User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou? | Kapitola 6
Seznam kapitol
Dlouho tu nebyl žádný pěkný nový buzzword. Samé grafiky, procesory, prostě pořád jen technická nuda. Samo to označení už tak trochu upadlo v zapomnění, a tak je načase vytáhnout jej opět na slunce jarních dnů. "User experience" - je to úplně nový obor, nebo jen další módní výstřelek internetového světa?
Způsob práce, kdy návrh produktu nezačíná od technologií ani funkcí, ale od uživatele a jeho požadavků na funkce, se označuje jako "user centered design", tedy design zaměřený na uživatele. Jde o pojmenování něčeho, co jako uživatelé považujeme za samozřejmost, ale co samozřejmostí nejen v průmyslu počítačových a komunikačních technologií dosud nebylo.
Holý ve své poutavé přednášce (slidy zde) na jednom ze setkání série Buzzmeet problematiku user experience a použitelnosti velmi názorně ilustruje. Co je kvalitní user experience design ukazuje na jednoduchém grafu: horizontální osa představuje uživatelovy schopnosti, vertikální představuje složitost úkonů, které je třeba provést, abyste s produktem dosáhli svého cíle a aby produkt přinesl uživateli kýžené uspokojení. Cílem dobrého user experience designu je udržet uživatele v lineární ose.
To ale není jednoduché. Při tomto procesu je třeba vyvážit několik různých tlaků - tlak user centered designu, tlak byznysu, tlak vývojářů. Za příklad takovéto takřka dokonalé rovnováhy považuje řada odborníků v oblasti UX společnost Apple. Pokud chvíli zapomeneme na emoce (ačkoliv v samotné oblasti user designu na ně jinak zapomínat nelze), na vymezování se vůči pomyslnému Zlu a Dobru a nahlédneme Apple optikou zmíněných úhlů, tedy design, byznys a vývojáři, nejspíš zjistíme, že právě "tam" to asi doopravdy dělají dobře. Když nic jiného, tak byznys jim šlape jako hodinky.
"V čem je finta iPhonu? V uživatelském rozhraní, které je inovativní a které zbouralo zaběhlá paradigmata – tedy v software. V čem je finta iPadu? V uživatelském rozhraní, které je inovativní a které bourá jedno zásadní paradigma světa Windows, tj. nekonečné zástupy složek a souborů. Tedy v software." - Jiří Hlavenka, Až Apple předstihne Microsoft, Lupa.cz
Nenávist v produktům Apple je u spousty lidí iracionální.
O produktech Apple se mluví, lidé si je kupují, používají je a nestěžují si v míře vyšší, než je běžné u jiných produktů stejného typu. A firma funguje na plné obrátky, utěšeně roste a dál spřádá plány na ďábelské ovládnutí světa. Společnosti, kterým v některé z oblastí UCD-byznys-vývojáři ujel vlak se mermomocí snaží konkurenci dohnat. Bohužel, většinou přistupují k řešení problému z perspektivy zkvalitnění technologie a nikoliv zlepšení user experience, uživatelského zážitku.
Za přípomínky k textu a obrázky děkuji Josefovi Holému