PCTuning Článek

Úvaha: Povánoční výprodeje, podvody v přímém přenosu

Jiří Zahrádka
Jiří Zahrádka
28. 12. 2011 02:00 60 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Historický základ 2. Velké sliby 3. Ranní kocovina 4. Úloha médií

Až vám dojde na mail leták o bomba slevách na veškerou elektroniku, nebo vám dá pěstí do oka křiklavý banner na nějakém serveru informujícím o tomtéž, zkuste před hektickým nákupem srovnat ceny. Za posledních několik dní se sice rozjel kopec fantastických totálních výprodejů, v drtivé většině jsou ale jen totálně na nic.

Reklama
Reklama

Historický základ výprodejů

Sezónní výprodeje mají historický základ u zimního zboží, kdy se obchodníci snažili zbavit například lyžařského vybavení. Skladování objemných věcí není zadarmo, přece jen jiný prostor zaberou plavky než přezkáče. Další rok stejně přijdou nové modely a na ty starší stejně budete muset dát slevu, tak proč se jich nezbavit rovnou? Načasování bylo zcela logicky koncem zimy.

Postupně se obchodníci začali předhánět, kdo udělá výprodej dříve a přiláká více zákazníků. Logika výprodejů z konce zimy se tak postupně začala vytrácet až do dnešního absurdna, kdy se výprodeje pořádají už před začátkem Vánoc nebo těsně po nich. Tedy uprostřed zimní sezóny. Slevy se sice dávají nižší než někdy v březnu, ale světe div se – funguje to. Všude po světě.

Proč to tedy nerozšířit na elektroniku?

USA vs. my

Zatímco u nás začínají výprodeje elektroniky po Vánocích a nikdo se nepozastavuje nad tím, co je na televizi sezónního, aby se musela před začátkem jara prodat, v USA byli daleko chytřejší. Obchodníci se postupně shodli na předvánočním datu, kdy lidé shánějí dárky a mají dostatek peněz na utrácení. Tím datem je vždy čtvrtý pátek v listopadu, tedy den po stáním svátku Dne díkůvzdání. Lidově a médii je označený jako „Černý pátek“. Verzí, jak označení vzniklo, je hned několik, asi nejpřijatelněji působí důvod, že jsou obchodníci ve výrazně černých číslech.

Za tento pátek a následující víkend nakoupí Američané zpravidla většinu vánočních dárků. Jak by také ne, slevy reálně dosahují 30 %, výjimečně až 80 nebo dokonce 90. Ne na všechno, podstatou je stále jen přilákat zákazníka do obchodu, ale to, co je zlevněné, je reálně zlevněné.

U nás v Česku na to šli obchodníci od lesa. Přilákat zákazníka na slevu není špatné, ale proč na tom tratit? Třeba by stačilo dát tam jen cedulku sleva. A světe div se podruhé – ono asi funguje i to.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning