Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: Asus.com
Monitory Článek Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech | Kapitola 4

Adam Vágner

Adam Vágner

27. 7. 2023 19:00 63

Seznam kapitol

1. OLED: Pro hráče to nejlepší, ale má i úskalí 2. Proč jen 1000 snímků za sekundu nestačí 3. Zkuste si to sami 4. UFO Test a 240 čtverců za sekundu
5. Pohyb kurzoru a skrolování textu 6. Máte také gumový monitor? 7. Testy, které nejsou pro fotosenzitivní epileptiky 8. Už je chápete?

Patříte k těm, kteří zastávají názor, že 240Hz panely jsou jen placebo? Že víc jak 120 Hz už není zapotřebí? Nebo vám snad stačí i 60 Hz? Nemusíte být zrovna hráči, abyste poznali rozdíl. Podíváme se detailně na to, v čem mají displeje OLED ultimátní výhodu proti tekutým krystalům.

Reklama

To by bylo na úvod vše podstatné a můžeme se vrhnout na nějaká ta videa. Obraz je zaznamenaný rychlostí 1000 snímků za sekundu a zpomalený na 50 snímků za sekundu, tedy dvacetkrát. Ale i to je občas hodně rychlé na to, abyste postřehli, co se děje. Proto vám doporučím si přehrávání videa přes přehrávač Youtube zpomalit klidně na 0,25násobek rychlosti, a ještě lépe zastavit a krokovat snímek po snímku.

To na Youtube na klávesnici uděláte tak, že video zapauzujete a po snímcích se můžete posouvat pomocí tečky a čárky vedle písmen N a M (líp se to pamatuje podle znaků „<“ a „>“ z anglické klávesnice).

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: PCTuning.cz

Ghosting / Pursuit Camera

První test, na který se podíváme, je Test duchů (ghostingu) se žlutočerveným talířem je z celé sady asi nejznámější, pokud jste viděli pár recenzí displejů, nejspíš jste na něj narazili. A dá se s ním vyhrát, máte spoustu možností, jak si jej přizpůsobit, aby co nejlépe vynikly neduhy displeje, na který zíráte.

Je navržený na to, aby vám přiblížil, jaký obraz uvidíte, pokud budete pohybující se UFO sledovat očima. Za tímto účelem by měl testující použít fotoaparát upevněný na kolejnici a s předepsanou uzávěrkou sledovat pohybující se UFO stejnou rychlostí a tím nasimulovat, jak to uvidí oko.

My se spíš na zpomaleném záběru podíváme na to, co oko nevidí a vnímá jako roztřesený roztřesený a rozmazaný žlutočervený vlek, který za sebou táhne světlého či tmavého ducha.

Snímků je tentokrát rovnou sedm, na tento test jsem vzal všechny úrovně nastavení Trace Free (tedy overdrive). Je na tom vidět, jak s přepáleným overdrive přecházejí barvy až do inverzních oproti běžnému nastavení. 

Obzvláště u tohoto videa vám doporučím podívat se nejen na přehrávání běžnou či zpomalenou rychlostí, ale zkusit jej i pauznout a krokovat, abyste lépe viděli, co se s pixely děje vůli overdrive a kolik milisekund (a občas i překreslení obrazu) trvá, než duch definitivně zmizí.

Mimozemšťan na spodním videu z OLEDu je proti tomu jako z jiného světa.

Frame Skipping – For Display Overclocking

Test „Kontrola přeskakování snímků: test na vypadávající snímky a scházející překreslení displeje“ se má rovněž používat jinak – máte jej nafotit s dostatečně dlouhým časem a sledovat, zda bílý čtvereček vykreslí všechna políčka, nebo bude některé vynechané, což má signalizovat problémy s překreslováním obrazu a vypadávajícími snímky.

Náš foťák je přespříliš rychlý i na 240Hz displej, a tak si to můžeme klidně snímek po snímku natočit celé. V kvalitnějším režimu bohužel jen po dobu dvou sekund, pak se zaplní paměť a následuje přesun čtvrtgigového videa na kartu.

V testu si můžete zvolit počty čtverců horizontálně a vertikálně, fascinující shodou náhod to jde u 240Hz a 60Hz displejů rozpočítat tak, aby bílý čtvereček za sekundu procestoval všechna políčka na monitoru. 

Jinak řečeno pouť čtverečku z rohu do rohu přes celou obrazovku je v reálném čase jedna sekunda. Opět vám doporučím video zapauzovat a kousek si proklepat krok po kroku, abyste viděli, jak líně se přelévají bílé pixely u rychlého panelu TN z čtverce do čtverce.

Mimochodem, i na tom 240Hz panelu je v reálu krásně vidět, jak bílý čtverec cestuje po tmavých polích. Přestože je zobrazený jen nějaké čtyři milisekundy, oko jej zaregistruje a vidí. Všimnete si jej, i když jen problikne na jednom z 240 snímků za sekundu stejně, jako zaregistrujete stroboskopické efekty. Co víc chcete jako argument pro někoho, kdo vás bude přesvědčovat, že mezi 100 a 240 Hz už nikdo nemůže poznat rozdíl, protože oko tak krátké časy nemůže vnímat, a je to jen placebo efekt.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama