„Už to bylo blbý“ aneb Apple mění uživatelské rozhraní | Kapitola 2
Seznam kapitol
Apple přichází s rozhraním Liquid Glass a zlí lidé se smějí, že jde o jejich Windows Vista moment. To si nemyslím, ale taky nechápu, co je tak špatného na tom současném. Jedno vysvětlení bych ale měl.
Patřím mezi lidi, kterým stačí funkční prádlo, které si vymyslela armáda, aby jim nebylo moc teplo nebo zima, rifle, do kterých se ještě vejdu, a potom tričko s nějakým pošahaným motivem – a jsem v zásadě spokojen. Podobně přistupuji i k ovládacím rozhraním – je mi jedno jak vypadají, důležité je to, že slouží svému účelu a najdu v nich ty funkce, které potřebuji. To je v zásadě všechno.
Většina lidí, které znám kolem IT, to má podobně – někteří by klidně snesli i příkazovou řádku, hlavně že to dělá to, co to dělat má. Největší problém přístupu „už to bylo blbý“ pro nás není estetika, ale to, že nám designéři překopou ovládací rozhraní, přemístí a změní volby a některé odstranění. Je to jako s tou mou praštěnou knihovnou, jenom se to opakuje pořád dokolečka.
Za dobu, kterou jsem strávil s Applem, jsem zažil dvě zásadní designové změny. Ze začátku používali u iOS skeumorfní design – tedy takový, že ikony připomínaly skutečné objekty. Ten mi přišel fajn, byl takový sytý a výrazný, ale přitom uměřený. (Každý, kdo si vzpomene na experimenty s animovanými ikonami ve formě animovaných GIFů ve Windows 95, ví, co je to naprosté šílenství.)
Apple design systému už měnil
S iOS 7 v roce 2013 přišel minimalistický plochý design (flat design), který se mi ze začátku zatraceně nelíbil, přišel mi takový nijaký. O rok dříve ale Microsoft vydal absolutní hnusnoprdel ve formě rozhraní Metro u Windows 8, o kterých jsem tehdy psal i na PC Tuning ve smyslu, že si prostě musí dělat srandu, protože mi to přišlo jako největší civilizační revers od pádu Římské říše. Miliony barev jsme nahradili asi tak osmi a detailní průsvitnou grafiku Windows Vista a Windows 7 něčím tak pravoúhle otřesným, že by se za to v Číně popravovalo.
Pak se ukázalo, že nešlo o hromadnou otravu lidí z Redmondu průmyslovými jedy, ale Microsoft prostě vsadil na to, že prorazí s jednotnými dlaždicemi u PC, telefonů a tabletů, což tedy neprorazil. Jenom si tím úplně dojebal desktopové rozhraní, což je podle mě definice naprosto epického selhání. Nejhorší není to, že někdo tuhle pojebanost vymyslel, ale že ji prosadil, že to muselo přijít celým vrstvám managementu jako dobrý nápad – a někdo to musel odsouhlasit ve víře, že dělá odvážný a statečný, vpravdě historický krok – asi takový, jako když jenom v plavkách skočíte do kaldery činné sopky.