinést velký výkonnostní nárůst, speciálně v novém 3D Marku 2005. S tím nelze než souhlasit. Výkonnostní nerovnováha v ostatních aplikacích je však druhou stranou mince. Pokud čekáte rozdíly okolo 5, maximálně 10%, jak bývá mezi různými verzemi ovladačů zvykem, budete se opravdu divit!

Reklama

Testy byly provedeny na grafické kartě MSI NX6800 (GeForce 6800), kterou nám zapůjčila společnost LEVI. Podrobnější specifikace najdete v naší recenzi.

 

Hardware - sestava 1

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 61.77 / 65.73 / 66.81

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Threat
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Territory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Protože jde o srovnání softwaru, nikoli jednotlivých karet, přidávám i podrobné výsledky všech tří 3D Marků, ze kterých je názorně vidět, kde mají ovladače rezervy.

Pořadí v grafech jsem neřadil sestupně, jako obvykle, ale jednotlivým ovladačům jsem ponechal pevné pozice (nejnovější jsou první; nejstarší poslední). Proměnlivé pořadí by ubíralo na přehlednosti.

3DMark 2001 SE

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

 

V minulé recenzi jsem se sám divil velmi nízkým výsledkům v 2001 3D marku. Je patrné, že problém byl na straně ovladačů.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

66.81 se při vyšších detailech celkem drží, ale nízké jsou naopak velmi slabou stránkou.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Typický DX8 test dopadá nejhůře. V čem by mohl být problém? Stačí se podívat o graf níže.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

FillRate při aplikaci jednovrstvých textur. Tento výsledek opravdu není chyba a dokonce jsem jej několikrát přeměřil. To se ostatně ještě párkrát potvrdí :-)

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Multitexturing je v naprostém pořádku. Skoro se zdá, jakoby NV4x s novými ovladači používala v určitých případech (single-texturing) jen polovic pipelines. Může jít o chybu, ale nevylučoval bych i nějakou zásadní změnu v přístupu ke 3D jádru.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve zpracování velkého množství polygonů jsou nejlepší 65.73. Modely postav založené na velmi vysokém množství polygonů používá PainKiller. Uvidíme, zda se tento náskok projeví.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shadery 1.x i Bump Mapping opět nejnovějším ovladačům nesvědčí.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2003

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Zde je již situace výrazně lepší a ve výkonu není tak extrémní rozdíl. Čím novější technologie, tím se situace více vyrovnává.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Mother Nature - již jen cca 10% rozdíl. Opět ale tentýž propad hrubého výkonu v testu fillrate:

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Multitexturing opět v pořádku. Velmi zajímavé.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze 3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
Nastavení Default
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

A nyní ten největší rozdíl. Nárůst o 21% oproti 65.73, dokonce o 31% ve srovnání s 61.77

3DMark 2005 - Canyon Flight

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 - Return to Proxycon

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 - FireFly Forest

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Mohou být tyto rozdíly způsobeny pouhou drobnou změnou v ovladačích? Nárůst v herních testech přesahuje i 37%!!!

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Situace se opakuje potřetí. Upřímně řečeno, jediné co mě napadá, je, že na GF6 lze provozovat krom režimů 16x1 a 32x0 i režim 8x2, který nVidia v ovladačích 66.81 aktivovala. Zní to možná trochu divoce, ale právě hodnoty fillrate tomu přesně odpovídají. Novému 3D Marku, který používá skutečně mnoha-vrstvý multitexturing by toto mohlo pomoci. Bohužel to nemohu nijak potvrdit, je to moje domněnka. Pokud bychom připustili, že tomu tak je, nastává otázka, proč by 8x2 byl používán i pro aplikace, ve kterých je vysloveně nevýhodný (že by právě toto byla ona chybka?)...

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama