Umělci válčí s AI: Příprava na lidskou obsolenci
i Zdroj: midjourney
Zábava Článek Umělci válčí s AI: Příprava na lidskou obsolenci

Umělci válčí s AI: Příprava na lidskou obsolenci | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 4. 2023 21:00 28

Seznam kapitol

1. Válka mezi umělci a AI 2. Argumenty umělců 3. Nedostatečná transformativnost práce AI 4. Deep fake
5. Neautorizované použití individuálních uměleckých stylů 6. Vytěsnění a zneužití umělců 7. Lidská práce coby unikát

Zatímco před rokem měli z kreativní AI umělci většinou jen prču, nové verze jsou tak dobré, že přinesly údiv, pak šok a hněv – a nyní začíná otevřená válka, protože si uvědomili, že většinu z nich generativní AI dokáže plně nahradit.

Reklama

Použití reálných obličejů lidí (deep fake)

Ze všech problémů diskutovaných umělci mi deep fakes přijdou jako největší problém, protože jsou nejvíce a nejpraktičtěji zneužitelné: Počínaje deep fake pornem s tvářemi celebrit a konče syntézou falešných důkazů. 

Problém je v tom, že fair use v americkém slova smyslu dovoluje například karikaturu, tedy že využijete podobu nějaké veřejně známé osobnosti, abyste si z ní udělali prču. Tohle je tedy složité, protože u využití obličejů zásadním způsobem záleží na tom, k jakému účelu obraz použijete. 

Principiálně to chránit asi nepůjde, ale bude možné postihovat zneužití ilustrací (misuse) například k tvorbě falešných důkazů anebo ke zbohatnutí ve velkém rozsahu – například když rozjedete fabriku na trička s portrétem Billie Eilish, abyste je prodávali, přičemž jí z toho nic nedáte. 

Plošně se to dá udělat tak, že skutečnou podobiznu bude možné generovat pouze v případě, že využijete při generování jako tag přímo jméno dotyčného člověka, což lze omezit, lze mu automaticky vyplácet podíl anebo lze adresně určit, kdo obraz vygeneroval a použít to jako důkazní materiál proti tomu, kdo ho vygeneroval. 

To samozřejmě u velkých systémů respektujících pravidla, malé modely, které si někdo vyvíjí bokem, kontrolovat nelze.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama