![starsi-jsou-lepsi-tri-verze-ovladacu-a-gf-6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/article/default.jpg)
Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 | Kapitola 2
Seznam kapitol
V minulé recenzi zástupců GeForce ze šestkové řady, jsme výjimečně nepoužili oficiální ovladače (nepodporují GeForce 6600), ale poslední vydané - ForceWare 66.81. Tato verze měla přinést velký výkonnostní nárůst, speciálně v novém 3D Marku 2005. S tím nelze než souhlasit. Výkonnostní nerovnováha v ostatních aplikacích je však druhou stranou mince. Pokud čekáte rozdíly okolo 5, maximálně 10%, jak bývá mezi různými verzemi ovladačů zvykem, budete se opravdu divit!
Testy byly provedeny na grafické kartě MSI NX6800 (GeForce 6800), kterou nám zapůjčila společnost LEVI. Podrobnější specifikace najdete v naší recenzi.
Hardware - sestava 1 | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP2 |
DirectX |
Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 61.77 / 65.73 / 66.81 |
Teoretické testy |
3Dmark 2001SE built 330 |
Herní testy |
Painkiller 1.31 |
Protože jde o srovnání softwaru, nikoli jednotlivých karet, přidávám i podrobné výsledky všech tří 3D Marků, ze kterých je názorně vidět, kde mají ovladače rezervy.
Pořadí v grafech jsem neřadil sestupně, jako obvykle, ale jednotlivým ovladačům jsem ponechal pevné pozice (nejnovější jsou první; nejstarší poslední). Proměnlivé pořadí by ubíralo na přehlednosti.
3DMark 2001 SE
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/x6d3mj1ip8oam586113df8534a4a777156751.jpg)
Verze | 3DMark 2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/diyzemjz8voqh3o6113dfe761fa6305993142.png)
V minulé recenzi jsem se sám divil velmi nízkým výsledkům v 2001 3D marku. Je patrné, že problém byl na straně ovladačů.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/14b0o4kdra3bb9l6113dfe7eecd5417033497.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/7u6ntlgsmztl9yi6113dfe8988cc319647370.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/3fvy8h3vvge8ge86113dfe92722c061417855.png)
66.81 se při vyšších detailech celkem drží, ale nízké jsou naopak velmi slabou stránkou.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/29b7zsktkumoktk6113dfe9acfb1866011551.png)
Typický DX8 test dopadá nejhůře. V čem by mohl být problém? Stačí se podívat o graf níže.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/tf84c8fgrqya6uk6113dfea56f63901168824.png)
FillRate při aplikaci jednovrstvých textur. Tento výsledek opravdu není chyba a dokonce jsem jej několikrát přeměřil. To se ostatně ještě párkrát potvrdí :-)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/cgwzasj4l922atk6113dfeae2160931336140.png)
Multitexturing je v naprostém pořádku. Skoro se zdá, jakoby NV4x s novými ovladači používala v určitých případech (single-texturing) jen polovic pipelines. Může jít o chybu, ale nevylučoval bych i nějakou zásadní změnu v přístupu ke 3D jádru.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/3v3t8l6oa1uzsng6113dfeb76fbe532835125.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/bufnmac21ne47076113dfec0aec7386852979.png)
Ve zpracování velkého množství polygonů jsou nejlepší 65.73. Modely postav založené na velmi vysokém množství polygonů používá PainKiller. Uvidíme, zda se tento náskok projeví.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/9tquc6j4y926m596113dfec9518f013498177.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/wnhc3ms9o4jj56b6113dfed2f7f6301644550.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/9ztuuo0yoff5bpq6113dfedb9a90512986894.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/in5jtraiyv6vn5n6113dfeeba493935152683.png)
Pixel Shadery 1.x i Bump Mapping opět nejnovějším ovladačům nesvědčí.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/e4a5i75kr5wdbk96113dfef4c7c2333686034.png)
3DMark 2003
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/d22bo8z73i7bifv6113df95a3380575212544.jpg)
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/67wa49iw1h66znt6113dfefc7846395042813.png)
Zde je již situace výrazně lepší a ve výkonu není tak extrémní rozdíl. Čím novější technologie, tím se situace více vyrovnává.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/904854vka1q340x6113dff05c4eb038399016.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/1gqw40qucoh2aoo6113dff0ea8ee791285241.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/ru0vi58nxyy87nl6113dff178c63887096815.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/kpt700tdoih5h706113dff244f85828826216.png)
Mother Nature - již jen cca 10% rozdíl. Opět ale tentýž propad hrubého výkonu v testu fillrate:
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/zbebz10ij12ieqm6113dff2d65cc838438544.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/we5ktt65v5ghrma6113dff36818a577531492.png)
Multitexturing opět v pořádku. Velmi zajímavé.
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/kvhpxm77sl2p11z6113dff401870038444118.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/dul6b5tq6d0f5dq6113dff492497982697763.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/wjspxljm08hcpts6113dff52e3db996157944.png)
3DMark 2005
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/lmlmt22j5vn0knr6113dfcfddd87403673943.jpg)
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/4om424xw15ihjvw6113dff5b33cf576991952.png)
A nyní ten největší rozdíl. Nárůst o 21% oproti 65.73, dokonce o 31% ve srovnání s 61.77
3DMark 2005 - Canyon Flight
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/26i7eaywap8w3uv6113dfd1ac0e5082164121.jpg)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/e80m2c54za3xxla6113dff649b58583813568.png)
3DMark 2005 - Return to Proxycon
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/1es95wpl5dsqdm66113dfd3577c4107476434.jpg)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/0rlb58j1df9gi1r6113dff6cd54a896430600.png)
3DMark 2005 - FireFly Forest
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/1zp78q3l1owriox6113dfd4d364a955843057.jpg)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/midu486k5qh1ry56113dff75b6dd013750979.png)
Mohou být tyto rozdíly způsobeny pouhou drobnou změnou v ovladačích? Nárůst v herních testech přesahuje i 37%!!!
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/snfdp9g1ght8k786113dff7f162c232994519.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/we5ktt65v5ghrma6113dff36818a577531492.png)
Situace se opakuje potřetí. Upřímně řečeno, jediné co mě napadá, je, že na GF6 lze provozovat krom režimů 16x1 a 32x0 i režim 8x2, který nVidia v ovladačích 66.81 aktivovala. Zní to možná trochu divoce, ale právě hodnoty fillrate tomu přesně odpovídají. Novému 3D Marku, který používá skutečně mnoha-vrstvý multitexturing by toto mohlo pomoci. Bohužel to nemohu nijak potvrdit, je to moje domněnka. Pokud bychom připustili, že tomu tak je, nastává otázka, proč by 8x2 byl používán i pro aplikace, ve kterých je vysloveně nevýhodný (že by právě toto byla ona chybka?)...
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/9hx94nhrsnjp56i6113dff896c96092859584.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/gdg85zynpy5v5lj6113dff921730179983096.png)
![Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/sik3h42sxdywtht6113dff9b49b8393186226.png)