Úvaha: Povánoční výprodeje, podvody v přímém přenosu | Kapitola 3
Seznam kapitol
Až vám dojde na mail leták o bomba slevách na veškerou elektroniku, nebo vám dá pěstí do oka křiklavý banner na nějakém serveru informujícím o tomtéž, zkuste před hektickým nákupem srovnat ceny. Za posledních několik dní se sice rozjel kopec fantastických totálních výprodejů, v drtivé většině jsou ale jen totálně na nic.
Když jsem otevřel internet a začal trochu procházet všechny vánoční slevy, nevěděl jsem, jestli se smát nebo brečet. Na jednom z největších obchodů s elektronikou slibují slevy až 70 %, přičemž ale – ruku na srdce – musel tuto akci vymyslet někdo bez mozku. V kamenném obchodě OK, je málo času na kontrolu, velký tlak na rychlé rozhodnutí a navíc jste živeni tím, že je to před vámi a můžete to mít za hodinu doma. Hlava vypne, argumenty ustoupí a zvítězí chtíč. Ale na internetu, v klidu domova a se spoustou porovnávačů cen? To se snad nikdo nachytat nenechá...
Během patnácti minut projdu okolo čtyřiceti položek a každou srovnám s cenou ověřených e-shopů. Ani v jednom případě jsem se bombastickou slevou nedostal pod nejnižší nabídku, v mnoha případech byla cena dokonce vyšší, než je akční cena v jednom kamenném obchodě.
Během následující hodiny projdu další hypermega slevy, totální likvidace skladů a drtivé výprodeje. Za tu dobu objevím přibližně pět zajímavých nabídek, přičemž ani jedna z nich není natolik bombastická, abych jí koupil a marží přispěl na zaplacení alespoň části jednoho z desítek bannerů rozesetého po celém internetu.
Nejčastějími triky jsou:
- dopsání nereálné ceny a její škrnutí, s cedulkou „
Sleva 30 %“
to působí velmi lákavě - reálné zlevnění jen těch nejméně kvalitních braků, které by se stejně neprodaly. Reklama se ale tváří, že je zlevněné všechno. Zde jde jen o to dostat zákazníka do prodejny / e-shopu
- ve velkých řetězcích velmi často špatně zadaná cena v pokladně, při větším množství kupovaných věcí si toho možná ani nevšimnete
Situace by se dala přirovnat k ranní kocovině, kdy euforie vyprchala, obloha už není posetá hvězdami a vedle vás neleží Naomi Campbell, ale jednonohá Berta z vedlejší ulice. Zůstává jen pocit zrady.
Říkám si OK, proč by nemohli mít obchodníci klamavou reklamu, pokud se jim to vyplatí, ať si dělají co chtějí. Nelíbí se mi to, každopádně takový je svět. Pak si ale vzpomenu na zpravodajství Českého rozhlasu a napadne mě projít zprávy a pustit si televizi.