Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz
Apple Článek Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 4. 2010 03:00 97

Seznam kapitol

1. Steve a jeho Apple 2. Sní Jablíčka o elektronických ovečkách? 3. Revoluční produkty s příchutí Orwella 4. Nakousnuté virální kampaně

Reklamní strategie Apple jsou kontroverzní, inovativní a jsou často předmětem diskuse. Apple je vůbec kontroverzní a je často předmětem různých debat, které se obvykle pohybují mezi tím, zda je Steve Jobs génius, vizionář a převratný inovátor – a nebo šílenec posedlý budováním sekty, která se musí klanět jeho dílům, ať už jsou jakákoliv.

Reklama

Nesmysly, které se kolem produktů Apple šíří, mají pozoruhodnou trvanlivost. Dodnes slyšíme, že Apple je inovativní, ale Jobs sám považuje inovaci spíše za schopnost kombinovat existující řešení do komerční podoby. Nic proti, ale není to objev jako takový. Většina úspěchů Apple vychází z převzetí či překopírování toho, co se jim líbilo jinde. Zcela klasické je převzetí myši a grafického rozhraní pro Apple Lisa a Macintoshe – jde o technologie, kterou vyvinulo vývojové středisko Xeroxu v Palo Alto. (Příběh o tom, proč Xerox nedominuje technologickému světu, i když už v sedmdesátých letech měli myš, GUI, VYSWYG, remote access, email či objektové programování by zasloužil vlastní knihu.) 

Revoluční tablet? Ale kdež, Microsoft se o to pokoušel už dobře třikrát. První přehrávač hudby? První použitelný smartphone? Těžko. Převzetí – zdokonalení – zjednodušení – dokonalý produktový design! A pak si na předchozí pokusy ani nevzpomenete, jako by nikdy neexistovaly. Reklamní mašinerie Apple je úžasná. Každé představení je pečlivě promyšlená show, každé utajování produktu je operace hodná tajných služeb. Exkluzivity, vyjednávání s médii, ponechávání světa, ať si konstruuje vlastní odhady – to je součást reklamní strategie. Je správné, že lidi debatují a hádají se, jaký bude další produkt, budou na něj o to více natěšení. To jedině podstatné je, aby se skutečná pravda nedostala ven.

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz

Čím divočejší spekulace, tím větší reklama zdarma, ale občas je třeba trochu drby pošťouchnout. Jobs nikdy nevynechal příležitost, aby neudělal malé promo – i když ho operovali s rakovinou, ve svém emailu z nemocnice „mimochem“ zmínil, že ho píše na nejnovějším laptopu Apple. Úsporná marketingová filozofie, kterou razí Jobs dodnes, stále šetří Apple úžasné peníze – odhaduje se, že humbuk kolem iPhone, který se šířil jaksi mimochodem, by Apple stál půl miliardy dolarů, kdyby to měli zaplatit. Opravdu není třeba platit velké peníze za televizní reklamy a nebo polepovat budovy – to dělá kde kdo, to není exkluzivní. 

Apple Story jsou střídmé, velice techno a ve svém provedení velmi elegantní. Jsou jako chrámy technologií, které vás mají konvertovat ve věřící. Jednou vás nalákají k nahlédnutí, pak si vyzkoušíte počítač, pak se přijdete jen tak pobavit o výhodách a nakonec si odnesete vlastní Apple. Vše skladem, žádné čekání, příjemná atmosféra spoluvěřících a nižšího kněžstva, které si s vámi povídá. Funguje to. Tahle show vyvolává emoce – vždycky. Mohou být pozitivní, mohou být negativní – ale to je jedno. Podstatné je, abyste něco cítili. Apple není o srovnávání gigahertzů, je to něco jiného. 

Macbook Air nedominoval nad ostatními laptopy parametry, ale elegancí. Je to do jisté míry nepraktický stroj, ale o praktičnost u něj nejde. Jde o pocit, že máte něco exkluzivního, jde o závist těch, kteří tvrdí, že by si něco takového nikdy nekoupili. Když něco takového chcete, musíte si nějak zdůvodnit, proč za to dáte tolik peněz. Když tím opovrhujete, musíte najít nějaké protiargumenty, protože nelze obelhat fakt, že Apple vždy vypadá moc dobře. Tak jako tak o tom musíte přemýšlet, musíte se tomu věnovat. Police s generickými PC notebooky můžete minout, všechny jsou si podobné, jsou to nástroje. U Apple se zastavíte, třeba jenom proto, abyste se podivili, jak za to někdo může dát takové peníze. 

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejnovější akce kolem iPadu je perfektní příklad. Nejprve se objevily spekulace, pak „zaručené zprávy“, po představení se objevily další názory, kritiky, posměšky, obdiv, parodie. První recenze – a zase spousta diskusí. Objevilo se zboží a věřící začali tvořit fronty před obchody. Mezi nimi pochopitelně šílenci – tenhle chce být první a dávat interview televizím, aniž tu věc vlastně vyzkoušel. O čem bude mluvit? Vždyť to jediné, co udělal, bylo celonoční postávání přede dveřmi obchodu (něco, co si lidi ze socialismu ještě pamatují – ale žádná interview se nekonala). Další šílenci si koupí iPad jenom proto, aby ho hned před obchodem veřejně rozbili – a další ho nechají rozmixovat. Proč? Pro trochu slávy na YouTube, pro zviditelnění se? Ať už se ale děje cokoliv, pro Apple je to dobré. 

Každý šílenec, který si koupí jejich výrobek jenom proto, aby se na něj před kamerami vykadil, je dostane do novin. A o to jde, o vzbuzení zájmu, o rozbouření diskuse. Je toho nedostatek, protože se prodává více, než se čekalo? Výborně, opět bude o čem mluvit! Každá debata je reklama zdarma. Je skutečně ta věc tak výjimečná a nebo jde o buržoazní nesmysl pro přežraná kapitalistická prasata? Jen do toho, kritizujte! Možná vám přijde divné, že debata patnáctiletých postneomarxis­tických embryí má nějaký význam pro marketing. Ale uvědomte si, že existuje spousta výrobků, o kterých tihle exoti NEDISKUTUJÍ. Ignorují je. Jako by vůbec neexistovaly. Apple se pohybuje na hraně bulváru, umění, celebrit – a tam je důležité, aby se o vás mluvilo. Je jedno jak, podstatné je to, aby vás lidi neignorovali. Musíte vzbudit vášně, touhy, nenávist, odpor – zkrátka nějaké emoce. Tak – a tím končím svůj příspěvek k jejich současné kampani. A je jenom na vás, abyste se pustili do diskuse a trochu jim k ní přispěli svým souhlasem, nesouhlasem, nadšením či opovržením sami…

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama