Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: Asus.com
Monitory Článek Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech | Kapitola 7

Adam Vágner

Adam Vágner

27. 7. 2023 19:00 63

Seznam kapitol

1. OLED: Pro hráče to nejlepší, ale má i úskalí 2. Proč jen 1000 snímků za sekundu nestačí 3. Zkuste si to sami 4. UFO Test a 240 čtverců za sekundu
5. Pohyb kurzoru a skrolování textu 6. Máte také gumový monitor? 7. Testy, které nejsou pro fotosenzitivní epileptiky 8. Už je chápete?

Patříte k těm, kteří zastávají názor, že 240Hz panely jsou jen placebo? Že víc jak 120 Hz už není zapotřebí? Nebo vám snad stačí i 60 Hz? Nemusíte být zrovna hráči, abyste poznali rozdíl. Podíváme se detailně na to, v čem mají displeje OLED ultimátní výhodu proti tekutým krystalům.

Reklama

U většiny testů jsme na video točili něco, co jsme měli testovat jinak. Pro změnu tu máme dva testy, které jsou přímo stavěné na vysokorychlostní kamery a vlastním zrakem na nich na běžných 60Hz paneech uvidíte spíše zuřivé blikání. 

Pokud trpíte epilepsií spouštěnou blikáním, tuto sadu testů raději vynechejte. Bliká to tak zuřivě, že je to protivné i na dvacetkrát zpomaleném videu. Určitě vám doporučím krokování, na něm je nádherně vidět, jak jsou pixely u TFT TN LCD líné.  LCD jsem nahrával se 40% overdrive.

Flicker – High Speed Video or Oscilloscope

Už název Test blikání pro vysokorychlostní kamery či osciloskopy mluví za vše. Na běžném monitoru si to příliš neužijete a navíc bych vám neradil nechat jej běžet příliš dlouho. Může se vám stát, že až jej zavřete, bude monitor dál mrkat ještě pár hodin poté. 

Opět vám doporučím přehrávání na Youtube ještě zpomalit na 0,25× a případně video zastavit a zkusit krokovat – pak je nejlépe vidět, jak při překreslování řádek po řádku dlouho trvá, než se krystaly v LCD dotočí tam, kam se dotočit mají. Obzvláště pikantní jsou duchy předchozích čísel uvnitř těch nových na LCD, OLED něčím takovým vůbec netrpí.

Scan-Out – For High Speed Camera

Další test „vykreslování displeje“ je obdobného rázu, střídají se na něm ale obrázky čtyř různých barev v rychlém sledu za sebou. 

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: testufo.com

Na 240Hz OLEDu to vypadá jako prolnutné obrázky různých barev. Jen když se překreslování prohlížeče zadrhne, nebo přejedete očima jinam a synchronizace blikání v očích se přitom rozpadne, nebo zkusíte udělat screenshot, uvědomíte si, že to jsou čtyři střídající se obrázky s různou barvou.

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak to vypadá na pomalejším LCD, to si můžete opět zkusit i sami. Já už vám k tomu přidám jen zpomalené srovnání a opět doporučím snížit rychlost přehrávání na 0,25× nebo chvíli krokovat video po jednom snímku. 

Z podobného soudku je ještě „Duhový efekt u barev v sekvenci“. Slouží také k něčemu jinému, konkrétně simuluje nedostatky zobrazovačů, které vykreslují barvy postupně po složkách (například jednočipové projektory DLP). 

Na opravdu rychlých monitorech uvidíte o něco tmavší, ale jinak celkem normálně barevnou skrolující fotku, zatímco na těch pomalých uvidíte zuřivé blikající červenozelenomodrý dům a oblohu. V testu si můžete zvolit jiný obrázek a upravit rychlost tak, aby se začal rozpadat na jednotlivé barevné složky na všech monitorech.

Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech
i Zdroj: testufo.com

Při nižších rychlostech posunu se barvy lépe slévají, když rychlost naopak zvednete, uvidíte barevné duchy (něco podobného můžete vidět třeba barev namíchaných přes ARGB LED, pokud kolem nich prolétnete očíma a jednotlivé složky se rozloží). Když přimhouříte oči, možná to i na tom 60Hz panelu dokážete chvílemi vnímat jako běžnou barevnou fotku.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama