test-tri-sluchatek-s-prostorovym-zvukem
Hardware Článek Test tří sluchátek s prostorovým zvukem

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem | Kapitola 4

Novák Radek

Novák Radek

10. 11. 2005 01:00 22

Seznam kapitol

1. Test trojice sluchátek s prostorovým zvukem 2. Genius HP-5.1V 3. Cyberhome CH-SRD 600R 4. Srovnání a zhodnocení

Nedávná recenze na sluchátka Teac HP-11 se setkala s poměrně velkým ohlasem, a tak jsme se rozhodli oblast sluchátek s prostorovým zvukem prozkoumat trošku důkladněji. Do ringu jsme si přizvali další dva šampióny v přibližně stejné cenové kategorii - Genius HP-5.1V a CyberHome CH-SRD 600R - a společně s přizvaným odborníkem, panem Helmutem, zkoumali, jak si oproti Teacům vedou a jaký je prostorový zvuk v jejich podání.

Reklama

Nyní se tedy konečně dostáváme do části, kde si povíme něco o tom, jaká námi testovaná sluchátka vlastně jsou - zhodnotíme tedy jejich ergonomii, možnosti připojení a v neposlední řadě i kvalitu zvuku a jeho prostorového podání. Nejprve se však podíváme jak sluchátka s prostorovým zvukem k počítači vůbec připojit.

Instalace

Rozchodit sluchátka tak, aby opravdu přehrávala prostorový zvuk, je záležitost poměrně jednoduchá (tedy až na digitálně připojované CyberHome SRD 600R), leč určitě neuděláme chybu, když zde zmíníme kroky k tomu potřebné.

Po správném fyzickém připojení sluchátek je potřeba nastavit v ovládacích panelech zvukové karty a také Windows samotných (nabídka start - ovládací panely - zvuk - nastavení reproduktorů; nemám česká windows, tak je možné, že se názvy položek budou lišit), že máme připojen 5.1 surround systém - pokud totiž nastavíte sluchátka, signál se k nim bude dostávat pouze dvoukanálový. Zajímavá věc nastane u Creative ovládacího panelu - u některých jeho zvukových karet se totiž nastavení v tomto panelu neprojeví v globálním nastavení ve ovládacích panelech Windows! Je tedy nutno pro jistotu zkontrolovat zda jsou oba nastaveny správně.

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

U sluchátek CyberHome je však situace úplně jiná. Jak již bylo řečeno, mají pouze digitální vstupy, což znamená, že pokud nedostávají prostorový zvuk zakódovaný v Dolby Digital či DTS, budou hrát pouze stereo. K tomu aby se k nim signál dostal je ho tedy již takto zakódovaný poslat. A zde nastává problém - kódovat signál do AC3 umí z běžně dostupných pouze poslední zvukové karty Creative X-Fi a některé základní desky s čipsety nForce 2 a výše. Bez použití zvukových karet či základních desek s touto vlastností není možné prostorový zvuk z ne AC3 zdrojů (tedy např. EAX her) na sluchátkách Cyberhome dostat. Tuto velmi důležitou informaci však výrobce skoro nezmiňuje a mnoho uživatelů tím mate a jejich koupě následně může skončit jedině velkým zklamáním.

Naštěstí však existují některé programy, které dokáží AC3 signál (například z DVD) na SPDIF přeposlat. K nim patří například výborný volně šiřitelný codec AC3Filter a dále pak například komerční programy PowerDVD či WinDVD.

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejprve je nutno zaškrtnout v ovládacím panelu zvukové karty checkbox Digital Output Only. V nastavení codecu AC3 filter poté stačí v záložce Main zaškrtnout volbu SPDIF. Je-li vše v pořádku, tak se pak za ní objeví v závorkách AC3 encode.

V programu PowerDVD se podobné nastavení provede v Configuration, záložka audio a v dropdown comboboxu Speaker Environment se vybere Use SPDIF a ve WinDVD v Configuration, záložka Audio a v comboboxu vybráním Digital (S/PDIF) out to external processor.

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz
Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz


Nastavení ve WinDVD vlevo, PowerDVD vpravo

Vlastnosti sluchátek

Následující tabulky přehledně shrnuje parametry sluchátek, jejich vybavení a příslušenství.

Parametry použitých zvukových měničů

Tato tabulka ukazuje technické parametry jednotlivých zvukových měničů použitých ve sluchátkách. K CyberHome SRD 600R se jich bohužel moc sehnat nepovedlo.

