Tak vypadá budoucnost hraní: superrychlý 240Hz OLED Asus PG27AQDM na zpomalených záběrech | Kapitola 3
Seznam kapitol
Patříte k těm, kteří zastávají názor, že 240Hz panely jsou jen placebo? Že víc jak 120 Hz už není zapotřebí? Nebo vám snad stačí i 60 Hz? Nemusíte být zrovna hráči, abyste poznali rozdíl. Podíváme se detailně na to, v čem mají displeje OLED ultimátní výhodu proti tekutým krystalům.
Snažit se v článku ukázat lidem s běžným LCD, v čem je 240Hz OLED skvělý, je podobně nemožný úkol, jako se pokoušet na monitoru s full HD předvádět rozdíly mezi full HD a 4K, nebo se snažit někomu na běžném monitoru demonstrovat, oč jsou jasnější a zářivější monitory s HDR. Stejně tak se dá na 60Hz LCD dost špatně předvést, jak se liší 60Hz, 120Hz nebo 240Hz panel a oč je obraz na OLEDu v pohybu ostřejší oproti klasickým LCD. Přesto se o to pokusíme.
Předem se omlouvám, že si to dnes usnadním tím, že proti 240Hz OLED postavím to nejslabší, co dnes trh u LCD nabízí – totiž klasické 60Hz LCD. Tedy z hlediska hráče není vysloveně nejslabší, jde o panel typu TN, které jsou rychlejší než většina panelů xVA či IPS. Ve srovnání s rychlým OLEDem najdete monitor, který jsme dříve používali na testy grafických karet – Asus PB287Q, což je monitor s rozlišením 4K a 60 Hz, který byl právě kvůli rychlejší technologii TN cílený mimo jiné na hráče. Na druhou stranu už má za sebou deset let a i u těch LCD jsme o cosi dál. Pro OLED je toto srovnání vlastně nejlepší možný scénář, a s tím k tomu, prosím, přistupujte.
- Panel Size: Wide Screen 28"(71.12cm) 16:9
- Panel Type : TN
- True Resolution : 3840x2160 at 60Hz (DisplayPort) ,3840x2160 at 30Hz (HDMI)
- Display Viewing Area(HxV) : 620.93 x 341.28 mm
- Pixel Pitch : 0.155mm
- Brightness(Max) : 330 cd/㎡
- ASUS Smart Contrast Ratio (ASCR) : 100000000:1
- Viewing Angle (CR≧10) : 170°(H)/160°(V)
- Response Time : 1ms (Gray to Gray)
- Display Colors : 1073.7M (10bit)
- Flicker free : Yes
- LCD ZBD Warranty : Yes
Beru jej hlavně kvůli tomu, že srovnání budeme mít pro začátek nejjednodušší. U lepších herních panelů s vyšší obnovovací frekvencí totiž ještě mohou situaci hodně komplikovat funkce jako ULMB (Ultra Low Motion Blur), který zajišťuje ostřejší obraz tím, že v nejkritičtějším okamžiku překreslování LCD, kdy je obraz nejrozmazanější, zhasne podsvícení, takže to nejhorší zůstane vašemu zraku ukryto. Srovnání s nějakým modernějším a rychlejším LCD bych se rád věnoval v nějakém dalším článku, ale můžu jen doufat, že mi na to v dohledné zbude čas.
Závan nostalgie
Stejně jako spousta jiných věcí si i LCD za sebou vláčí vlastnosti, které u této technologie už moc nedávají smysl. A tak i moderní zobrazovače trpí „zpětnou kompatibilitou“ a většinou se do jisté míry se pořád chovají jako staré CRT, ve kterých se obraz vykresloval paprskem elektronického děla řádek po řádku a s nízkou obnovovací frekvencí 60–80 Hz. A tak má většina z vás asi na stole stále ještě 60Hz LCD a jste s ním i docela spokojení, hlavně pokud vám nic neříká pojem Blur Busters. Pokud jejich web neznáte, je celkem možné, že až se prokoušete tímto článkem, nebudete už svůj monitor mít tak rádi jako dřív.
Sám jsem měl jen na chvíli půjčený 165Hz QD-OLED od Alienware, který jsme tu na PCTuningu propírali ve dvou článcích a poměrně detailně jsme se věnovali i jeho nevýhodám, hlavně atypickému uspořádání subpixelů.
Stejný panel by měl třeba MEG 342C QD-OLED od MSI.
Teď jsem měl ještě příležitost vyblbnout se na chvíli s 240Hz OLEDem od Asusu. A kvůli němu mi ty „líné“ tekuté krystaly zase vadí o něco víc.
Proč, to se vám pokusím přiblížit tím, že si probereme některé z hromady testů, které najdete na stránkách testufo.com. Sám budu v článku většinu z nich používat jinak, než jak byly zamýšlené, protože chci spíše vysvětlit, co se na displeji děje, a využiji k tomu mít zpomalený záznam.
Zkuste si to u sebe
Testy na testufo jsou zajímavé hlavně tím, že se na většině z nich snaží jejich vývojáři předvést neduhy LCD i bez toho, abyste měli přímé srovnání s něčím lepším.
Nejsnáze to jde tak, že na vašem panelu nasimulují, jak by vypadal výsledek na nižších obnovovacích frekvencích, a z toho si můžete udělat aspoň nějakou představu o tom, jak by to naopak vypadalo, kdyby se váš panel překresloval dvakrát rychleji.
Testy si můžete vyzkoušet i u sebe a třeba se v diskuzi zmínit, jestli vám vaše LCD pořád ještě vyhovuje, nebo ne.
Vývojáři stránek doporučují na testy Firefox (obejde se i bez trvalé instalace ve verzi portable) nebo Chrome s tím, že Edge má (nebo možná měl) problémy při snímkových frekvencích nad 105 fps. U mě se Edge občas zakuckal, ale i těch 240 Hz nějak zvládal – lépe než chrome zahnojený pluginy. Vyzkoušejte, uvidíte. Testy by neměly zadrhávat, a pokud je nějaký problém třeba se synchronizací s LCD, obvykle to test zahlásí.
Při testování je ideální pozavírat všechny aplikace a nechat spuštěný ideálně jen prohlížeč s minimem záložek. Čím víc toho budete mít otevřeného, tím větší je pravděpodobnost, že testy občas zadrhnou. U počítačů s více monitory může při drhnutí ještě pomoct ostatní monitory ve Windows vypnout.