Umělci válčí s AI: Příprava na lidskou obsolenci | Kapitola 6
Seznam kapitol
Zatímco před rokem měli z kreativní AI umělci většinou jen prču, nové verze jsou tak dobré, že přinesly údiv, pak šok a hněv – a nyní začíná otevřená válka, protože si uvědomili, že většinu z nich generativní AI dokáže plně nahradit.
Vytěsnění a zneužití umělců
Každý umělec má právo na autorství a rovněž není možné vytvořit repliku jeho díla a autorizovat ji. V tomto případě jde o obavu z toho, že si firmy začnou zadávat tvorbu nových děl v určitém stylu a tím pádem vlastně umělce odstaví. Nebo, v ještě horším případě, budou generovat falza mrtvých umělců a vydávat je za jejich umělecká díla.
Tvorba falz (fakes) je historicky úplně běžná – a netýká se jenom umění, ale také hudebních nástrojů a dokonce i zbraní, protože když označíte zbraň značkou věhlasnějšího zbrojíře, prodáte ji za víc. Dalo by se říci, že tvorba uměleckých falz je uměním samo o sobě, existují postupy, jak replikovat staré barvy, emulovat stárnutí laku a podobně.
Tohle se dělalo vždycky a určitě se to s příchodem AI podstatně zhorší. Nejde ale o problém AI jako takové, ale jejího zneužití (abuse). V případě podepsaných falz je situace podle mě úplně jasná, tam není co řešit, to je nezákonné už podle současných norem.
Velký problém je ale otázka vytěsňování tvůrců automatizací. Tomu se nevyhneme, protože pro velkou část zadavatelů je rozhodující jenom cena a nic jiného.
V případě, že budou moci eliminovat profesionální fotobanky renderem a vyplatí se jim to, tak to určitě udělají. Tohle je ale klasický efekt automatizace: Klasické ruční počtářky (kterým se říkalo computers) byly nahrazeny počítači, účetnictví je dnes většinově automatizováno, pošta už také nosí jenom minimum zpráv. Další budou na řadě copywriteři a méně nápadití, snadno nahraditelní umělci.