TEAC
HP-11

Genius
HP-5.1V

CyberHome
SRD 600R

počet reproduktorů

8

8

6

průměr reproduktoru
[mm]

přední

40

30

n/a

zadní

30

30

n/a

středový

30

30

n/a

basový

30

40

nepřítomen

impedance
[ohm]

přední

64

30

n/a

zadní

64

30

n/a

středový

32

30

n/a

basový

8

40

nepřítomen

frekvenční rozsah[Hz]

basový

20-120

50-5.000

nepřítomen

ostatní

20-20.000

120-20.000

n/a

výkon
[mW]

basový

500

30

nepřítomen

ostatní

500

130

n/a

Parametry externích zesilovačů

Další tabulka informuje o vstupech a výstupech zesilovačů, způsobech jejich napájení, frekvenčních rozsazích a dalších hodnotách.

TEAC
HP-11

Genius
HP-5.1V

CyberHome
SRD 600R

rozměry [mm]

90×155×143

47×115×125

100×140×40

hmotnost [g]

450

n/a

142

frekvenční rozsah
[Hz]

basový

20-120

50-5.000

nepřítomen

ostatní

20-20.000

120-20.000

20-20.000

vstupy

5.1 (3×stereo jack)

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

5.1 (G9 jack)

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

stereo

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

S/PDIF

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

optický digitální

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

mikrofon

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

výstupy

5.1 (3×stereo jack)

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

5.1 (G9 jack)

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

×2

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

cyberhome sluchátka

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

×2

USB

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Možnosti ovládání

Když už máme sluchátka s prostorovým zvukem, ve kterých dřímá až osm reproduktorů, je dobré mít nějaký nástroj, jakým ovládat jejich hlasitost - navíc, protože je člověk tvor od přírody líný, pokud možno tak, abychom se u toho nemuseli moc hýbat.

K tomu nám výrobci u modelů Teac a Genius přichystali dálková ovládání - u Teacu s jeho pomocí lze nastavit úrovně hlasitosti pro všechny reproduktory, resp. jejich páry - tedy pro přední, zadní, středové a basové, u Geniusy splynulo ovládání pro středový s basovým. To je poněkud nevýhoda, protože obzvláště ve hrách a filmech, které hojně využívají subwoofer, je zvuk občas až moc přebasovaný a bylo by tedy dobré basů ubrat, avšak zachovat úroveň hlasitosti pro centrální reproduktory. Naopak výhodou Teacu je, že na ovládání (resp. na jednotlivých kolečkách) jsou zobrazeny úrovně hlasitosti 1-10. Žádná z firem na dálkovém ovládání neměla možnost ovládání celkové hlasitosti, společnost Cyberhome ke svým sluchátkům pro jistotu dálkové ovládání nedodává vůbec.

Druhým způsobem regulace hlasitosti je prostřednictvím externího zesilovače - zde se Genius rozhodl ušetřit a "ovládací knoflík" na rozdíl od Teaců nepřidal a Cyberhome šel svou cestou a pro ovládání zvolil dvě tlačítka - jedno pro zeslabení, druhé pro zesílení. Toto řešení mi nepřišlo ale velmi šikovné a bylo poněkud těžkopádné na ovládání.

Příslušenství

Protože konkurence na trhu je veliká, snaží se výrobci zaujmout i dalším přidaným příslušenstvím. Nejlépe je na tom Teac se svou velkou zásobou všemožných kabelů a hlavně odpojitelným mikrofonem, CyberHome přidává plátěný pytlík na přenos sluchátek a i zesilovače, Genius nepřidává nic.

Mobilita

Konečně myšleno musí být i na majitele notebooků a další lidi, kteří by si rádi sluchátka vzali někam ven s sebou. Teacy je možno připojit k počítači i pomocí USB portu - zarezervuje si však 500mA a pokud máte na stejném USB rozbočovači nějaká další zařízení, mohla by s nimi být problémy. Navíc při zapojení přes USB mají Teac sluchátka nižší výkon - to by ale při ne příliš hlasité reprodukci hudby nemělo být na škodu. Cyberhome s použitím svých sluchátek venku počítá a proto je jeho zesilovač vybaven Li-On nabíjecí baterií, se kterou se mi je povedlo provozovat po dobu zhruba 4 hodin (oficiální životnost baterie se mi - u Cyberhome v případě těchto sluchátek již tradičně - nepovedlo zjistit) a tak je můžete používat například na cestách ve vlaku společně s přenosným DVD přehrávačem.

Ergonomie

Aneb jak pohodlně sluchátka "sedí" na hlavě. Myslím si, že toto je parametr, který nejvíce ovlivní to, jak moc budete sluchátka v případě zakoupení používat. Protože i sebelepší zvuk je víceméně k ničemu, když po hodině poslechu vás sluchátka donutí si je kvůli nesnesitelné bolesti sundat. To se totiž stane u Teaců - sluchátka velmi tlačí na uši a nemají žádné vnitřní polstrování, tudíž se jejich použití stává velmi bolestivým - tento problém zaznamenalo více uživatelů těchto sluchátek. O trochu lépe jsou na tom sluchátka CyberHome - ta jako jediná mají seřizovatelný můstek, leč ani to jim nebrání, aby po delší době (cca hodina a půl) také nezačala bolet - sice ne tolik jako Teac, ale i tak je to nepříjemné. Sluchátka Genius sice na první posed na hlavě působí velmi vratce - dosedají velmi lehce a člověk má dojem, že při větším pohybu spadnou - to se však nestalo a hlavně, sluchátka na hlavě sedí příjemně a ani delší poslech není bolestivým či nepříjemným.

Zvuk

A na závěr se tedy konečně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu - jak sluchátka hrají. Obecně je dobré si uvědomit, že kvalitou zvuku nelze sluchátka srovnávat s ostatními běžnými stereo-sluchátky ve své cenové kategorii (1.100 - 1.700 - přičemž ve stejné cenové hladině se již dají koupit kvalitní stereo sluchátka - "klasiky" Koss Porta Pro či Grado SR-60), protože za stejnou cenu v nich dostaneme několikrát více reproduktorů a svým určením jsou také přece jenom směrována někam jinam - tedy na sledování filmů a hraní her. To také jsou disciplíny, které jim seděly nejvíce.

Celkově se dá říci, že všechna sluchátka měla určité problémy se šumem - u Teaců je pro jeho odstranění nutné snížit úroveň hlasitosti tak na 6 z 10 pro všechny zvukové měniče, u Genisů, které kromě šumu přidávají navíc ještě hučení basového reproduktoru taktéž snížení hlasitosti pomůže a konečně u CyberHome pomůže pouze odpojení sluchátek od jejich zesilovače.

Sluchátka CyberHome totiž produkují velmi silný šum, který je zřetelně slyšet nejen při běžném poslechu hudby, ale i při hlasitější produkci kapel jakou je například Rage Against the Machine (velmi energetický rap-metal). Byl jsem zvědav, jestli jsem jediný, kdo měl tento problém, leč podle reakcí na internetu to vypadá, že problém opravdu vězí ve sluchátkách. Dalším problémem CyberHome je jejich zkreslený zvuk. Celý zvuk je poměrně zastřený, basy jsou slité, výšky velmi nevýrazné a při vyšší hlasitosti dochází k výraznému zkreslení podporovaném navíc neustávajícím šumem.

Druzí soupeři měli zvuk o poznání lepší, nicméně i tomu k dokonalosti hodně chybělo. Teac má problémy s ořezanými výškami, stejně tak Genius, avšak v mnohem menší míře. Geniusu také trošku chybí nižší středy a při hraní her či sledování filmů se silnou basovou složkou občas rezonovala pravá mušle - právě zde by se velmi hodila možnost separátní regulace basových reproduktorů, namísto společné se středovými. Jinak byl jejich zvuk poměrně čistý, bez dalších deformací, jen u Geniusů zněl občas trošku plastově. Teacu zase dělaly problémy basy, které zněly nepřesně a tvrdě.

Sluchátka byla testována za použití 5.1 3× jack, S/PDIF a optického digitálního výstupu kvalitní externí zvukové USB "karty" SoundBlaster Audigy 2 NX, jako referenční stereo sluchátka posloužily Koss Porta Pro a jakožto zdroj stereo signálu pak přenosný harddiskový mp3 přehrávač iAudio M3. Kabely byly používany ty, které byli přibaleny u testovaných sluchátek.

Poslech hudby

Poslech "klasické" stereo hudby je bohužel disciplína, která našim soutěžícím dělala docela problémy. Největší nevýhodou byla absence basů - sluchátka totiž spoléhají na subwoofer, který ale při poslechu dvoukanálové hudby v případě Teaců a Geniusů není používán. V tom měla výhodu sluchátka CyberHome, která basový reproduktor nemají a o basy se starají ostatní reproduktory.

Jistým řešením, jak sluchátka basy donutit přehrát, je jejich přesměrování na subwoofer - to je možno udělat v ovládacím panelu ke zvukové kartě (jak již bylo zmíněno v recenzi na Teacy). U Teaců se tak problém poměrně povede odstranit, vznikne pak ale bohužel mezera mezi basy a nižšími středy. U Geniusů, které basový reproduktor nemají tak silný jako Teac, bohužel toto nastavení moc nepomůže - způsobí ořezání spodních středů a velkou mezeru mezi nimi a basy.

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz


Nastavení přesměrování v Creative Speaker Settings

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz


Nastavení přesměrován pomocí AC3Filter

Těsně před odesláním Genius sluchátek zpět do Alzasoftu jsem si však všiml, že filtr AC3Filter lze použít i pro přehrávání hudby a že obsahuje podporu i pro přesměrování basů. Dělá to však úplně jinak, než Creative prostřednictvím svých ovládacích panelů a zvuk, který se díky němu pak z Geniusů linul zněl mnohem lépe, bez velké mezery mezi basy a nižšími středy a s hutnými, poměrně měkkými basy. Tohoto triku se mi již bohužel nepovedlo použít u Teaců, kde by se dal pravděpodobně očekávat stejný, ne-li lepší efekt.

V dnešní době je však již k dispozici i hudba ve formátu 5.1, kde již sluchátka mohou ukázat svou sílu, což se také stalo. Při výběru správných skladeb máte pocit, že vám zvuk tančí kolem ucha a huba vás příjemně pohltí. Geniusy a Teacy jsou na tom řekl bych stejně, u CyberHome je toto možné pouze, je-li hudba ve formátu Dolby Digital - tehdy se však v prostorovém efektu může se svými konkurenty rovnat (pomineme-li nízkou kvalitu zvuku).

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Testování hudby probíhalo na široké škále hudby - mimo jiné z těchto alb: Rage Against the Machine - Evil Empire, Saint Germain - Tourist a Champ elysees cafe, Röyksopp - Melody AM, Telefon Tel Aviv - Fahrenheit Fair Enough, Beasti Boys - Hello Nasty, Maceo Parker - Life on Planet Groove, Pink Floy - Wish You Were Here a mnohé další. Prostorový zvuk byl testován na volně dostupných ukázkách fantastického soundtracku k Splinter Cell - Chaos Theory od Amon Tobina ve formátu AAC+ v DVD-A kvalitě (seznam volně poslechnutelných AAC+ 5.1 skladeb naleznete na serveru Tuner2. Jako zdroj skladeb AC3 posloužily volně stažitelné nahrávky od Bjorn Lynne (mimo jiné autor hudby pro Team 17). Jako zdroj další prostorové hudby posloužilo úžasné DVD z koncertů Dave Matthews Band - Listener Supported.

Hraní her

Nyní už se dostáváme do oblastí, kde nám sluchátka ukáží co v nich vězí. A opravdu, mohutné exploze, zvuk který vás dokáže pohltit a jemně obklopit dávají tušit, k čemu že jsou hlavně určená. Teac i Genius podávají pěkné výkony, CyberHome však bohužel kvůli limitacím výše zmíněným hrál pořád jen stereo.

Dovolím si ale říci, že zde není moc velký rozdíl mezi stereo a testovanými sluchátky co se lokalizace původu prostorového zvuku týče - ta je velmi obtížná a často těžce rozeznatelná (nejtěžší je rozlišení zdroje zvuku přímo vpředu a vzadu - pokud stojí trošku šikmo, je to již o trochu lepší), nicméně lépe si vedla sluchátka Teac. Genius zase byla lepší co se pohlcení, tedy obstoupení zvukem týče. To ale vzhledem k malé ploše, na níž jsou všechny reproduktory rozestaveny, probíhá hlavně okolo hlavy, resp. uší - přece jenom je rozdíl jestli máte zadní reproduktory metr za sebou nebo pouze v zadní části ucha. CyberHome se opět ukázal ve špatném světle, protože i ve hrách jeho zvuk působil slitě a nevýrazně.

Důležitým faktorem také je, jestli jsou hry psané opravdu jako 5.1 a ne pouze 4.0 - jinak zase basový reproduktor zahálí, v opačném případě jak u Teaců, tak u Geniusů budou sluchátka skoro skákat na hlavě. U Teaců však basy byly až příliš brutální, Genius podává měkčí a sympatičtější zvuk (bohužel však přidává i rezonanci jedné z mušlí). Toho se můžeme dočkat například v případě Doom III či Quake 4 - v jeho případě scéna bojů v zákopech s přelétávajícími stroji nad hlavou a kupou lidu okolo byla opravdu zážitkem se stereo sluchátky nesrovnatelným. Velmi příjemným byl i zvukový požitek z hraní Splinter Cell: Chaos Theory.

Prostorový zvuk ve hrách byl mimo jiné zkoušen v Doom III, Quake IV, Gothic II, Splinter Cell: Chaos Theory, Half-Life 2, Unreal Tournament 2004 a Star Wars: Knights of the Old Republic.

Sledování filmů

V této kategorii mohla konečně ukázat svou sílu všechna sluchátka. A také, že tak udělala. Teac mohutně duněl, Genius nezůstával o moc pozadu a i CyberHome se poměrně vytáhl s pěkným prostorovým vjemem. Stejně jako u her, i zde platí, že zvuk vás příjemně obstoupí - ovšem zase pouze v malém prostoru okolo hlavy. CyberHome měl problémy s prezentací středového reproduktoru - když byl zapnut, byl podáván poměrně zkresleně a zvuk zněl jako bychom byli ve velmi malé místnosti - při jeho vypnutí jsme však zase přišli o část prostorového vjemu.

Náročnému sledovacímu testu se podrobily filmy Star Wars - Attack of the Clones, Underworld a Van Helsing. Výběr se možná může zdát malý, ale vybrané scény, kde by mohl být prostorový zvuk nejlépe slyše,  byly přehrávány několikrát a důkladně zkoumány.

Zhodnocení a závěr

Testovaná stereo sluchátka nelze v žádném případě brát jako náhradu za pravý prostorový zvuk poskytnutý šestikanálovou reproduktorovou soustavou. Spíše jako o překročení možnosti prezentace prostoru klasickými stereo sluchátky. Nedočkáme se tedy plného prostorového zvuku, ale při použití odpovídajícího šestikanálového zvukového zdroje (DVD filmy či hry) příjemného pocitu obklopení zvukem právě nad rámec běžných stereo sluchátek.

Je velmi těžké vybrat vítěze tohoto testu - každá sluchátka mají svá pro a proti: Teac má sice bohatou výbavu a slušný zvuk, avšak je velmi nepříjemné a bolestivé jej používat; CyberHome zase potěší sice možností připojení digitálního zdroje signálu, leč zklame kvalitou podávaného zvuku a nemožností zpracování analogového signálu a konečně Genius zbude jako kontestant nemající ani velkých kladů či záporů.

Co se prostorového podání zvuku týče, dalo by se obecně shrnout, že Teac dokázal nejlépe lokalizovat zdroj zvuku, a Genius se CyberHome zase nabídli lepší pocit ponoření do něj (místy se mi zdál CyberHome v tomto dokonce nejlepší - zvláště tedy při sledování filmů - dobrý dojem však kazil šum a zkreslený zvuk).

Doporučil bych tedy jednoho z dvojice Teac - Genius, zde bude hlavně záležet na tom, jak vám sluchátka padnou, či která se vám budou více líbit, popřípadě jestli chcete i mikrofon.

Závěrem bych chtěl poděkovat společnostem Alzasoft a Abacus za zapůjčení účastníků, Bejkovi za Helmuta a ženě za pomoc s ním :).

TEAC
HP-11

Genius
HP-5.1V

CyberHome
SRD 600R

Zapůjčil

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Test tří sluchátek s prostorovým zvukem
i Zdroj: PCTuning.cz

Cena s DPH [Kč]

1.660,-

1.180,-

1.399,-

Hlavní klady
  • kabeláž
  • mikrofon
  • napájení i z USB
  • prostorový zvuk
  • dálkové ovládání
  • lehká a pohodlná sluchátka
  • napájení i z baterie
  • digitální vstupy
  • dekodér AC3, DTS
  • seřizovatelný můstek
Hlavní zápory
  • nepohodlná
  • chybí globální regulace hlasitosti
  • špatný zvuk
  • žádný analogový vstup
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama